Menu
Live Κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων CHOICE | Τιμές Καυσίμων

ΝΕΑ

Skoda: Πως μετρούν τις εκπομπές ρύπων;

  • Γιώργος Σκευοφύλαξ (gs@newsauto.gr)

Οι εκπομπές καυσαερίων αποτελούν σημαντικό θέμα στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η Skoda μας ανοίγει τις πόρτες των εργαστηρίων της και τις πίστες των δοκιμών της για να δούμε τα μοντέλα με τον ιδιαίτερο εξοπλισμό μετρήσεων των ρύπων.

 

Οι διαδικασίες μέτρησης των εκπομπών γίνονται όλο και πιο πολύπλοκες και χρονοβόρες. Ίσως σε κάποιες αγορές να επηρεάζουν τις πωλήσεις πολλών μοντέλων και σε διαφορετικές κατηγορίες. Επιλέξαμε την Skoda για να δούμε πως διαχειρίζεται και παρακολουθεί τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων της.

Η εταιρία από την Τσεχία μετρά τις εκπομπές καυσαερίων για πάνω από εξήντα χρόνια. Η μέτρηση τους είναι ένα σημαντικό μέρος της διαδικασίας ανάπτυξης του κινητήρα και όχι μόνο για λόγους που σχετίζονται με τις διατάξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι εργασίες μέτρησης εκπομπών συγκεντρώνονται στο νεόκτιστο Κέντρο Εκπομπών Ρύπων, το οποίο βρίσκεται ακριβώς δίπλα στον τόπο τεχνολογικής ανάπτυξης του εργοστασίου στο Mlada Boleslav.

Οι μηχανικοί εκπομπών χρησιμοποιούν τρία κουτιά δοκιμής σχεδιασμένα για κινητήρες καύσης, υβριδικά οχήματα αλλά και… ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Καθένα από αυτά τα κιβώτια είναι εφοδιασμένο με κυλινδρικό δυναμόμετρο για την προσομοίωση των αδρανών μαζών των οχημάτων, της αντίστασης κύλισης των ελαστικών και της αεροδυναμικής αντίστασης στον αέρα, για να δημιουργούν συνθήκες και να προσαρμόζουν την διαδικασία δοκιμής πολύ κοντά στην καθημερινή χρήση.

Οι εκπομπές μετρούνται σε θερμοκρασίες +23, +14 και -7 βαθμούς Κελσίου. Το εργαστήριο μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για να λάβει ειδικές μετρήσεις σε ένα ευρύ φάσμα καιρικών συνθηκών (θερμοκρασίες που κυμαίνονται μεταξύ -40 και +65 βαθμούς Κελσίου, σχετική υγρασία 10-95%). Το κυλινδρικό δυναμόμετρο έχει σχεδιαστεί για να προσομοιώνει ταχύτητες μέχρι 250 χλμ. Οι δυνάμεις αντίστασης που επενεργούν στο όχημα σε κίνηση προσομοιάζονται με ηλεκτρικούς κινητήρες πέδησης (ανεξάρτητοι για κάθε άξονα, ο καθένας παράγει 220 kW ισχύος). Στο πλαίσιο της διαδικασίας μέτρησης των εκπομπών, τα καυσαέρια υποβάλλονται σε δειγματοληψία και αναλύονται, ενώ ο κύριος στόχος είναι ο συνολικός όγκος και η συγκέντρωση μεμονωμένων ρύπων.

Οι παράμετροι, που μετριούνται  περιλαμβάνουν τις ποσότητες μονοξειδίου του άνθρακα (CO), διοξειδίου του άνθρακα (C02), υδρογονανθράκων (HC), οξειδίων του αζώτου (NOx) και μεθανίου (CH4), του αριθμού σωματιδίων (PN) και της μάζας σωματιδίων. Η ανάλυση των καυσαερίων είναι ένας συνδυασμός μέτρησης υψηλής ακρίβειας και περίπλοκων μαθηματικών υπολογισμών σε μια σειρά τρόπων οδήγησης.

Από τον Σεπτέμβριο του 2018, οι εκπομπές καυσαερίων όλων των νέων οχημάτων που πωλούνται στην ΕΕ έπρεπε να μετρηθούν σύμφωνα με τους κανονισμούς WLTP και RDE. Με απλά λόγια, η WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure ή Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων) ορίζει απαιτήσεις για μετρήσεις εκπομπών που λαμβάνονται σε εργαστηριακές συνθήκες και RDE (Real Driving Emissions Πραγματικές Εκπομπές Ρύπων Οδήγησης) για μετρήσεις σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας.

Το Κέντρο Εκπομπών παρέχει επίσης ένα τεχνικό υπόβαθρο για την προετοιμασία οχημάτων για μετρήσεις RDE. Οι μετρήσεις RDE λαμβάνονται σε τυπικές συνθήκες οδικής λειτουργίας, χρησιμοποιώντας ένα κινητό αναλυτικό σύστημα γνωστό ως PEMS (Portable Emissions Measurement System). Η Skoda χρησιμοποιεί ένδεκα συσκευές PEMS (επτά κατά την Τεχνολογική Ανάπτυξη και τέσσερις κατά τον ποιοτικό έλεγχο). Το Κέντρο Εκπομπών Νότου εγκαθιστά συσκευές PEMS στα προς δοκιμή οχήματα και επικυρώνει τα αποτελέσματα τους. Με αυτόν τον τρόπο ελέγχει τα αποτελέσματα του εργαστηριακού αναλυτικού συστήματος, με αυτά των δοκιμών σε πραγματικές συνθήκες.

Δημοφιλή στο Protothema.gr