Νέος ΚΟΚ: Ακόμα και ισόβια για τους επικίνδυνους οδηγούς!
ΝΕΑ
Αυστηροποιείται ριζικά ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας με έμφαση στην οδική ασφάλεια – Ποινές-σοκ, νέα πρόστιμα και κάμερες παντού.
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), που ψηφίζεται στη Βουλή, φέρνει σαρωτικές αλλαγές με στόχο τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων και την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.
WHAT CAR
Για πρώτη φορά εισάγεται η έννοια της υποτροπής, με κλιμακωτές ποινές που αυξάνονται θεαματικά για τους παραβάτες – ακόμη και ισόβια προβλέπονται για πολύνεκρα τροχαία, σύμφωνα με το άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα.

Οι βασικότερες αλλαγές:
Υποτροπή: Η δεύτερη και τρίτη παράβαση για σοβαρές παραβάσεις (οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, παραβίαση σηματοδότη ή STOP, χωρίς κράνος, χρήση κινητού) επιφέρει πολλαπλάσια πρόστιμα και πολύμηνη – ή και πολυετή – αφαίρεση διπλώματος.
Νέα πρόστιμα: Για χρήση κινητού χωρίς ατύχημα, το πρόστιμο ξεκινά από 350 ευρώ και φτάνει τα 2.000 ευρώ με 12μηνη στέρηση άδειας σε περίπτωση δεύτερης υποτροπής. Αν προκληθεί ατύχημα, η ποινή αγγίζει τις 4.000 ευρώ και 8 χρόνια χωρίς δίπλωμα.
Μέθη: Η οδήγηση με υψηλό ποσοστό αλκοόλ τιμωρείται με πρόστιμα έως 4.000 ευρώ και στέρηση άδειας για 10 έτη. Σε συνδυασμό με ατύχημα, ενεργοποιείται η ποινική διαδικασία.
Παραβίαση STOP/ερυθρού σηματοδότη: Ακόμα και χωρίς τροχαίο, τα πρόστιμα φτάνουν τα 2.000 ευρώ και στέρηση άδειας έως έναν χρόνο.
Χωρίς κράνος: Οδηγός και συνεπιβάτης τιμωρούνται με 350 ευρώ έκαστος. Στην υποτροπή, το πρόστιμο φτάνει τα 1.000 ευρώ και η άδεια αφαιρείται για 6 μήνες.
Εγκατάλειψη τραυματία: Από πλημμέλημα μετατρέπεται σε κακούργημα.
Εμπόδιο σε σιδηρόδρομο: Διοικητικό πρόστιμο 1.200 ευρώ και ποινή φυλάκισης έως 5 έτη από την πρώτη παράβαση.

Ψηφιακή επιτήρηση και ενημέρωση:
Μέχρι το 2026, πάνω από 2.500 κάμερες θα τοποθετηθούν πανελλαδικά. Για πρώτη φορά, θα υπάρχει ψηφιακή επίδοση κλήσεων μέσω gov.gr. Παράλληλα, το νέο εργαλείο accidents.maps.gov.gr θα επιτρέπει την ανάλυση τροχαίων ανά περιοχή.
Η φιλοσοφία του νέου ΚΟΚ:
Ο νέος ΚΟΚ, όπως τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, «δεν είναι απλώς ένα θεσμικό εργαλείο, αλλά μια βαθιά μεταρρυθμιστική παρέμβαση». Κεντρικός στόχος είναι η καλλιέργεια νέας οδικής παιδείας, η πρόληψη, αλλά και η αλλαγή κουλτούρας στους ελληνικούς δρόμους.
Η αυστηροποίηση των ποινών έρχεται ως απάντηση σε μια διαχρονική κοινωνική μάστιγα: μόνο το 2024 έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία πάνω από 665 άνθρωποι στην Ελλάδα, ενώ η χώρα παραμένει πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων.
Ο νέος ΚΟΚ έρχεται να αλλάξει το τοπίο – και να στείλει ένα ξεκάθαρο μήνυμα: η ανοχή στην επικίνδυνη οδήγηση τελείωσε.
Διαβάστε αναλυτικά το υπό ψήφιση σχέδιο νόμου ΕΔΩ