Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Πότε άναψε το πρώτο φανάρι στην Αθήνα;

Ελλάδα 1:28
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ
        string(69) "Πότε άναψε το πρώτο φανάρι στην Αθήνα;"
    

Πότε άναψε το πρώτο φανάρι στην Αθήνα;

ΝΕΑ

Το καλοκαίρι του 1936 η πρωτεύουσα απέκτησε τον πρώτο φωτεινό σηματοδότη, σε μια προσπάθεια να μπει τάξη στους χαοτικούς δρόμους της πόλης.

Advertisement
Advertisement

Η σημερινή εικόνα της κυκλοφορίας στην Αθήνα, με φανάρια, διαγράμμιση και εκατομμύρια αυτοκίνητα, φαντάζει αυτονόητη. Όμως πριν από σχεδόν έναν αιώνα, οι δρόμοι της πρωτεύουσας λειτουργούσαν χωρίς καμία φωτεινή ρύθμιση.

Το πρώτο φανάρι τοποθετήθηκε το καλοκαίρι του 1936 στη διασταύρωση των οδών Σταδίου και Πεσματζόγλου, σηματοδοτώντας την αρχή μιας νέας εποχής στην οδική κυκλοφορία.

Ο τότε διευθυντής της Τροχαίας, Αλέξανδρος Θεοφανίδης, βλέποντας την επικίνδυνη κατάσταση που επικρατούσε στους δρόμους, ταξίδεψε στην Ευρώπη για να μελετήσει λύσεις. Επιστρέφοντας, πρότεινε την εγκατάσταση φωτεινών σηματοδοτών.

Advertisement
Advertisement

Έτσι, το πρώτο φανάρι (η φωτογραφία είναι δημιουργημένη με TN) αγοράστηκε από τη Γερμανία έναντι 70.000 δραχμών και λειτουργούσε καθημερινά από τις 8 το πρωί έως τις 10 το βράδυ. Οι χρόνοι λειτουργίας ήταν απλοί: πράσινο 20 δευτερόλεπτα, κίτρινο 5 και κόκκινο 10.

Η ανάγκη για μια τέτοια παρέμβαση ήταν επιτακτική. Τη χρονιά εκείνη κυκλοφορούσαν περίπου 29.000 οχήματα διαφόρων τύπων σε ολόκληρη τη χώρα, αριθμός που σήμερα μοιάζει αμελητέος. Για να γίνει η σύγκριση, σήμερα κυκλοφορούν στην Ελλάδα πάνω από 5,6 εκατομμύρια επιβατικά αυτοκίνητα (στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ 2024), δηλαδή σχεδόν 200 φορές περισσότερα από ό,τι το 1936.

Παρά τον μικρό αριθμό οχημάτων, τα τροχαία ήταν συχνά, με περίπου 950 ατυχήματα ετησίως. Το πρόβλημα δεν ήταν μόνο ο όγκος της κυκλοφορίας, αλλά κυρίως η παντελής έλλειψη κανόνων και οργάνωσης.

Advertisement

Η εμφάνιση του πρώτου φαναριού δεν πέρασε απαρατήρητη. Πλήθος κόσμου μαζεύτηκε για να δει το «καινούργιο τεχνολογικό θαύμα» που έφτασε στην Ελλάδα. Σύντομα ακολούθησε και δεύτερο φανάρι στη διασταύρωση Σταδίου και Αιόλου, ενώ μέχρι το 1937 είχαν τοποθετηθεί ήδη τέσσερα στον πυρήνα της πόλης.

Η εισαγωγή των φωτεινών σηματοδοτών αποτέλεσε ένα από τα πρώτα βήματα για την οργάνωση της κυκλοφορίας στους ελληνικούς δρόμους. Μια αλλαγή που σήμερα θεωρείται αυτονόητη, αλλά τότε έμοιαζε με καινοτομία.


ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

Όταν μερικοί βλέπουν το κόκκινο για βαθύ πορτοκαλί

Διώροφος Κηφισός: Μήπως να το σκεφτούμε; (+video)

Αύξηση στα τροχαία δυστυχήματα στην Ελλάδα: Τι φταίει τελικά;


Advertisement