Όρια ταχύτητας: Ο κανόνας του 85% και η εφαρμογή του στην Ελλάδα
ΝΕΑ
Τα όρια ταχύτητας δεν είναι κάποιοι ψυχροί αριθμοί αλλά σχετίζονται και με πολλούς άλλους παράγοντες. Και την λύση δίνει μία πολύ απλή φόρμουλα.
Η καθιέρωση του ορίου των 30 χλμ/ώρα για τους αστικούς δρόμους της χώρας μας έχει ξεσηκώσει μεγάλες συζητήσεις και αρκετές αντιδράσεις. Τι γίνεται όμως σε άλλες χώρες και πως καθορίζεται το όριο ταχύτητας σε έναν δρόμο;
WHAT CAR
Για δεκαετίες, πολλές πολιτείες των ΗΠΑ βασίζονταν σε μια παλιά μέθοδο για να καθορίσουν τα όρια ταχύτητας στους δρόμους: τον λεγόμενο κανόνα του 85%.
Σύμφωνα με αυτόν, η «ασφαλέστερη» ταχύτητα είναι εκείνη που επιλέγει η πλειονότητα των οδηγών.
Οι μηχανικοί μετρούν την ταχύτητα στην οποία κινούνται το 85% των αυτοκινήτων και στρογγυλοποιούν το αποτέλεσμα στην κοντινότερη πεντάδα μιλίων ανά ώρα.
Το πρόβλημα, όπως υποστηρίζουν ειδικοί και οργανώσεις οδικής ασφάλειας, είναι ότι αυτή η μέθοδος δημιουργεί έναν κύκλο ανόδου των ορίων: οι οδηγοί τείνουν να κινούνται γρηγορότερα, το όριο προσαρμόζεται για να τους «ακολουθήσει», και οι δρόμοι γίνονται πιο επικίνδυνοι. Το αποτέλεσμα επηρεάζει όλους, οδηγούς, πεζούς και ποδηλάτες.
Πρόσφατα, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση διευκρίνισε ότι το 85% δεν ήταν ποτέ νόμος, αλλά απλώς οδηγία, καλώντας τις πολιτείες να λάβουν υπόψη δεδομένα ατυχημάτων, χρήση γης και δραστηριότητα πεζών.
Κάποιες πόλεις ήδη πειραματίζονται με πιο ασφαλείς προσεγγίσεις. Στο Μάντισον του Γουισκόνσιν, η εκστρατεία «20 is Plenty» μειώνει το όριο από 25 σε 20 μίλια/ώρα σε κατοικημένες περιοχές, ενώ στο Σιάτλ η μείωση των ορίων σε 20 μίλια/ώρα συνοδεύτηκε από πτώση σοβαρών τραυματισμών.
Ωστόσο, η παλιά μέθοδος παραμένει σε πολλές πολιτείες λόγω της απλότητάς της και της πίεσης ομάδων οδηγών, που υποστηρίζουν ότι τα όρια πρέπει να αντανακλούν το πώς σχεδιάστηκαν οι δρόμοι.
Όπως σημειώνει ο Jay Beeber της National Motorists Association: «Η μέση ταχύτητα καθορίζεται από τη φύση του δρόμου, όχι από τον αριθμό στην πινακίδα».
Οι ανοιχτοί δρόμοι και οι μεγάλες καμπύλες ενθαρρύνουν υψηλές ταχύτητες, ενώ στενότεροι δρόμοι και έντονη παρουσία πεζών επιβραδύνουν φυσικά την κίνηση.
Το συμπέρασμα είναι σαφές: για να γίνουν οι δρόμοι πραγματικά πιο ασφαλείς, οι πολιτείες πρέπει να επανεξετάσουν τον σχεδιασμό των οδών και όχι μόνο τα όρια ταχύτητας.
Οι σωστά σχεδιασμένοι δρόμοι επηρεάζουν τη συμπεριφορά των οδηγών περισσότερο από οποιονδήποτε αριθμό σε πινακίδα.
Η αλήθεια είναι ότι η δεκαετής εξάρτηση από τον κανόνα του 85% μπορεί να έχει κάνει τους δρόμους πιο επικίνδυνους από όσο φαντάζονταν όσοι τον υπέδειξαν.
Η ασφάλεια δεν έρχεται από ένα μαθηματικό τρικ, αλλά από έξυπνο σχεδιασμό και προσαρμοσμένα όρια ταχύτητας ανάλογα με το περιβάλλον.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
Νέα πρακτική ονοματοδοσίας από τη Ford
Η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει τη γραμμή παραγωγής σε Audi, BMW και Mercedes
Τι αυτοκίνητα αγοράζουν οι Σαουδάραβες;