Menu
Live Κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων CHOICE | Τιμές Καυσίμων

Κλασικά Jaguar & Land Rover: Αναπαλαίωση στο ακέραιο

  • Κώστας Τρακουσέλλης

Αν θέλετε τα κλασικά σας Jaguar, Land rover Ή Range Rover να επανέλθουν σε κατάσταση καινούριου, οι άνθρωποι που τα έφτιαξαν είναι ακόμα στις επάλξεις για να βοηθήσουν.

ΤΟΥ BEN MILLER

(Δημοσιεύτηκε στο τεύχος 4 της ελληνικής έκδοσης του Car Magazine-*Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη)

Εδώ έρχονται τα πάντα, από κομμάτια που έχουν βρεθεί σε αποθήκες ξεχασμένα από Θεό και ανθρώπους για πολλά χρόνια από όλο τον κόσμο.

Αγόρασα σχετικά πρόσφατα ένα Land Rover πρώτης γενιάς, του 1952, και πρέπει να παραδεχτώ ότι το αυτοκίνητο αυτό με άλλαξε ως άνθρωπο.Δεν είναι και στην καλύτερη κατάσταση, μια που έχει πολλά παράταιρα ανταλλακτικά επάνω του, αλλά δεν «σκορπάει» και μπορώ να το οδηγήσω. Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου ήθελα να έχω ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Αποφάσισα να το αγοράσω σκεπτόμενος ότι σε λίγο καιρό οι τιμές όσων πωλούνται θα είναι κυριολεκτικά άπιαστες για μένα.

Αυτό που είπα πιο πριν το εννοώ. Το αυτοκίνητο με άλλαξε ως άνθρωπο. Ξαφνικά ανακάλυψα μια πτυχή του εαυτού μου που πραγματικά είχε την ανάγκη να αλλάξει και να διορθώσει κάθε μικρή -και μη- λεπτομέρεια του αυτοκινήτου προκειμένου να είναι σωστό, στα πρότυπα της εταιρείας, όταν ήταν καινούριο.

 

Εδώ και λίγους μήνες είναι στην καθημερινότητά μου η αναζήτηση ανταλλακτικών στο Google για την πρώτη γενιά του Land Rover. Σε αυτό το κομμάτι του εαυτού μου διαπιστώνω την αλλαγή, αφού δεν ήμουν ποτέ αυτής της φιλοσοφίας. Ήθελα απλά το εκάστοτε αυτοκίνητο που είχα να λειτουργεί ικανοποιητικά και να με πηγαίνει όπου ήθελα. Να όμως που η πραγματικότητα με το Land Rover πρώτης γενιάς είναι αρκετά διαφορετική. Αισθάνομαι ότι κάτι έχει το αυτοκίνητο αυτό που με κάνει να αναζητώ μονίμως τα κατάλληλα ανταλλακτικά για να το επαναφέρω στην κατάσταση που ήταν όταν κυκλοφόρησε καινούριο. Μέχρι και την τελευταία βίδα. Ίσως είναι η μεγαλοφυής απλότητα στην κατασκευή και στη σχεδίαση του 1948 που σε κάνει να θες να την εξυμνήσεις διατηρώντας το απλούστατο σε σύλληψη και εκτέλεση σχέδιο της Land Rover σε άριστη κατάσταση. Ή απλά επειδή τόσα πολλά αυτοκίνητα έχουν δεχτεί πολλές παραποιήσεις και αποκλίσεις από την αυθεντική τους μορφή μέσα στα χρόνια και οι ιδιοκτήτες τους νιώθουν την ανάγκη να επαναφέρουν την αρχική τους αίγλη.

Ο καλύτερος προορισμός για να πετύχω τον στόχο μου, μετά από πολύ ψάξιμο από τη μεριά μου, κατέληξε να είναι η ίδια η κατασκευάστρια εταιρεία, με το τμήμα που λειτουργεί ακριβώς γι’ αυτό τον σκοπό. Εδώ έρχονται τα πάντα, από κομμάτια που έχουν βρεθεί σε αποθήκες ξεχασμένα από Θεό και ανθρώπους για πολλά χρόνια, μέχρι και απλά, καθημερινής χρήσης αυτοκίνητα από όλο τον κόσμο, για τα οποία ο ιδιοκτήτης τους θέλει μια «καλύτερη φροντίδα» για να φρεσκαριστούν. Εδώ, μπορεί όποιος το επιθυμεί να κάνει το αυτοκίνητό του «σωστό» μέχρι και στο τελευταίο μικρό βιδάκι που μπαίνει στο αμάξωμα. Με ένα κόστος που μπορεί να φτάσει τις 90.000 ευρώ, μπορείς να έχεις ένα ολοκαίνουριο Land Rover πρώτης γενιάς. Και μη σας φαίνεται ακραίο. Υπάρχει κοινό που θα έδινε τα χρήματα αυτά για να έχει η ανακατασκευή του αγαπημένου του αυτοκινήτου και τη σχετική σφραγίδα γνησιότητας. Και εδώ που τα λέμε, τι καλύτερο από το να ανακατασκευάσεις το αυτοκίνητό σου στο ίδιο το εργοστάσιο;

Η Land Rover αρχικά υπολόγιζε ότι θα πουλήσει 25 «Reborn» αυτοκίνητα. Πουλήθηκαν όμως τόσο γρήγορα ώστε η ίδια η εταιρεία έχει αναγκαστεί να ανεβάσει τον πήχη. Οι παραγγελίες που τρέχουν από ενδιαφερόμενους για «αναγεννημένα» Land Rover έχουν ξεπεράσει τις πενήντα. Στο μεταξύ, ταυτόχρονα με την ανάπτυξη του τμήματος αναγέννησης των Land Rover, η Jaguar ανακοίνωσε ότι προτίθεται να κατασκευάσει εκ νέου την πανέμορφη XKSS του 1950. Το εκπληκτικό αυτό σπορ αυτοκίνητο δεν θα είναι ανακατασκευή αλλά θα φτιάχνεται από το μηδέν. Στόχος της κίνησης αυτής ήταν αρχικά να καλυφθούν τα κενά της παραγωγής που προκλήθηκαν από την περίφημη φωτιά που ξέσπασε στο εργοστάσιο της Jaguar στο Browns Lane το 1957. Τότε είχαν καεί εννέα ολοκαίνουριες XKSS – οπότε αυτός είναι και ο αριθμός των «νέων» XK που θα παραχθούν, ξεκινώντας το τμήμα για λογαριασμό της Jaguar. Το κόστος για καθένα από αυτά τα εννέα μοντέλα έχει υπολογιστεί κοντά στα 1,1 εκατ. ευρώ και θα αποτελεί συνέχεια του προγράμματος που επανέφερε κάποιες E-Type το 2014.

Εκείνο το πρόγραμμα αφορούσε αυτοκίνητα με αυθεντικούς αριθμούς πλαισίου, που κατασκευάστηκαν ως καινούρια μέχρι την τελευταία τους λεπτομέρεια και πουλήθηκαν σε χρόνο μηδέν. Και στις δύο περιπτώσεις βρίσκουμε κοινά χαρακτηριστικά. Τόσο τα αναγεννημένα αυτοκίνητα του προγράμματος Reborn, όσο και αυτά που χτίστηκαν πάνω σε πλαίσια που υπήρχαν από τότε αλλά δεν είχαν συναρμολογηθεί από την Jaguar και τη Land Rover (που έχουν συνεργαστεί για να δημιουργήσουν την JLR Classic) δείχνουν τη διάθεση που υπάρχει για επιστροφή στις ρίζες και την ανταπόκριση των εταιρειών στην απαίτηση των αγοραστών για τη διατήρηση των κλασικών αυτοκινήτων. Ένα ακόμα κοινό στοιχείο ανάμεσα στις δύο μάρκες και την εταιρεία που έχουν συστήσει για την αναστήλωση παλιών αυτοκινήτων είναι και η διάθεση να ασχοληθούν με την ανακατασκευή, με έναν τρόπο που διαφέρει από τον συνηθισμένο. Βρίσκουν το ιστορικό του κάθε αυτοκινήτου, μιλούν με τους μηχανικούς που συμμετείχαν αρχικά στην κατασκευή του ή που δούλευαν στη γραμμή παραγωγής, δημιουργώντας μια συνεργασία πολύ ιδιαίτερη – όπως και το επιθυμητό αποτέλεσμα της κάθε ανακατασκευής. Από το καλοκαίρι του 2017, όταν και ξεκίνησε η δραστηριότητα της JLR υπό μια ενιαία σκέπη στο Coventry και μετά την επένδυση των 7,2 εκατ. ευρώ για τη διαμόρφωση των εγκαταστάσεων, το πάθος για την επαναφορά των κλασικών αυτοκινήτων των δύο μαρκών έχει τον πρώτο λόγο εδώ.

Αμέσως μετά τα εγκαίνια των εγκαταστάσεων, το CAR είχε προσκληθεί για να πάρει μια γερή δόση από τις δραστηριότητες της JLR. Στα 14.000 τ.μ. των εγκαταστάσεων, όποιος περίμενε -όπως εγώ- ότι οι συνθήκες θα ήταν λίγο πολύ ανάλογες με συνοικιακού συνεργείου, φυσικά και θα έπεφτε έξω. Η JLR με περηφάνια λέει ότι αυτός ο προσεγμένος χώρος, ο οποίος έχει αποκλειστικά αφιερωθεί στην επανεμφάνιση των παλιών αυτοκινήτων με τη λαχταριστή αύρα των καινούριων, είναι ο μεγαλύτερος του είδους στον κόσμο. Περνώντας από την κεντρική είσοδο βρίσκεσαι μέσα στον εκθεσιακό χώρο, στον οποίο δεν ακούγεται τίποτα πέραν του ελαφρού σφυρίγματος από το κλιματιστικό. Ο χώρος μοιάζει με γκαλερί μοντέρνας τέχνης, με τα εκθέματα να είναι παρκαρισμένα πάνω στο γυαλισμένο βιομηχανικό πάτωμα. Η αίσθηση που προσλαμβάνει ο επισκέπτης από τον χώρο είναι αυτή της κομψής πολυτέλειας. Περιδιαβαίνουμε σεβόμενοι την ησυχία που επικρατεί. Ένα από τα αυτοκίνητα που βρίσκονται εδώ είναι ένα δίπορτο Range Rover του 1978 σε χρυσό χρώμα (Bahama Gold). Κοιτώντας το αισθάνομαι ότι είναι κάτι παραπάνω από άψογη η κατάστασή του. Μοιάζει να είναι «απάτητο» και όπως μαθαίνω πρόκειται για το πιο πρόσφατο αυτοκίνητο που έχει δεχτεί τις περιποιήσεις του προγράμματος αναγέννησης Range Rover Reborn.

Sukhi Clark:
«Όταν δουλεύεις πάνω σε ένα αυτοκίνητο που κοστίζει πάνω από ένα εκατομμύριο ευρώ, χρειάζεσαι χώρο» .

Η αρχική ανακοίνωση του προγράμματος Reborn περιελάμβανε 10 Range Rover. Πολύ γρήγορα, όμως, πουλήθηκαν όλα και απ’ ό,τι φαίνεται ο αριθμός στη συνέχεια θα γίνει ακόμα μεγαλύτερος.

Το αστείο της υπόθεσης είναι ότι μέχρι πρότινος, Range όπως αυτό τα έβλεπα σε χωράφια παρατημένα να σκουριάζουν και δεν έδινα ιδιαίτερη σημασία. Τώρα που βλέπω αυτό το άριστο δείγμα νιώθω να αλλάζει η οπτική μου για όλα του τα αδέρφια. Μου φαίνεται πολύ cool το κυβοειδές σχήμα του, με τα στρογγυλά φώτα εμπρός και ξαφνικά αισθάνομαι ότι θέλω να αποκτήσω ένα. Ωστόσο, για πολλούς λόγους φαίνεται ότι έχω αργήσει. Η JLR, που είχε τα Reborn μοντέλα της προς πώληση με ταμπελάκι τιμής τα 142.000 ευρώ, τώρα έχει αναθεωρήσει τις τιμές -προς τα πάνω- και πλέον ξεπερνούν τα 150.000. Η δημιουργία της υπεραξίας, ακόμα και στα αυτοκίνητα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως βάση για την ανακατασκευή, πρέπει να πληρωθεί από τον πελάτη και όχι από την εταιρεία – άσχετα αν είναι εκείνη που τη δημιούργησε. Αυτός είναι και ένας από τους προβληματισμούς μου που μοιράζομαι με τον Tim Hanning, τον επικεφαλής του Jaguar Land Rover Classic.

Είναι ένας 39χρονος τύπος που έχει κάνει τη διαδρομή του στη βιομηχανία, ξεκινώντας από την οδήγηση περονοφόρου. Ο Hanning απέκτησε την πρώτη του κλασική Jag όταν ήταν 19 χρονών. Για επαγγελματικούς λόγους μετακόμισε για αρκετά χρόνια στην Κίνα το 2009, όπου είχε την ευκαιρία, εκτός από την επαγγελματική του αποκατάσταση, να γνωρίσει και το διεθνές πάθος για τα παλιά μοντέλα της Jaguar. «Τότε ήταν που έστειλα μια επιστολή στην JLR περιγράφοντας ένα concept που είχα στο μυαλό μου για την ανακατασκευή αυτοκινήτων σε επίπεδο επίσημης γραμμής παραγωγής. Χρειάστηκε να περάσει ένας χρόνος για να έρθει σε επαφή μαζί μου ο John Edwards, επικεφαλής της Jaguar Special Operations. Εκείνος ήταν που με προσκάλεσε να εργαστώ για την JLR και να τον βοηθήσω να δημιουργήσει το τμήμα των κλασικών αυτοκινήτων», λέει. Ο Hanning επιμένει ότι η ενασχόληση με τα κλασικά αυτοκίνητα δεν έχει να κάνει με το κέρδος της εταιρείας, αλλά μόνο με την αγάπη για το αντικείμενο. «Οι περισσότεροι αγοραστές των αυτοκινήτων του προγράμματος Reborn είναι απλά φίλοι του αυτοκινήτου και της αυτοκίνησης γενικότερα. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο δεν θέλουμε να βλέπουμε τις τιμές των ανακατασκευών να εκτοξεύονται. Θέλουμε στα ανακατασκευασμένα αυτοκίνητα να έχουν πρόσβαση όσο το δυνατόν περισσότεροι».Η αρχική ανακοίνωση του προγράμματος Reborn περιελάμβανε 10 Range Rover. Πολύ γρήγορα, όμως, πουλήθηκαν όλα και απ’ ό,τι φαίνεται ο αριθμός στη συνέχεια θα γίνει ακόμα μεγαλύτερος. «Εστιάζουμε στα δίπορτα των πρώτων ετών κυκλοφορίας του μοντέλου. Αυτά που έχουν κατασκευαστεί ανάμεσα στο 1970 και το 1979» μου εξηγεί ο Hannig και συμπληρώνει: «Είχαν κατασκευαστεί σε μεγάλες ποσότητες, οπότε υπάρχουν αρκετά από αυτά για να έχουμε τις βάσεις για τις ανακατασκευές.

Η κυκλοφορία τους δείχνει ότι σχεδόν κα-νένα από αυτά δεν πρέπει να αποσύρθηκε από την κυκλοφορία. Οι ιδιοκτήτες τους ήταν είτε αγρότες είτε γαιοκτήμονες, οι οποίοι, στην περίπτωση που τα αυτοκίνητα πάθαιναν κάποια ζημιά, αν δεν τα επισκεύαζαν, απλά τα πάρκαραν σε ένα σημείο της ιδιοκτησίας τους». Το άλλο σημαντικό αυτοκίνητο στην έκθεση είναι η συγκλονιστική E-Type σε γκρι χρώμα. Και αυτή είναι τέλεια – ένα ακόμα άψογο δείγμα του προγράμματος Reborn. Ήταν αναμενόμενο άλλωστε να περάσει η ιδέα της ανακατασκευής από τη μια εταιρεία στην άλλη. Ενδιαφέρον έχει όμως και το αυτοκίνητο-δότης που βρίσκεται εκεί δίπλα. Μια αριστεροτίμονη E-Type που έχει εμφανή τα σημάδια της εγκατάλειψης πάνω της. Το χρώμα της είναι καμένο και έχει ξεφλουδίσει, το εσωτερικό της μυρίζει σαν βρεγμένος σκύλος, ενώ στο πίσω μέρος βλέπω και κάποια αυτοκόλλητα που προ-δίδουν ότι το αυτοκίνητο έχει έρθει εδώ από τη βόρεια Αμερική. «Το βρήκαμε και το αγοράσαμε στη Νεβάδα των ΗΠΑ, αν και από ό,τι είδαμε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του το έχει περάσει στο Μεξικό», εξηγεί ο Phil Reynolds, ένας πωλητής που ασχολείται ιδιαιτέρως ζεστά με τα κλασικά αυτοκίνητα της έκθεσης. Τον ρωτάω πώς στα κομμάτια εντοπίζουν τα αυτοκίνητα που αγοράζουν, για να μου απαντήσει, πολύ φυσικά, ότι «υπάρχει ολόκληρη ομάδα αφοσιωμένη στην έρευνα μέσω Ιντερνετ, που περνάει όλες τις ώρες της ημέρας μπροστά στα site με πωλήσεις, όπως είναι το eΒay, προκειμένου να βρει αυτοκίνητα με το κατάλληλο ιστορικό για να μπορέσουν να χρησιμοποιηθούν ως βάσεις για την ανακατασκευή ή ως αυτοκίνητα-δότες, με το ανάλογο τίμημα φυσικά. Ο στόχος της ομάδας είναι 16 αυτοκίνητα τον μήνα».

Δεκαέξι αυτοκίνητα τον μήνα! Εντυπωσιακό όσο δεν πάει. Κάπως έτσι, όμως, έφτασε η ώρα να φύγουμε από την έκθεση και να περάσουμε στο συνεργείο. Είναι ένας τεράστιος ενιαίος χώρος, σαν υπόστεγο για αεροπλάνα, με πολλά φώτα. Εκεί βλέπουμε πολλή δραστηριότητα από τους ανθρώπους της JLR (που συνολικά απασχολεί 120 άτομα), αλλά και πάλι χωρίς να ακούγεται θόρυβος. Μη φανταστείτε ότι τα αυτοκίνητα είναι στριμωγμένα το ένα πάνω στο άλλο. Η Sukhi Clark διευθύνει τις εργασίες που γίνονται στον χώρο και μας λέει ότι αυτό ήταν ένα από τα προαπαιτούμενα. «Όταν δουλεύεις πάνω σε ένα αυτοκίνητο που κοστίζει πάνω από ένα εκατομμύριο ευρώ, χρειάζεσαι χώρο. Έτσι, λοιπόν, έχουμε 54 θέσεις για αυτοκίνητα, με αρκετό χώρο γύρω τους για να μπορούν να έχουν τις πόρτες τους ανοιχτές», λέει. Η Sukhi, που δουλεύει στη Jaguar εδώ και 28 χρόνια (η πρώτη της δουλειά ήταν στο τμήμα των ηλεκτρικών της XJS), έχει βρεθεί στο τμήμα των Classics από την πρώτη μέρα. Όταν ακόμα οι εγκαταστάσεις εδώ δεν υπήρχαν. Τώρα, που όλα βρίσκονται στη θέση τους, είναι στη δική της ευθύνη η ροή των εργασιών κάθε ανακατασκευής που πραγματοποιείται στον χώρο. «Το πρώτο αυτοκίνητο που φτιάχνουμε κάθε φορά είναι το “car zero”, το οποίο μας δίνει έναν μπούσουλα για να κινηθούμε. Η ανακατασκευή του μπορεί να φτάσει σε διάρκεια τον ένα χρόνο, ενώ για το αμέσως επόμενο ίδιο που θα φτιαχτεί, ο στόχος μας είναι να περιορίζουμε τον χρόνο στους εννέα μήνες. Αυτό σημαίνει ότι είμαστε σε διαρκή βελτίωση, μαθαίνουμε συνεχώς νέα πράγματα. Άλλωστε, με τις ανακατασκευές σε αυτή την κλίμακα δεν έχει ασχοληθεί άλλος πιο πριν από εμάς», τονίζει. Η διαδικασία της προμήθειας των ανταλλακτικών είναι πραγματικά συναρπαστική. Η αναζήτηση στο eBay δεν έχει πάντα αίσιο τέλος – και το λέω μετά λόγου γνώσεως.

Η Sukhi συμφωνεί αλλά, όπως λέει, «δεν μπορείς να ξέρεις τι γίνεται στην αγορά, παρά μόνο αν μπεις στη διαδικασία να ψωνίσεις. Υπάρχουν πράγματα που δεν τα βρίσκεις εύκολα, οπότε στην περίπτωση που τα εντοπίσεις πρέπει να τα πάρεις, ακόμα και αν δεν τα χρειάζεσαι εκείνη τη στιγμή. Αντίστοιχα, για ανταλλακτικά που δεν βρίσκουμε έχουμε ένα αυτοκίνητο αναφοράς από το οποίο θα πάρουμε τα μέτρα για να φτιάξουμε το ανταλλακτικό που χρειαζόμαστε. Δεν είναι και λίγες οι περιπτώσεις στις οποίες αποφασίζουμε να φτιάξουμε ή παραγγέλνουμε πολλά παραπάνω από αυτά που χρειαζόμαστε, μια και έχουμε εντοπίσει την έλλειψη στην αγορά και μπορούμε να βοηθήσουμε για να καλυφθεί. Υπολογίζουμε ότι μέχρι το 2019 θα έχουμε ένα ξεχωριστό site με Αυθεντικά Ανταλλακτικά για όλα τα αυτοκίνητα που ανακατασκευάζουμε». Το καλύτερο μέρος των εγκαταστάσεων είναι το σημείο όπου φτάνουν τα αυτοκίνητα. Από δω ξεκινάει το ταξίδι του καθενός από το πρόγραμμα Reborn. Όλα τα αυτοκίνητα λύνονται και τα ανταλλακτικά τους καταχωρούνται, φωτογραφίζονται και τοποθετούνται σε πλαστικά κουτιά. Και εκεί που λέω ότι τα έχω δει όλα, με φέρνουν στον τεράστιο αποθηκευτικό χώρο των εγκαταστάσεων.

Εκεί, πολλές σειρές αυτοκινήτων, πολύ κοντά το ένα στο άλλο και στοιβαγμένα ανά τριάδες σε ύψος, περιμένουν να δώσουν ό,τι έχουν για την ανακατασκευή κάποιου αυτοκινήτου ή να αποτελέσουν τα ίδια βάση για μια ολοκληρωμένη ανακατασκευή. Ανάμεσά τους αναγνωρίζω τους «δότες» για κάποια από τα αυτοκίνητα που είδα πριν, καθώς και την E-Type που άνηκε στον οδηγό αγώνων Mike Hailwood, μια XK150 που ανακαλύφθηκε σε χωράφι, ένα Discovery σε εξαιρετική κατάσταση και ένα Austin Seven Swallow του 1920 (πρόγονος της Jaguar). Από μόνος του αυτός ο χώρος αξίζει την επίσκεψη όλων όσοι αγαπούν τα κλασικά αυτοκίνητα. Μάλιστα, η JLR εξετάζει το ενδεχόμενο να ξεκινήσουν άμεσα προγράμματα επισκέψεων από σχολεία στις εγκαταστάσεις. Έτσι, θα μπορούν οι ιστορίες όλων των αυτοκινήτων να ακουστούν σε όλο και περισσότερο κόσμο. Κάποιοι από αυτούς θα παρακινηθούν να ασχοληθούν με το κλασικό αυτοκίνητο και σίγουρα, όπως συνέβη και σε μένα, κάποιων η ζωή θα αλλάξει.
Αρκετά.

Δημοφιλή στο Protothema.gr