Ποιο αυτοκίνητο θα μπορούσε να κατασκευάζεται στην Ελλάδα;
ΝΕΑ
Η επιστροφή του Yugo και η ελληνική προοπτική ξαναβάζουν στο τραπέζι το ενδεχόμενο εγχώριας παραγωγής. Λέτε, μήπως να έφτασε η ώρα για ένα «made in Greece» αυτοκίνητο.
Η παραγωγή ενός αυτοκινήτου στην Ελλάδα φαντάζει μακρινό σενάριο, αλλά υπάρχουν ιστορικά παραδείγματα και πρόσφατες εξελίξεις που κρατούν το ενδεχόμενο ανοιχτό. Η Ελλάδα δεν είχε ποτέ μια ολοκληρωμένη αυτοκινητοβιομηχανία με διάρκεια, ωστόσο έχει πειραματιστεί στο παρελθόν.
WHAT CAR
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Namco, που στη δεκαετία του 1970 παρήγαγε το Pony, ένα απλό και προσιτό αυτοκίνητο, βασισμένο σε μηχανικά μέρη της Citroën. Το Pony σημείωσε αξιοσημείωτη επιτυχία, κυρίως λόγω της χαμηλής του τιμής και της δυνατότητας να ταξινομηθεί ως αγροτικό. Παρά την αποδοχή του, η συνέχεια δεν ήρθε ποτέ, καθώς οι αλλαγές στη φορολογική νομοθεσία και η αδυναμία εξέλιξης του μοντέλου έβαλαν τέλος στην προσπάθεια.
Παρόμοια μονοπάτια ακολούθησαν και άλλες χώρες των Βαλκανίων. Η πρώην Γιουγκοσλαβία παρήγαγε το Yugo, ένα μικρό αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε από τη Zastava με βάση μηχανικά μέρη της Fiat. Το Yugo εξήχθη ακόμα και στις ΗΠΑ, κυρίως λόγω της πολύ χαμηλής του τιμής. Αν και η ποιότητα κατασκευής του ήταν περιορισμένη, το γεγονός ότι μια χώρα της περιοχής κατάφερε να παράγει και να εξάγει δικό της αυτοκίνητο παραμένει αξιοσημείωτο.
Σήμερα, η Zastava δεν υπάρχει με τη μορφή που γνωρίζαμε, όμως ανακοινώθηκε πως το Yugo επιστρέφει. Η νέα προσπάθεια εξετάζει την εξέλιξη ενός μικρού ηλεκτρικού αυτοκινήτου για αστικές μετακινήσεις, με φόντο τη γενικότερη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση. Το νέο Yugo φιλοδοξεί να διατηρήσει τον λιτό χαρακτήρα του προκατόχου του, αλλά με σύγχρονα μηχανικά μέρη, ασφάλεια και χαμηλό κόστος χρήσης. Πρόκειται για μια επανεκκίνηση που δεν απευθύνεται μόνο στη νοσταλγία, αλλά κυρίως στην ανάγκη για προσιτά, εξηλεκτρισμένα αυτοκίνητα.
Η συζήτηση για το αν η Ελλάδα μπορεί να παράγει δικό της αυτοκίνητο επανέρχεται στο τραπέζι, ειδικά μετά την περίπτωση του Togg στην Τουρκία. Η Τουρκία στήριξε το εγχείρημα του Togg με κρατική και ιδιωτική χρηματοδότηση, ενώ επένδυσε και σε σύγχρονες εγκαταστάσεις παραγωγής. Το Togg είναι ένα εξηλεκτρισμένο SUV, που στοχεύει τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και στις εξαγωγές. Αντίστοιχη στρατηγική θα μπορούσε να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα.
Μια πρόσφατη πρωτοβουλία που έρχεται να ενισχύσει το σενάριο της εγχώριας παραγωγής είναι το «Εθνικό Όχημα», το οποίο παρουσιάστηκε στη διεθνή αμυντική έκθεση DEFEA. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας σε συνεργασία με πανεπιστήμια και ελληνικές βιομηχανίες, με στόχο την εξέλιξη ενός ελαφρού τετρακίνητου οχήματος πολλαπλών χρήσεων, με πολιτικές και στρατιωτικές εφαρμογές. Αν και το «Εθνικό Όχημα» δεν προορίζεται για μαζική πολιτική χρήση, αποδεικνύει ότι υπάρχει τεχνική γνώση και ενδιαφέρον για την ανάπτυξη ενός εγχώριου πλαισίου σχεδιασμού και παραγωγής.
Η χώρα διαθέτει πλέον καλύτερη τεχνολογική υποδομή σε σύγκριση με το παρελθόν, ενώ ο κλάδος των εξαρτημάτων για την αυτοκινητοβιομηχανία έχει σημαντική παρουσία. Ελληνικές επιχειρήσεις συμμετέχουν στην εφοδιαστική αλυσίδα μεγάλων ευρωπαϊκών ομίλων, παράγοντας εξαρτήματα υψηλής τεχνολογίας. Επιπλέον, η ύπαρξη λιμανιών, όπως του Βόλου και του Πειραιά, προσφέρει δυνατότητες για εξαγωγές.
Ακόμα και αν ένα εντελώς «εθνικό» αυτοκίνητο ίσως δεν είναι ρεαλιστικό βραχυπρόθεσμα, η συνεργασία με ξένες φίρμες για συναρμολόγηση ή μερική παραγωγή ηλεκτρικών ή μικρών αστικών αυτοκινήτων είναι ένα σενάριο που θα μπορούσε να εξεταστεί σοβαρά. Στο πρόσφατο παρελθόν είχε υπάρξει ενδιαφέρον από εταιρείες όπως η Next.e.GO για την εγκατάσταση γραμμής συναρμολόγησης στην Ελλάδα, ωστόσο το σχέδιο δεν υλοποιήθηκε ποτέ.
Η δημιουργία ενός αυτοκινήτου στην Ελλάδα δεν είναι ζήτημα μόνο τεχνολογίας ή κόστους. Είναι και θέμα εθνικής στρατηγικής. Αν υπάρξει η κατάλληλη πολιτική βούληση, η συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και μια εστίαση στην καινοτομία -όπως στα μικρά ηλεκτρικά ή τα ελαφρά επαγγελματικά- τότε το ερώτημα «ποιο αυτοκίνητο θα μπορούσε να παραχθεί στην Ελλάδα;» παύει να είναι ρητορικό και μετατρέπεται σε στόχο που μπορεί να σχεδιαστεί και να επιτευχθεί. Εσείς, τι λέτε; Ποια είναι η δική σας άποψη;