Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Έφθασε η αρχή του τέλους για την Tesla;

Ελλάδα 21:33
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Έφθασε η αρχή του τέλους για την Tesla;

ΝΕΑ

Έφθασε η αρχή του τέλους για την Tesla;

ΝΕΑ

Πολλά τα σύννεφα που μαζεύονται πάνω από την Tesla. Και κάποιοι ήδη μιλούν για το ξεκίνημα της πτώσης της εταιρείας.

Advertisement
Advertisement

Από την πρώτη στιγμή που εμφανίστηκε η Tesla στο αυτοκινητικό στερέωμα, έδειξε ότι θα έκανε τα πράγματα εντελώς διαφορετικά από τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, είτε αυτό αφορούσε την κατασκευή των αυτοκινήτων είτε την διανομή τους στους αγοραστές.

Η εταιρεία του Ίλον Μασκ, αν και ξεκίνησε δειλά, κατάφερε να τους πιάσει στον ύπνο, αποτελώντας σήμερα την πιο μεγάλη δύναμη στα ηλεκτρικά μοντέλα και την εταιρία με την μεγαλύτερη χρηματιστηριακή αξία.

Μέχρι πριν λίγους μήνες τα πράγματα έδειχναν να έχουν μονίμως μία ανοδική πορεία, με την εταιρεία να πηγαίνει από το ένα ρεκόρ στο άλλο.

Advertisement
Advertisement

Το τελευταίο διάστημα όμως έχουν αρχίσει να εμφανίζονται πολλά σύννεφα στον ουρανό της Tesla. Οι πωλήσεις της είναι εκτός στόχου για την χρονιά που διανύουμε (ιδίως στην Κίνα) ενώ και η μετοχή της έχει πέσει αρκετά. Παράλληλα και η γκάμα της μένει πίσω σε εξέλιξη με αυτοκίνητα που έχουν συμπληρώσει πολλά χρόνια στην παραγωγή.

Αυτό όμως που προβληματίζει ακόμα περισσότερο είναι ότι η Tesla φαίνεται να χάνει σε έναν τομέα που ήταν πάντα το δυνατό χαρτί της και της επέτρεπε να κινείται με άνεση απέναντι σε όλους τους ανταγωνιστές. Το καθαρό κέρδος που έβγαζε ανά αυτοκίνητο.

Μέχρι το 2019, η εταιρεία είχε αρνητικό πρόσημο στα κέρδη της, χάνοντας 168 δολάρια ανά αυτοκίνητο. Όμως από εκεί και πέρα, και με τις πωλήσεις να αυξάνονται, το περιθώριο κέρδους εκτοξεύτηκε.

Advertisement

Το 2020 έγινε 6,3% με κέρδος 3.246 ευρώ ανά αυτοκίνητο, το 2021 έφθασε στο 12,1% με κέρδος 6.154 ευρώ ανά αυτοκίνητο και το 2022 έφτασε το 16,8% με κέρδος 9.684 ευρώ ανά αυτοκίνητο.

Τα νούμερα αυτά είναι απλησίαστα για τις περισσότερες παραδοσιακές εταιρείες και μόνο κάποιοι ειδικοί κατασκευαστές, όπως η Ferrari, μπορούν να καυχηθούν για αντίστοιχα ποσοστά κέρδους.

Advertisement

Όμως κάπου εδώ αρχίζουν και τα προβλήματα για την Tesla. Οι μειώσεις των τιμών στα μοντέλα της με στόχο να διατηρήσει υψηλά τις πωλήσεις έχουν αρχίσει να επιβαρύνουν τα κέρδη της.

Έτσι μέσα στο 2023, και με τη μέση τιμή των μοντέλων της να έχει πέσει κατά σχεδόν 9 χιλιάδες ευρώ, το περιθώριο κέρδους της εταιρείας μειώθηκε για πρώτη φορά στο 9,2%, με κάθε αυτοκίνητο να αποφέρει μόλις 4.448 ευρώ.

Και τα πράγματα αναμένεται να είναι χειρότερα μέσα στο 2024 καθώς όπως φαίνεται λόγω και του ανταγωνισμού από την Κίνα, η Tesla θα πέσει ακόμα πιο κάτω στα περιθώρια κέρδους.

Advertisement

Η κατάσταση αυτή οφείλεται στον διαρκή πόλεμο τιμών που έχει εμπλακεί η Tesla από τον οποίο δύσκολα θα μπορέσει να βγει μέσα στο επόμενο διάστημα. Η πρόθεσή της να κρατήσει το υψηλό μερίδιο αγοράς με κάθε κόστος έχει όπως φαίνεται σημαντική επιβάρυνση στα οικονομικά της μεγέθη, κάτι που δεν θα συγχωρήσουν εύκολα οι μέτοχοι της εταιρείας.

Στον αντίποδα, οι παραδοσιακές μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρίες, το ίδιο διάστημα που η Tesla έκανε πόλεμο τιμών, εκείνοι κρατούσαν υψηλά τις τιμές των δικών τους αυτοκινήτων, εξασφαλίζοντας την κερδοφορία παρά τις μικρές πωλήσεις.

Αναλυτές υποστηρίζουν ότι η Tesla θα πρέπει να επικεντρωθεί στην προστασία της αξίας μεταπώλησης για τον πελάτη της αντί να επιδιώκει την πρώτη θέση των πωλήσεων. Και επισημαίνουν ότι οι πτώσεις τιμών προκαλούν πολύ μεγάλο πρόβλημα στην ευρύτερη βιομηχανία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που ξεπερνά τις απώλειες κέρδους της αμερικάνικης εταιρείας.

Με άλλα λόγια, η Tesla βρίσκεται εμπρός στο σταυροδρόμι που κάποια στιγμή ήταν αναπόφευκτο να συναντήσει. Θα γίνει μία «κανονική» μεγάλη εταιρεία όπως οι ανταγωνιστές της ή θα συνεχίσει το «αντάρτικο» των τιμών και των προσφορών με αποτέλεσμα να χάσει μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα όσα με κόπο έχτισε όλα αυτά τα χρόνια.

Ο χρόνος και οι αποφάσεις του πάντα απρόβλεπτου Μασκ θα δείξουν αν το 2024 θα είναι μια κομβική χρονιά για την Tesla και αν ήδη έχει αρχίσει ο κατήφορος ενός θαύματος που αναγκαστικά θα υποκύψει στους κανόνες που ισχύουν για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.