Γιατί επιβαρύνεται η κίνηση στους δρόμους και τι πρέπει να αλλάξει
ΝΕΑ
Τα στοιχεία που αφορούν καθημερινή οδήγηση εντός πόλης δείχνουν πως πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο χρήσης του αυτοκινήτου αλλά να δούμε και αλλαγές σε δρόμους και συγκοινωνίες
Τα πραγματικά δεδομένα της αστικής μετακίνησης με αυτοκίνητο αποκαλύπτουν μια καθημερινότητα πολύ διαφορετική απ’ όσο φανταζόμαστε.
WHAT CAR
Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν καταγραφεί στην Ευρώπη και αφορά μετακινήσεις εντός πόλης, η μέση ταχύτητα δεν ξεπερνά τα 56 χλμ./ώρα, ο μέσος βαθμός πληρότητας του αυτοκινήτου είναι στους 1,6 επιβάτες, ενώ η ημερήσια απόσταση που διανύεται σπάνια υπερβαίνει τα 40 χιλιόμετρα.
Πίσω από τους αριθμούς κρύβονται δρόμοι με υπερβολική κίνηση, οχήματα με έναν επιβάτη και σύντομα, επαναλαμβανόμενα δρομολόγια.
Διαφορετικός τρόπος σκέψης
Έχοντας τα παραπάνω στοιχεία ως δεδομένα, όταν η ταχύτητες είναι χαμηλές, προτεραιότητα γίνεται η αποσυμφόρηση και η οδική ασφάλεια και όχι η αύξηση της ιπποδύναμης ή η υψηλή τελική ταχύτητα.
Με πληρότητα 1,6 ατόμων, το αυτοκίνητο παραμένει σπάταλο σε χώρο και ενέργεια, ενώ κίνητρα για συνεπιβίβαση, ευέλικτο car sharing και διασύνδεση με λεωφορεία ή μετρό μπορούν να βελτιώσουν άμεσα την εικόνα.
Από εκεί και πέρα οι περισσότερες μετακινήσεις κυμαίνονται κάτω από 40 χιλιόμετρα την ημέρα, γεγονός που σημαίνει πως τα μικρά αυτοκίνητα πόλης και ιδίως αυτά ακόμα και με μικρές μπαταρίες αποκτούν νόημα, μειώνοντας κόστος, βάρος και εκπομπές ρύπων.
Αλλαγές… παντού
Σε κάθε περίπτωση οι πόλεις οφείλουν να επανασχεδιάσουν τον δημόσιο χώρο, με ασφαλείς λωρίδες για ποδήλατα, προτεραιότητα στα μέσα μαζικής μεταφοράς αλλά και χώρους στάθμευσης.
Για τους καταναλωτές, τα στοιχεία δείχνουν ότι το «μεγαλύτερο» δεν είναι πάντα καλύτερο, ενώ η αποδοτικότητα, η αξιοπιστία και το χαμηλό λειτουργικό κόστος υπερέχουν στην καθημερινότητα.
Το συμπέρασμα είναι απλό καθώς η νέα σχεδίαση του αστικού ιστού, η χρήση οχημάτων που καλύπτουν ανάγκες της καθημερινότητας, αλλά και η εξέλιξη των μέσω μαζικής μεταφοράς θα φέρουν πολλαπλά οφέλη σε όλους.