Πολωνία vs Ρωσία: Ποιος βγαίνει κερδισμένος από έναν πόλεμο;
ΝΕΑ
Η επανάληψη της Ιστορίας είναι συνήθως τραυματική για όλους. Και η Ευρώπη κρατά την ανάσα της μπροστά σε όσα συμβαίνουν στην Πολωνία.
Η ιστορία της Πολωνίας είναι χαραγμένη με στιγμές συλλογικής τραγωδίας και παροιμιώδους αντίστασης. Υπήρξε μία από τις πιο τραυματισμένες και πιο ταλαιπωρημένες χώρες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, αντικείμενο μιας ντροπιαστικής συναλλαγής και ενός ανελέητου διαμελισμού μεταξύ Γερμανών και Σοβιετικών. Και μαζί ένα πεδίο σκληρών αντιπαραθέσεων και παράλογων ακροτήτων (από τα γκέτο της Βαρσοβίας έως το απάνθρωπο Κατίν).
WHAT CAR
Η Πολωνία επανέρχεται και πάλι στις μέρες μας ως κεντρική σκηνή μιας νέας διαμάχης με πολλές και σημαντικές ιστορικές καταβολές. Και μία συλλογική μνήμη που ξυπνά και πάλι εικόνες και καταστάσεις που δεκαετίες μετά την λήξη του πολέμου δεν φαίνεται να έχουν ξεχαστεί.
Σήμερα, η Πολωνία όχι μόνο θυμάται αλλά προετοιμάζεται ενεργά: μέσα στην τελευταία πενταετία έχει ανεβάσει την αμυντική δαπάνη ως ποσοστό του ΑΕΠ σε επίπεδα πρωτοφανή για το ΝΑΤΟ, κατατάσσοντας τη χώρα ανάμεσα σε εκείνες με τις μεγαλύτερες αμυντικές δαπάνες της Συμμαχίας.
Η πρόθεση της κυβέρνησης να φτάσει ακόμη και το 5% του ΑΕΠ σε αμυντικές δαπάνες αποτυπώνει πολιτικό και στρατιωτικό σήμα προς Ανατολάς, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει τα οπλοστάσια με σύγχρονο υλικό και εξοπλιστικά προγράμματα.
Η σημερινή στρατιωτική ισχύς της Πολωνίας αναδεικνύει τη χώρα σε έναν από τους πιο κρίσιμους αποτρεπτικούς πυλώνες της Ανατολικής Ευρώπης, ιδιαίτερα στο πλαίσιο της έντασης με τη Ρωσία.
Τα τελευταία χρόνια, η Βαρσοβία έχει επιταχύνει δραστικά τον εκσυγχρονισμό των Ενόπλων Δυνάμεων, ενισχύοντας προσωπικό, εξοπλισμό και υποδομές.
Το οικονομικό βάρος αυτής της στρατηγικής είναι εντυπωσιακό: ο αμυντικός προϋπολογισμός της Πολωνίας για το 2026 προβλέπεται να φτάσει στο 4,8 % του ΑΕΠ, κοντά στα 47 δισεκατομμύρια ευρώ.
Αναφορικά με τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό, οι πρόσφατες αναφορές δείχνουν ότι η Πολωνία διαθέτει συνολικά 479 αεροσκάφη, ανάμεσά τους 216 ελικόπτερα.
Στον αεροπορικό τομέα ξεχωρίζουν τα 48 μαχητικά F-16 C/D (Block 52+), τα οποία αναμένεται να υποβληθούν σε πρόγραμμα αναβάθμισης με επένδυση 3,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Επιπλέον, η Πολωνία έχει συμφωνήσει στην απόκτηση 32 F-35A, τα οποία υπολογίζεται να αρχίσουν να παραδίδονται γύρω στο 2026. Παράλληλα, διατηρεί παλαιότερα ρωσικής προέλευσης αεροσκάφη όπως MiG-29, ενώ σχεδιάζει τη σταδιακή αντικατάστασή τους στο πλαίσιο ευρύτερου εκσυγχρονισμού.
Στον χερσαίο τομέα, η Πολωνία διαθέτει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους θωρακισμένων οχημάτων στην Ευρώπη: πάνω από 23.000 οχήματα, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία.
Σε κάθε περίπτωση, η Πολωνία καταγράφει μια μεταμόρφωση της άμυνάς της: από χώρα με μέτρια δύναμη σε ενεργό, υπερσύγχρονο περιφερειακό παίκτη στο ΝΑΤΟ.
Πόσο ρεαλιστικό είναι λοιπόν το σενάριο σύρραξης μεταξύ Πολωνίας και Ρωσίας; Οι περισσότεροι αναλυτές απορρίπτουν το ενδεχόμενο άμεσης πολεμικής σύγκρουσης μεταξύ ενός πλήρους μέλους του ΝΑΤΟ και της Ρωσίας
Πιθανόν ο παραδοσιακός πόλεμος όπως τον ξέραμε να μην έχει κάποιο νόημα πια. Οι σύγχρονες συγκρούσεις δεν απαιτούν πλέον απαραίτητα κλασικές εισβολές: υβριδικοί πόλεμοι, κυβερνοεπιθέσεις, οικονομική πίεση και επιχειρήσεις πληροφοριών αποτελούν εργαλεία που μπορούν να αποσταθεροποιήσουν κάθε χώρα χωρίς να ανοίξουν ένα παραδοσιακό μέτωπο.
Αναπόφευκτα, η μνήμη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου λειτουργεί ως καταλυτικός παράγοντας σε πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο. Η Πολωνία σήμερα ισορροπεί ανάμεσα στην ιστορική μνήμη και τη σύγχρονη στρατιωτική αναβάθμιση.
Το πιο πιθανό σενάριο για το προσεχές μέλλον δεν είναι ένας παραδοσιακός πόλεμος με τη Ρωσία, αλλά μια αντίθεση παρατεταμένης πίεσης, όπου η Πολωνία -ενισχυμένη από ΝΑΤΟ και ΗΠΑ- θα επιχειρεί να διαχειριστεί και να αποτρέψει κλιμάκωση μέσω συνδυασμένων μέσων στρατιωτικής ετοιμότητας, διπλωματίας και ανθεκτικότητας στις υβριδικές απειλές.
Ας ελπίσουμε ότι για άλλη μια φορά η Πολωνία δεν θα αποτελέσει το πεδίο μιας διένεξης που θα μπορούσε να παρασύρει την Ευρώπη και τον κόσμο σε μαύρες ημέρες. Τα σύννεφα είναι πολλά και οι αστάθμητο παράγοντες ακόμα περισσότεροι σε έναν κόσμο που όλο και πιο πολύ ρέπει προς την αστάθεια και το απρόβλεπτο.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
Πάτρα–Πύργος: Πώς ολοκληρώνεται το τελευταίο κομμάτι του παζλ (+video)
Ποια αυτοκίνητα προτιμούν τα… πουλιά;
Η πρώτη Mercedes γεννήθηκε πριν από 125 χρόνια