Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Λεωφορεία με κάμερες της Τροχαίας

Ελλάδα 16:56
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Λεωφορεία με κάμερες της Τροχαίας

ΝΕΑ

Μετά την ψήφιση του νέου ΚΟΚ, η οδική πραγματικότητα αλλάζει: στους δρόμους της Αθήνας. Το ίδιο και οι δράσεις της Τροχαίας…

Advertisement
Advertisement

Μια νέα εποχή ελέγχου και επιτήρησης της οδικής κυκλοφορίας ξεκινά στην Αθήνα. Δέκα αστικά λεωφορεία, εξοπλισμένα με κάμερες υψηλής ανάλυσης, έχουν ήδη ξεκινήσει να «κόβουν» κλήσεις στους οδηγούς που παραβιάζουν τις λεωφορειολωρίδες. Και αυτό είναι μόνο η αρχή.

Το πιλοτικό πρόγραμμα της ΟΣΥ Α.Ε. τέθηκε σε εφαρμογή στις 16 Ιουνίου και αξιοποιεί νέα τεχνολογία για την επιβολή του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Τα συστήματα καταγράφουν ήδη παραβάσεις όπως παράνομη στάθμευση, υπερβολική ταχύτητα και στάση σε διαβάσεις πεζών. Σύντομα, ο φακός τους θα «συλλαμβάνει» ακόμη και παραβάτες του ερυθρού σηματοδότη ή οδηγούς που μιλούν στο κινητό.

Ο νέος ΚΟΚ δεν είναι απλώς ένα αυστηρότερο νομικό πλαίσιο – σηματοδοτεί τη στροφή προς μια ολιστική, τεχνολογικά ενισχυμένη επιτήρηση. Ήδη, σε μια μόνο εβδομάδα (12-16 Ιουνίου), η Τροχαία Αττικής προχώρησε σε 16.000 ελέγχους και κατέγραψε 1.600 παραβάσεις. Ένας έλεγχος κάθε δύο λεπτά, μια παράβαση κάθε τέσσερα.

Advertisement
Advertisement

Ο στόχος δεν είναι τα πρόστιμα αλλά η καλλιέργεια νοοτροπίας συμμόρφωσης. Όπως τονίζει ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης: «Ο νέος ΚΟΚ δεν είναι απλώς ένας νόμος. Είναι πολιτική απόφαση να προστατεύσουμε ζωές που χάνονται στην άσφαλτο».

Το σχέδιο δεν περιορίζεται στο Λεκανοπέδιο. Ειδικά κλιμάκια της Τροχαίας αποστέλλονται σε τουριστικές περιοχές και νησιά για ελέγχους αλκοτέστ, ενώ προγραμματίζονται παρεμβάσεις σε σημεία υψηλής επικινδυνότητας, όπως στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης. Οι τοπικές αρχές μπαίνουν ενεργά στο παιχνίδι: το υπουργείο Εσωτερικών οργανώνει σύσκεψη με ΕΝΠΕ και ΚΕΔΕ για τον ρόλο της Αυτοδιοίκησης στην εφαρμογή του ΚΟΚ.

Στην καρδιά της νέας στρατηγικής βρίσκεται το Ενιαίο Πληροφοριακό Σύστημα Οδικής Ασφάλειας. Πρόκειται για μια πλήρως ψηφιοποιημένη πλατφόρμα που θα διασυνδέει τις 2.500 νέες κάμερες επιτήρησης με τη βάση δεδομένων οδηγών και παραβάσεων. Οι κλήσεις θα αποστέλλονται ηλεκτρονικά, τα πρόστιμα θα πληρώνονται ψηφιακά, ενώ οι υποτροπές θα καταγράφονται στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (ΣΕΣΟ). Η εγκατάσταση του συστήματος ξεκινά το φθινόπωρο και θα καλύψει την επικράτεια έως τα τέλη του 2026.

Advertisement

Ένα ακόμα εργαλείο που ενεργοποιήθηκε είναι ο Ψηφιακός Χάρτης Οδικών Συγκρούσεων (accidents.maps.gov.gr). Για πρώτη φορά, οι τοπικές αρχές έχουν τη δυνατότητα να δουν σε επίπεδο δρόμου πού συμβαίνουν τροχαία και να αναλάβουν δράση: τοποθέτηση καθρεφτών, διαγραμμίσεις, εμπόδια, νέα σήμανση.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, οι δήμοι που επιδεικνύουν μετρήσιμη βελτίωση θα επιβραβεύονται, μετατρέποντας την οδική ασφάλεια σε δείκτη καλής διοίκησης.

  • Η ΕΛΑΣ εντείνει τους ελέγχους με Ομάδες Ελέγχου και Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (ΟΕΠΤΑ).
  • Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης διασυνδέει το σύνολο των καμερών με την ΑΑΔΕ.
  • Το υπουργείο Δικαιοσύνης μετατρέπει σε κακουργήματα παραβάσεις όπως οδήγηση υπό την επήρεια, υπερβολική ταχύτητα ή εγκατάλειψη τραυματία.
  • Το υπουργείο Παιδείας ενσωματώνει την οδική ασφάλεια στην εκπαίδευση όλων των βαθμίδων.
  • Το υπουργείο Υγείας ενισχύει το ΕΚΑΒ και αναβαθμίζει το Τμήμα Επειγόντων.
Advertisement

Η κυκλοφοριακή αναρχία που χαρακτήριζε επί χρόνια τις ελληνικές πόλεις και δρόμους, αντιμετωπίζεται πλέον με τρόπο συντονισμένο, ψηφιακά ενισχυμένο και θεσμικά θωρακισμένο. Οι «κλήσεις εν κινήσει» από λεωφορεία είναι μόνο η αρχή μιας πιο αυστηρής και πιο διαφανούς πολιτικής ασφάλειας στους δρόμους.

Για πρώτη φορά, ο έλεγχος δεν έρχεται μόνο από το μπλε φως του περιπολικού — έρχεται από τον ουρανό, από τις λεωφορειολωρίδες, από κάθε γωνιά της καθημερινότητας. Και φέρνει μαζί του ένα σαφές μήνυμα: η ασφάλεια είναι ευθύνη όλων. Και από εδώ και πέρα, δεν θα αφήνεται στην τύχη.