Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Ποια εξαρτήματα μολύνουν περισσότερο από τους κινητήρες;

Ελλάδα 21:48
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Ποια εξαρτήματα μολύνουν περισσότερο από τους κινητήρες;

ΝΕΑ

Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης έχουν γίνει ο αποδιοπομπαίος τράγος των οικολόγων του πλανήτη. Όμως υπάρχουν κάποιες άλλες εξίσου σημαντικές εστίες μόλυνσης.

Advertisement
Advertisement

Ενώ η δημόσια συζήτηση έχει εστιάσει εδώ και χρόνια στους ρυπογόνους πετρελαιοκινητήρες, μια νέα ευρωπαϊκή μελέτη που παρουσιάστηκε από τον οργανισμό EIT Urban Mobility και υιοθετήθηκε από τη Διεύθυνση Οδικής Κυκλοφορίας της Ισπανίας (DGT) φέρνει στο φως μια λιγότερο γνωστή αλλά ιδιαίτερα σοβαρή απειλή: τις εκπομπές ρύπων που δεν προέρχονται από την εξάτμιση (non-exhaust emissions – NEE).

Πρόκειται για μικροσωματίδια που παράγονται όχι από την καύση καυσίμου, αλλά από την τριβή φρένων, την φθορά των ελαστικών και την καταπόνηση του οδοστρώματος.

Τα μικροσωματίδια PM2.5, με διάμετρο μικρότερη από 2,5 μικρόμετρα, εισχωρούν βαθιά στους πνεύμονες και στη συνέχεια στο κυκλοφορικό σύστημα, προκαλώντας σοβαρά προβλήματα στην ανθρώπινη υγεία, όπως αναπνευστικές και καρδιαγγειακές παθήσεις.

Advertisement
Advertisement

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας κρούει για άλλη μια φορά τον κώδωνα του κινδύνου, υπενθυμίζοντας ότι το 96% των Ευρωπαίων είναι εκτεθειμένο σε αυτού του είδους τους ρύπους.

Παράλληλα, η επιβάρυνση επεκτείνεται και στο περιβάλλον: βροχοπτώσεις μεταφέρουν μικροπλαστικά και βαρέα μέταλλα σε ποτάμια και θάλασσες, επηρεάζοντας τη θαλάσσια ζωή.

Η έκθεση τονίζει ότι σε μεγαλουπόλεις όπως το Λονδίνο, το Μιλάνο και η Βαρκελώνη, οι εκπομπές NEE αντιστοιχούν στο 68% έως 88% της συνολικής ρύπανσης από την οδική κυκλοφορία.

Advertisement

Καθώς η ηλεκτροκίνηση μειώνει σταδιακά τις εκπομπές καυσαερίων, αυτές οι «σιωπηλές» πηγές ρύπανσης αποκτούν πρωταγωνιστικό ρόλο.

Η επερχόμενη ευρωπαϊκή οδηγία Euro 7 προβλέπει, από το 2026 για τα φρένα και από το 2028 για τα ελαστικά, όρια στις εκπομπές για όλα τα νέα οχήματα.

Advertisement

Μέρος της λύσης εντοπίζεται στην τεχνολογική καινοτομία: φρένα κατασκευασμένα από λιγότερο επιβλαβή υλικά, ανθεκτικότερα ελαστικά, χρήση αναγεννητικών φρένων στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και συστήματα συλλογής σωματιδίων.

Η πόλη του μέλλοντος θα πρέπει να σχεδιάζεται όχι μόνο με γνώμονα τη μείωση των εκπομπών καυσαερίων, αλλά και με σκοπό να περιορίσει τις ανάγκες για κυκλοφορία με το αυτοκίνητο.