Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Δεν είναι δύσκολο – Απλά κάντο όπως η Γεωργία

Ελλάδα 15:58
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ
        string(83) "Δεν είναι δύσκολο – Απλά κάντο όπως η Γεωργία"
    

Δεν είναι δύσκολο – Απλά κάντο όπως η Γεωργία

ΝΕΑ

Η Αμερικανική Rivian είχε ανακοινώσει την πρόθεσή της να επενδύσει 5 δισεκατομμύρια δολάρια στην Ευρώπη με τη δημιουργία ενός νέου εργοστασίου παραγωγής.

Advertisement
Advertisement

Η επένδυση αυτή συνοδεύεται από τη δέσμευση για 7.500 νέες θέσεις εργασίας με μέσο μισθό περίπου 56.000 δολάρια. Οι προσφορές αρκετες (όχι από την Ελλάδα) και η επιλογή της είναι η Γεωργία.
Για να εξασφαλίσει αυτή την ιστορική συμφωνία, η κυβέρνηση της Γεωργίας – σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές – πρόσφερε ένα από τα μεγαλύτερα πακέτα κινήτρων που έχουν δοθεί ποτέ στην πολιτεία, ύψους περίπου 1,5 δισεκατομμυρίου δολαρίων.

Το σημαντικότερο κομμάτι του πακέτου αφορά φορολογικές ελαφρύνσεις. Μέσα από το πρόγραμμα Mega Project Tax Credit, η Rivian εξασφαλίζει εκτεταμένες πιστώσεις φόρου για κάθε νέα θέση εργασίας και για το ύψος της επένδυσης, υπό την προϋπόθεση ότι θα δημιουργήσει τουλάχιστον 1.800 θέσεις και θα τις διατηρήσει για πέντε χρόνια. Η εταιρεία απαλλάσσεται επίσης από τον φόρο πωλήσεων σε κατασκευαστικό εξοπλισμό, μηχανήματα και πρώτες ύλες, μειώνοντας σημαντικά το αρχικό κόστος εγκατάστασης.

Σε τοπικό επίπεδο, συμφωνήθηκε ένα καθεστώς PILOT (Payments in Lieu of Taxes), δηλαδή μειωμένες πληρωμές αντί δημοτικών φόρων. Αντί να πληρώνει τον πλήρη φόρο ακινήτων για μια επένδυση αξίας 5 δισ., η Rivian θα καταβάλλει ετήσιες προκαθορισμένες πληρωμές που ξεκινούν από 1,5 εκατομμύριο δολάρια το 2023 και θα αυξάνονται σταδιακά, ώστε σε βάθος 25ετίας να φτάσουν τα 300 εκατομμύρια συνολικά. Το ποσό αυτό είναι πολλαπλάσιο από τους φόρους που απέδιδε προηγουμένως η αδόμητη γη, αλλά σαφώς χαμηλότερο από τους κανονικούς φόρους για μια τέτοια βιομηχανική εγκατάσταση.

Advertisement
Advertisement

Επιχορηγήσεις και στήριξη σε υποδομές
Η κυβέρνηση δεν μπορεί συνταγματικά να δώσει άμεσες επιδοτήσεις σε επιχειρήσεις, ωστόσο αξιοποίησε τα διαθέσιμα εργαλεία. Μέσω του προγράμματος REBA (Regional Economic Business Assistance) χορηγήθηκαν δύο μεγάλες επιχορηγήσεις συνολικού ύψους περίπου 132 εκατομμυρίων δολαρίων: η πρώτη για έργα σιδηροδρομικής σύνδεσης του εργοστασίου με την υφιστάμενη γραμμή της CSX και η δεύτερη για την αγορά και προετοιμασία της γης. Συγκεκριμένα, καλύπτονται οι απαλλοτριώσεις και η διαμόρφωση περίπου 500 ακρών (202 εκταρίων) σε επίπεδο οικόπεδο έτοιμο για ανέγερση εγκαταστάσεων, καθώς και η αποκατάσταση υγροτόπων που βρίσκονται στον χώρο.

Παράλληλα, η πολιτεία θα χρηματοδοτήσει με πάνω από 51 εκατομμύρια δολάρια νέες οδικές υποδομές. Προβλέπεται η δημιουργία νέου ανισόπεδου κόμβου στον διαπολιτειακό I-20, νέος δρόμος πρόσβασης προς το εργοστάσιο και αναβάθμιση των τοπικών δρόμων για να αντέξουν την κίνηση εργαζομένων και φορτηγών.

Σημαντικές επενδύσεις γίνονται και στα δίκτυα ύδρευσης, αποχέτευσης, ηλεκτροδότησης και φυσικού αερίου. Οι τοπικοί πάροχοι συνεργάζονται με τη Rivian για να υλοποιήσουν τις συνδέσεις και τις επεκτάσεις που απαιτούνται για μια εγκατάσταση αυτού του μεγέθους. Ένα μέρος των δαπανών καλύπτεται από δημόσιους πόρους, όπως είχε συμβεί και σε άλλες μεγάλες επενδύσεις (π.χ. Hyundai, SK Battery).

Advertisement

Η Γεωργία είναι γνωστή για το πρόγραμμα Quick Start, που προσφέρει δωρεάν επαγγελματική κατάρτιση σε εταιρείες που δημιουργούν θέσεις εργασίας. Για τη Rivian δημιουργείται ένα νέο Training Center αξίας 62,5 εκατομμυρίων δολαρίων, πλήρως εξοπλισμένο και σε συνεργασία με τα τεχνικά κολέγια της πολιτείας. Επιπλέον, προβλέπεται ειδικό πρόγραμμα κατάρτισης εργαζομένων κόστους σχεδόν 27 εκατομμυρίων, που επίσης θα καλυφθεί από δημόσιους πόρους. Με αυτόν τον τρόπο, οι 7.500 εργαζόμενοι θα λάβουν την απαραίτητη εκπαίδευση χωρίς κόστος για την εταιρεία.

Θεσμικές και πολιτικές διευκολύνσεις
Η πολιτεία δεσμεύτηκε να προσφέρει fast-track αδειοδοτήσεις και ολοκλήρωσε προκαταβολικά όλες τις απαραίτητες μελέτες, περιβαλλοντικές και γεωτεχνικές, ώστε να μην υπάρξουν καθυστερήσεις. Δημιουργήθηκαν επίσης δύο μόνιμες θέσεις συντονιστών που θα λειτουργούν ως σύνδεσμοι της Rivian με τις αρχές, βοηθώντας σε γραφειοκρατικά και εργασιακά θέματα.

Advertisement

Στο νομοθετικό πεδίο, η πολιτεία προώθησε νομοσχέδιο για να επιτρέψει στις εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων να πωλούν απευθείας στους καταναλωτές, κάτι που μέχρι τώρα ήταν προνόμιο μόνο της Tesla. Αν και το σχέδιο νόμου δεν ολοκληρώθηκε, δείχνει τη διάθεση της Γεωργίας να προσαρμόσει το θεσμικό πλαίσιο στις ανάγκες της Rivian.

Όλα τα κίνητρα συνοδεύονται από αυστηρές ρήτρες. Η Rivian υποχρεούται να έχει δημιουργήσει μέχρι το 2028 τουλάχιστον το 80% των 7.500 θέσεων και του ύψους της επένδυσης, και να τις διατηρεί για 25 χρόνια. Σε διαφορετική περίπτωση ενεργοποιούνται ρήτρες επιστροφής κινήτρων (clawback). Αν μάλιστα η εταιρεία πέσει κάτω από το 20% των δεσμεύσεων σε οποιαδήποτε χρονιά, τότε υποχρεούται να επιστρέψει το σύνολο των ωφελημάτων.

Το πακέτο κινήτρων της Rivian, ύψους 1,5 δισ., είναι αντίστοιχο άλλων μεγάλων επενδύσεων στη Γεωργία. Η Hyundai έλαβε 2,1 δισ. για το δικό της εργοστάσιο EV στο Bryan County, μια επένδυση 7,6 δισ. με 8.500 θέσεις εργασίας. Η SK Battery America, το 2018, έλαβε περίπου 300 εκατομμύρια για επένδυση 1,7 δισ. και 2.000 θέσεις. Η Kia Motors το 2006 είχε λάβει 410 εκατομμύρια για επένδυση 1,2 δισ. με 2.500 θέσεις. Όλες αυτές οι συμφωνίες δείχνουν ότι η πολιτεία εφαρμόζει μια συνεπή στρατηγική: πακέτα ύψους 150-250 χιλιάδων δολαρίων ανά θέση εργασίας, σε αντάλλαγμα για πολυετείς δεσμεύσεις.

Advertisement

Η συμφωνία Rivian χαιρετίστηκε από τον Κυβερνήτη Brian Kemp ως ιστορική επιτυχία που φέρνει τη Γεωργία στην πρώτη γραμμή της ηλεκτροκίνησης. Υπήρξαν, ωστόσο, και αντιδράσεις από μερίδα πολιτών που ανησυχούν για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις ή θεωρούν υπερβολικό το ύψος των κινήτρων. Η κυβέρνηση απάντησε ότι όλα γίνονται με σεβασμό στο περιβάλλον και με δικλίδες ασφαλείας για τους φορολογούμενους, τονίζοντας τις ρήτρες clawback και τα μακροπρόθεσμα οφέλη.

Η Γεωργία πρόσφερε στη Rivian ένα από τα πιο γενναιόδωρα και ταυτόχρονα αυστηρά ελεγχόμενα πακέτα κινήτρων στην ιστορία της. Συνδυάζει φορολογικές ελαφρύνσεις, χρηματοδοτήσεις υποδομών, προγράμματα εκπαίδευσης και θεσμική υποστήριξη. Με αυτόν τον τρόπο, η πολιτεία εδραίωσε τη θέση της ως κορυφαίος προορισμός για βιομηχανίες ηλεκτροκίνησης στις ΗΠΑ. Η Rivian, από την πλευρά της, εξασφαλίζει ένα ευνοϊκό περιβάλλον για την ανάπτυξη και παραγωγή των ηλεκτρικών της μοντέλων, ενώ η τοπική κοινωνία αναμένει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας και σημαντική οικονομική ανάπτυξη.

Επενδύσεις στην Γεωργία

Εταιρεία (Έργο) Έτος Ύψος Επένδυσης Θέσεις Εργασίας Πακέτο Κινήτρων Κόστος ανά θέση
Rivian (EV εργοστάσιο, Social Circle GA) 2021 $5 δισ. 7.500 $1,5 δισ. $200.000
Hyundai Motor Group (EV εργοστάσιο “Metaplant”, Bryan County GA) 2022(επέκτ. 2023) $5,54 δισ.(αυξήθηκε σε $7,59 δισ.) 8.100(αυξήθηκαν σε 8.500) $1,8 δισ.(αυξήθηκε σε $2,1 δισ.) $220.000 ($247.000)
SK Battery America (Εργοστάσιο μπαταριών EV, Commerce GA) 2018 $1,67 δισ. 2.000 $300 εκατ. $150.000
Kia Motors (Εργοστάσιο αυτοκινήτων, West Point GA) 2006 $1,2 δισ. 2.500 $410 εκατ. (έως $500 εκ.) $160.000 ($200.000)