Menu
Live Κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων CHOICE | Τιμές Καυσίμων

ΝΕΑ

Aston Martin Valkyrie: Ένας σύγχρονος Viking

  • Σπύρος Χώτος

Η Aston Martin ενσαρκώνει τις φιλοδοξίες της για το αύριο των hypercars μέσα από την εκπληκτική Valkyrie, την εμπνευσμένη από την F1 ευφυή δημιουργία τού Adrian Newey πού γύρνα την πλάτη σε όλους στους κανόνες.

ΤΟΥ GAVIN GREEN, ΑΠΟΔΟΣΗ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΡΠΙΔΗΣ

(Δημοσιεύτηκε στο τεύχος 4 της ελληνικής έκδοσης του Car Magazine-*Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη)

Πριν από 25 χρόνια η McLaren F1 ανέτρεψε τα δεδομένα των supercars. Σήμερα, ένας άλλος Βρετανός κατασκευαστής κάνει και πάλι το ίδιο. Όπως και η McLaren, έτσι και η νέα Valkyrie χρησιμοποιεί την κορυφαία τεχνολογία από τη Formula 1 για να εκτοξεύσει την απόδοση και την οδηγική πιστότητα. Αυτή τη φορά, όμως, είναι η Aston Martin που φέρνει τα πάνω κάτω και αυτό από μόνο του αποτελεί έκπληξη. Ουδέποτε έως σήμερα δεν είχε επιδείξει σημάδια τέτοιας τεχνολογικής ευφυΐας.

Αντιθέτως, στο μεγαλύτερο διάστημα της ιστορίας της έδειχνε αποκομμένη από τις εξελίξεις. Οι ογκώδεις V8 Vantage της δεκαετίας του ’90, για παράδειγμα, είχαν την τεχνολογική προσέγγιση ενός αμερικανικού muscle car της παλιάς σχολής. Όμως αυτό είναι πλέον παρελθόν. Η Aston Martin έχει μπει στην ψηφιακή εποχή και η Valkyrie φτιάχτηκε για να δηλώσει ακριβώς αυτή τη μετάβαση. Επιπλέον, ο διευθύνων σύμβουλος Andy Palmer θέλει να διευρύνει την παρουσία της Aston Martin και μέρος των άμεσων σχεδίων του είναι ένα μοντέλο με κινητήρα στο κέντρο που θα κοντράρει τη Ferrari 488. Η Valkyrie, λοιπόν, θα βοηθήσει στην καθιέρωση της Aston Martin ως ένας δυνατός παίκτης στο πεδίο των κεντρομήχανων supercars, που μέχρι τώρα ήταν αχαρτογράφητη περιοχή για την εταιρεία. Η πιο καίρια παράμετρος στην κυοφορία της Valkyrie ήταν η στενή σχέση του Palmer με τη Red Bull και τον τεχνικό διευθυντή της Adrian Newey.

Για πολλά χρόνια ο Newey εξέφραζε την επιθυμία του να σχεδιάσει ένα αυτοκίνητο δρόμου. «Περίμενα κάτι τέτοιο για μεγάλο διάστημα», μας εκμυστηρεύεται ο ίδιος. «Μερικές φορές, όταν υπήρχε η δυνατότητα, κατέγραφα τις ιδέες μου και τις συγκέντρωνα σε ένα κουτί που απλώς μάζευε σκόνη. Το 2015 αποφάσισα πως ήρθε η ώρα να κάνω κάτι με αυτές και συμφώνησα με τον Christian Horner, επικεφαλής της Red Bull Racing, να ξεκινήσω να δουλεύω σε ένα τέτοιο σχέδιο, στο περιθώριο των υπόλοιπων δραστηριοτήτων. Δημιουργήσαμε λοιπόν μια πολύ μικρή ομάδα και αρχίσαμε να διαμορφώνουμε το βασικό αεροδυναμικό και το μηχανολογικό υπόβαθρο. Καθώς προχωρούσαμε σε αυτό το πρώτο στάδιο, αρχίσαμε να εξετάζουμε και τις προοπτικές μας. Θα απευθυνόμασταν σε κάποιον ιδιώτη επενδυτή ή θα προσεγγίζαμε μια αυτοκινητοβιομηχανία; Στο τέλος συμφωνήσαμε ότι το καλύτερο θα ήταν να συνεργαστούμε με έναν κατασκευαστή, καθώς θα μας παρείχε τις γνώσεις και τους μηχανισμούς για τη διανομή, τις πωλήσεις, την τεχνική υποστήριξη, ακόμα και τη νομοθεσία σχετικά με τα αυτοκίνητα δρόμου. Η Aston Martin, λοιπόν, ήταν ξεκάθαρα η πιο λογική επιλογή. Ήταν μια εταιρεία με το κατάλληλο ύφος και σε απόσταση μόλις μισής ώρας από τις δικές μας εγκαταστάσεις. Η γνωριμία μας μάλιστα με τον Andy Palmer έκανε τη συμφωνία πραγματικά πολύ εύκολη». Ο Newey συνεργάστηκε στενά με τον Marek Reichman, αρχισχεδιαστή της Aston Martin. Στόχος ήταν εξαρχής η Valkyrie να γίνει το ταχύτερο και πιο προηγμένο τεχνολογικά supercar στην ιστορία.

Ο διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων ήταν ξεκάθαρος. Η τεχνολογία που συνδέεται με την ταχύτητα θα προερχόταν από τη Red Bull και το αισθητικό κομμάτι του σχεδιασμού, όπως και οι παραγωγικές διαδικασίες, θα ήταν ευθύνη της Aston Martin. Άλλωστε, δικό της θα ήταν το σήμα που θα συνόδευε το αυτοκίνητο. Υπάρχουν πολλά κοινά στοιχεία με τη McLaren F1, ένα από τα κορυφαία -αν όχι το κορυφαίο- supercars μέχρι σήμερα. Ακριβώς όπως η Valkyrie είναι το πνευματικό παιδί του Newey, του πιο πετυχημένου σχεδιαστή στην ιστορία της Formula 1, έτσι και η McLaren ήταν η δημιουργία του Gordon Murray, του πιο πετυχημένου και ευφυούς μηχανικού στη Formula 1 εκείνη την εποχή. Η McLaren MP4/4 του Murrey το 1988 κέρδισε τους 15 από τους 16 αγώνες του πρωταθλήματος, με τους Ayrton Senna και Alain Prost. Ο Murrey απέρριψε τη φιλοσοφία των τότε κορυφαίων supercars και μέσα από αυτή την απόρριψη βρήκε την πρόκληση που αναζητούσε. Ο Newey περιγράφει τα σημερινά hypercars όπως οι McLaren P1, LaFerrari και Porsche 918 Spyder ως «ογκώδη, βαριά και αδέξια». «Και δεν είναι μόνο τα supercars. Είναι ο δρόμος που έχει επιλέξει όλη η αυτοκινητοβιομηχανία. Το πώς πήγαμε από το παλιό Mini στο νέο Mini, από το πρωτότυπο Ford GT40 στο σημερινό Ford GT. Στόχος μου ήταν να δείξω μια νέα προοπτική. Να περάσω τη φιλοσοφία της Formula 1 σε ένα αυτοκίνητο δρόμου».

Ο πήχης τέθηκε εξαρχής πολύ ψηλά. Ο πιο φιλόδοξος στόχος ήταν να καταστεί δυνατή η δημιουργία ενός αυτοκινήτου με αναλογία ενός ίππου για κάθε κιλό βάρους. Η McLaren F1 είχε πετύχει σχεδόν το ήμισυ αυτού με 627 PS / 1.140 Kg, ενώ μετά από δυόμισι δεκαετίες η LaFerrari Aperta δεν έχει καταφέρει κάτι καλύτερο. Η Valkyrie θα είναι το ταχύτερο αυτοκίνητο δρόμου που κατασκευάστηκε ποτέ ενώ στην πίστα (με slick ελαστικά) στοχεύει να σημειώσει χρόνους μονοθέσιου της F1. Οι τελικές προδιαγραφές της δεν έχουν οριστικοποιηθεί ακόμα -οι πρώτες παραδόσεις θα ξεκινήσουν την επόμενη χρονιά- όμως η ισχύς της βρίσκεται στα 1.145 “άλογα”, όσο δηλαδή και το νούμερο των κιλών του βάρους. Ο Newey σημειώνει ότι αρχικός στόχος ήταν τα 1.000 κιλά, όμως τελικά κάτι τέτοιο δεν κατέστη εφικτό. Φυσικά, το αυτοκίνητο έχει μονοκόκ αμάξωμα και ανάρτηση από ανθρακονήματα, όπως και στη Formula 1.

Ο V12 ατμοσφαιρικός κινητήρας των 6,5 λίτρων, της Cosworth, είναι κατασκευασμένος αποκλειστικά για τη Valkyrie και πιθανολογείται ότι θα στροφάρει πάνω από τις 10.000 rpm. «Εξετάσαμε όλες τις πιθανές εναλλακτικές, από ατμοσφαιρικό V12 έως υπερτροφοδοτούμενους V6 και V8», σημειώνει ο Newey. «Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι από τεχνικής πλευράς, ο V12 ήταν η καλύτερη λύση, καθώς παρά το βάρος του έχει τις μικρότερες απαιτήσεις σε ό,τι αφορά την τοποθέτηση. Δεν υπάρχουν τα turbo και τα ψυγεία που θέτουν συγκεκριμένους περιορισμούς. Επιπλέον, το ζύγισμα του V12 είναι κατασκευαστικά το καλύτερο που μπορεί να υπάρξει και αυτό σημαίνει πως ακόμα και σε συνθήκες απόλυτης πίεσης δεν μεταφέρει υπερβολικούς κραδασμούς στο πλαίσιο. Και φυσικά, είναι και το θέμα της ακουστικής.

Ένας V12 με εξαγωγή 12 σε 1, όπως αυτή της Valkyrie, παράγει έναν ήχο που δεν θα μπορέσει ποτέ να αντιγραφεί από κανέναν υπερτροφοδοτούμενο V6 ή V8». Ο επικεφαλής τεχνικός κινητήρων της Aston Martin, David King, σημειώνει: «Για να πετύχουμε μια τόσο μεγάλη ισχύ από ατμοσφαιρικό κινητήρα το όριο περιστροφής έπρεπε να είναι ιδιαίτερα υψηλό. Βέβαια, χρειάστηκε να ενσωματώσουμε και ένα ηλεκτρικό υβριδικό σύστημα ώστε να υπάρχει ροπή στις πολύ χαμηλές στροφές. Η συνεισφορά του, όμως, στη συνολική ισχύ δεν είναι πολύ μεγάλη διότι κάτι τέτοιο θα απαιτούσε και μεγαλύτερες μπαταρίες ιόντων λιθίου, οι οποίες όμως θα προσέθεταν πολύ βάρος».  Ο ηλεκτροκινητήρας βοηθά κυρίως στην εκκίνηση για να μην επιβαρύνεται ο συμπλέκτης, ενώ είναι αυτός που εμπλέκεται στην όπισθεν. Το κιβώτιο εφτά σχέσεων έχει σχεδιαστεί από τον Newey, είναι σειριακό μονού συμπλέκτη και κατασκευασμένο από τη Ricardo. Η μετάδοση κινεί τους πίσω τροχούς και έχει μικρές διαστάσεις ώστε να αφήνει αρκετό χώρο για τα ειδικά διαμορφωμένα τούνελ στο πάτωμα του αυτοκινήτου, τα οποία δημιουργούν αεροδυναμικά παραγόμενη αρνητική άντωση. Η αεροδυναμική είναι το μεγαλύτερο όπλο αυτού του αυτοκινήτου. Σκύβοντας και κοιτώντας μέσα από τη μάσκα, είναι σαν να παρατηρείς από κοντά ένα μονοθέσιο της F1. Η μύτη που ξεκινά από την καμπίνα καταλήγει σε μια τεράστια εμπρός φτερού-γα, λίγα εκατοστά πάνω από την άσφαλτο ενώ φαρδιά τούνελ αριστερά και δεξιά καθοδηγούν τον αέρα γύρω και κάτω από το αμάξωμα. Από πίσω, η εικόνα είναι ακόμα πιο εντυπωσιακή. Τα δύο πλαϊνά τούνελ που έρχονται από εμπρός καταλήγουν στον τεράστιο διάχυτη, ενώ τα διάφορα μηχανικά εξαρτήματα ξεπροβάλλουν από μια οπή που υπάρχει στο μέσο του πατώματος. Είναι χαμηλή, μικρή, ντελικάτη αλλά ταυτόχρονα μυώδης. Είναι μια Formula 1 με το περίβλημα ενός supercar. Η οροφή μοιάζει περισσότερο με καλύπτρα μαχητικού αεροσκάφους και η μικρή και στενή καμπίνα με κόκπιτ. Ο Reichman με συνοδεύει στη θέση του οδηγού. Οι πόρτες ανοίγουν προς τα επάνω και το μικρό άνοιγμα σημαίνει ότι χρειάζεται αρκετή ευλυγισία για να περάσεις επάνω από τα ανθρακονημάτινα πλαϊνά. Βολεύεσαι όμως εύκολα στο σπαρτιάτικο κάθισμα, το οποίο φυσικά θα διαμορφώνεται στα μέτρα του κάθε πελάτη. Κάθεσαι πολύ κοντά στο μέσο το αυτοκινήτου και σχεδόν κολλητά με τον συνοδηγό, όμως δεν θα αισθανθείς καταπιεσμένος ακόμα και αν ξεπερνάς τον μέσο σωματότυπο. Η θέση είναι περιστραμμένη εγκάρσια κατά 2°, ενώ τα πόδια είναι χωμένα στο βάθος και αρκετά ψηλά, καθώς το πάτωμα είναι έτσι διαμορφωμένο ώστε να αφήνει τον αέρα να τρέχει από κάτω. Το εσωτερικό είναι άκρως μινιμαλιστικό, σχεδόν γυμνό, καθώς φιλοξενεί μόνο λειτουργικά στοιχεία και κανένα διακοσμητικό. Από τα 150 αυτοκίνητα που θα κατασκευαστούν, με καθένα από αυτά να κοστίζει περίπου 2,8 εκατ. ευρώ, υπολογίζεται πως τα μισά από αυτά θα κλειδωθούν απευθείας στο γκαράζ κάποιας συλλογής και τα άλλα μισά θα χρησιμοποιούνται κανονικά σε δρόμο και πίστα. Από πολλές απόψεις η Valkyrie είναι πιο προηγμένη από μια Formula 1. Eχει ενεργητικά αεροδυναμικά βοηθήματα και ενεργητική ανάρτηση που μπορεί να μεταβάλλει και το ύψος του αυτοκινήτου.

Ο Reichman παραδέχεται ότι ο Newey οδήγησε την Aston Martin σε μονοπάτια που χωρίς αυτόν θα ήταν αδύνατο να ανακαλύψει. Η συνεργασία με έναν τελειομανή όπως ο Newey είχε και δύσκολες στιγμές: ο ταλαντούχος αεροδυναμιστής δεν ήθελε κανέναν συμβιβασμό που θα επηρέαζε την απόδοση, ενώ ο σχεδιαστής της Aston Martin ήθελε το αποτέλεσμα να είναι όμορφο και αντίστοιχο της αισθητικής της εταιρείας. «Ο Adrian δεν ήθελε να υπάρχουν πινακίδες κυκλοφορίας. Του εξήγησα ότι κάτι τέτοιο ήταν αδύνατο από τη στιγμή που μιλάμε για ένα αυτοκίνητο δρόμου. Διαμόρφωσε λοιπόν τη βάση της πινακίδας με τέτοιον τρόπο ώστε να λειτουργεί ως επιπλέον αεροδυναμικό βοήθημα. Τελικά βρήκαμε τον τρόπο να συνεργαστούμε ώστε να συνδυάσουμε τη λειτουργικότητα με την αισθητική».Η Valkyrie μαρτυρά τις γραμμές και τη φιλοσοφία που θα έχει το κεντρομήχανο supercar της Aston Martin, το οποίο αναμένεται κοντά στο 2020. Ο Reichman ήθελε ένα σαφώς διαφορετικό ύφος από αυτό των Ferrari και McLaren. «Ο αέρας για την ψύξη διοχετεύεται ουσιαστικά από το πάτωμα και το επάνω μέρος, οπότε δεν χρειάζονται οι συνήθεις πλαϊνές εισαγωγές. Αυτό επιτρέπει και μια εντελώς διαφορετική αισθητική προσέγγιση». Ο ίδιος περιγράφει την εικόνα που θα έχει ως κοφτερή, ρευστή, ατμοσφαιρική και με την χαρακτηριστική μοναδικότητα του ύφους της Aston Martin. Θα είναι ένα ελαφρύτερο και πιο αποδοτικό supercar με το DNA της Valkyrie. Και με αυτή την προοπτική είναι σίγουρο πως η Valkyrie θα μεταμορφώσει τα supercar, όπως ακριβώς έκανε η McLaren F1 δυόμισι δεκαετίες πίσω.

Aston Martin Valkyrie Tech:
Κινητήρας: 6.000 cc, V12, 1145 hp
Κιβώτιο: Αυτόματο Διπλού Συμπλέκτη 7 σχέσεων
Βάρος: 1.030 kg

Δημοφιλή στο Protothema.gr