Ο καπνός της εξάτμισης δε λέει ποτέ ψέματα
ΝΕΑ
Ο καπνός από την εξάτμιση δεν είναι πάντα κακό σημάδι, εκτός και αν είναι σκούρος. Ας δούμε τι δείχνει κάθε χρώμα καυσαερίων και πότε χρειάζεται άμεση επίσκεψη στο συνεργείο.
Στη σημερινή εποχή των εξελιγμένων φίλτρων σωματιδίων και των καταλυτών, τα περισσότερα αυτοκίνητα δεν βγάζουν ορατή κάπνα από την εξάτμιση.
WHAT CAR
Όταν όμως συμβεί, το χρώμα του καπνού μπορεί να αποκαλύψει σημαντικές πληροφορίες για την κατάσταση του κινητήρα.
Παρακάτω εξηγούμε αναλυτικά τι σημαίνουν οι διαφορετικοί τύποι καυσαερίων:
Μπλε καπνός – Καύση λαδιού
Αν από την εξάτμιση βγαίνει μπλε ή μπλε-γκρι καπνός σημαίνει ότι καίγεται λιπαντικό στον θάλαμο καύσης (π.χ. μπορεί να το διαπιστώσει κανείς βάζοντας ένα χαρτί ή το χέρι του και να δει αν «λαδώνει»). Αυτό μπορεί να οφείλεται σε φθαρμένες τσιμούχες βαλβίδων ή ελατήρια εμβόλων, αλλά και σε βλάβη στον τούρμπο (αν υπάρχει), με αποτέλεσμα να περνά λάδι στην εισαγωγή. Είναι ένδειξη φθοράς και απαιτεί άμεση διάγνωση, ενώ η συνέχιση της λειτουργίας μπορεί να προκαλέσει σοβαρή ζημιά στον καταλύτη ή και στον ίδιο τον κινητήρα.

Μαύρος καπνός – Υπερβολικό καύσιμο
Όταν ο κινητήρας ψεκάζει υπερβολική ποσότητα καυσίμου, χωρίς την αντίστοιχη ποσότητα αέρα, η καύση είναι ατελής και δημιουργείται μαύρος καπνός. Αυτό συναντάται κυρίως σε πετρελαιοκινητήρες με προβλήματα στον αισθητήρα μάζας αέρα ή σε φραγμένο φίλτρο DPF που πιθανότατα να χρειάζεται αντικατάσταση. Μπορεί επίσης να οφείλεται σε προβλήματα στο σύστημα ψεκασμού. Σε ακραίες περιπτώσεις, ιδιαίτερα στους diesel, μπορεί να προκύψει φαινόμενο «runaway», όπου ο κινητήρας καίει το δικό του λάδι και ανεβάζει ανεξέλεγκτα στροφές.

Άσπρος καπνός – Νερό ή υγροποιημένο ψυκτικό
Ένας λευκός ή διάφανος καπνός κατά την εκκίνηση, ειδικά σε κρύες συνθήκες, είναι φυσιολογικός: είναι υδρατμοί που προέρχονται από τη συμπύκνωση της υγρασίας στο σύστημα εξάτμισης. Αν όμως ο λευκός καπνός συνεχίζεται και συνοδεύεται από γλυκιά οσμή (παρόμοια με του αντιψυκτικού), μπορεί να σημαίνει ότι έχει υποστεί ζημιά η φλάντζα της κυλινδροκεφαλής και εισέρχεται ψυκτικό υγρό στον θάλαμο καύσης. Άλλα σημάδια είναι φουσκωμένοι σωλήνες ψυγείου και παχύρευστο υγρό στο δοχείο λαδιού.

Γκρι-λευκός καπνός με μυρωδιά και θερμότητα – Αναγέννηση φίλτρου μικροσωματιδίων (DPF)
Στους σύγχρονους πετρελαιοκινητήρες, όταν το φίλτρο μικροσωματιδίων (DPF) αναγεννάται -δηλαδή καίει τα συγκεντρωμένα σωματίδια- ο κινητήρας λειτουργεί σε υψηλές θερμοκρασίες και μπορεί να παράγεται ορατός καπνός ή έντονη οσμή. Αυτό είναι φυσιολογικό και δεν πρέπει να διακόπτεται. Έτσι και αλλιώς αυτή η διαδικασία γίνεται σε πορεία, δηλ. με σταθερή ταχύτητα που μόνο σε αυτοκινητόδρομο μπορεί να επιτευχθεί. Στα παλιότερα ντίζελ αν ο οδηγός σβήσει τον κινητήρα πριν ολοκληρωθεί η αναγέννηση, το φίλτρο δεν καθαρίζεται σωστά και ενδέχεται να φράξει μελλοντικά.
