Ελληνικός Σιδηρόδρομος: Αλλάζει το τοπίο μέχρι το 2027!
ΝΕΑ
Με επενδύσεις που ξεπερνούν τα 760 εκατ. ευρώ και έναν σαρωτικό επανασχεδιασμό της λειτουργίας, ο ελληνικός σιδηρόδρομος εισέρχεται σε μια νέα εποχή.
Η Ελλάδα εισέρχεται σε μία νέα σιδηροδρομική εποχή, με θεσμικό, λειτουργικό και επιχειρησιακό μετασχηματισμό. Στο επίκεντρο βρίσκεται η ίδρυση του ενιαίου οργανισμού «Σιδηρόδρομοι Ελλάδας», ο οποίος θα ενοποιήσει ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και μέρος της ΓΑΙΑΟΣΕ.
WHAT CAR
Το νέο σχήμα θα λειτουργεί με το λεγόμενο «μοντέλο ΔΕΗ», συνδυάζοντας κρατικό έλεγχο και ευέλικτες διαδικασίες πρόσληψης και ανάθεσης έργων, ώστε να εξασφαλιστεί γρήγορη υλοποίηση υποδομών και προσέλκυση νέων στελεχών από την εγχώρια και διεθνή αγορά.

Σημαντικό κομμάτι της μεταρρύθμισης αφορά τα έργα υποδομής και τη συντήρηση του δικτύου. Βασικά έργα σε εξέλιξη περιλαμβάνουν:
- τον Προαστιακό Δυτικής Αττικής,
- τη Σήραγγα Σεπολίων,
- την ηλεκτροκίνηση στο Κιάτο–Αίγιο,
- τη νέα διπλή γραμμή Αίγιο–Ρίο,
- και τη σηματοδότηση στη γραμμή Θεσσαλονίκη–Ειδομένη.
Ιδιαίτερα κρίσιμα είναι τα έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας, που επηρεάστηκαν από φυσικές καταστροφές, όπως τα τμήματα Δομοκός–Λάρισα, Λάρισα–Βόλος και Παλαιοφάρσαλος–Καλαμπάκα. Παράλληλα, προχωρούν νέοι διαγωνισμοί, όπως η αναβάθμιση του τμήματος ΣΚΑ–Οινόη (300 εκατ. ευρώ), η ηλεκτροκίνηση Μουριές–Προμαχώνας και η νέα γραμμή Νέα Καρβάλη–Τοξότες Ξάνθης (200 εκατ. ευρώ).
Η συντήρηση θα ανατεθεί σε εξειδικευμένες εταιρείες με πολυετείς συμβάσεις, ώστε να διασφαλιστεί η αξιοπιστία και ασφάλεια του δικτύου. Για το δίκτυο Αθήνα–Θεσσαλονίκη εκτιμάται ετήσιο κόστος 90 εκατ. ευρώ.
Η αναβάθμιση της εμπειρίας του επιβάτη αποτελεί την τρίτη κρίσιμη πτυχή. Στο πλαίσιο συμφωνίας Ελλάδας–Ιταλίας, υπεγράφη μνημόνιο με την ιταλική FS (Ferrovie dello Stato Italiane), μητρική της Hellenic Train, για επενδύσεις 360 εκατ. ευρώ σε 23 νέα τρένα: 8 για υπεραστικά δρομολόγια και 15 για προαστιακές γραμμές.
Παράλληλα, θα εκσυγχρονιστούν οι μονάδες συντήρησης του τροχαίου υλικού, ενώ η Hellenic Train δεσμεύεται, μέσω της νέας σύμβασης με το υπουργείο Υποδομών, για την αυστηρή τήρηση χρονοδιαγραμμάτων.

Οι σιδηροδρομικοί σταθμοί αναμένεται να μετατραπούν σε σύγχρονα σημεία μετακίνησης και αστικής ζωής. Η ΓΑΙΑΟΣΕ, σε συνεργασία με το Υπερταμείο, προχωρά σε στρατηγικές μελέτες και συμβάσεις για την αξιοποίηση σταθμών σε Αθήνα, Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Λάρισα κ.ά., με έμφαση στη βιωσιμότητα και την προσβασιμότητα.
Η συμφωνία ανακοινώθηκε στο πλαίσιο της συνάντησης του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με την Ιταλίδα ομόλογό του Τζόρτζια Μελόνι. Οι δύο ηγέτες επιβεβαίωσαν την πολιτική τους βούληση για βαθύτερη οικονομική συνεργασία και ανάπτυξη των σιδηροδρόμων ως κομβικού τομέα διασυνδεσιμότητας στην Ανατολική Μεσόγειο.
Με τα πρώτα ορατά αποτελέσματα να τοποθετούνται στο 2027, το σχέδιο φιλοδοξεί να θέσει τα θεμέλια για έναν σύγχρονο, ασφαλή και αποδοτικό σιδηρόδρομο στην Ελλάδα. Η σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και οι μεγάλες επενδύσεις αναμένεται να μεταμορφώσουν τις σιδηροδρομικές μεταφορές και να ενισχύσουν την περιφερειακή και εθνική οικονομική ανάπτυξη.