Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Αποκάλυψη: Αυτές είναι οι αλλαγές σε Τέλος Ταξινόμησης, ΦΠΑ, Leasing και Τέλη Κυκλοφορίας!

Ελλάδα 13:24
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Αποκάλυψη: Αυτές είναι οι αλλαγές σε Τέλος Ταξινόμησης, ΦΠΑ, Leasing και Τέλη Κυκλοφορίας!

ΝΕΑ

Αποκάλυψη: Αυτές είναι οι αλλαγές σε Τέλος Ταξινόμησης, ΦΠΑ, Leasing και Τέλη Κυκλοφορίας!

ΝΕΑ

Το Newsauto αποκαλύπτει το σχέδιο της κυβέρνησης για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου.

Advertisement
Advertisement

Ειδική Επιτροπή που ασχολείται με το Τέλος Ταξινόμησης και τα Τέλη Κυκλοφορίας έχει συστήσει το υπουργείο Οικονομικών με στόχο να μειωθούν οι δασμοί στα καινούρια και εισαγόμενα μεταχειρισμένα για να ανανεωθεί ο στόλος των οχημάτων, ενώ από την άλλη μεριά οι εισαγωγές στα «σαπάκια» να γίνουν ασύμφορες. Σύμφωνα με τις προτάσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι επικρατέστερη μέχρι αυτή τη στιγμή είναι εκείνη που είχε αποκαλύψει το Newsauto.gr και αφορά στην προοδευτική εφαρμογή του Τέλους Ταξινόμησης με νέους συντελεστές, ενώ επίσης μεγάλες αλλαγές εξετάζονται για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα. Παράλληλα κάποια στελέχη του υπουργείου Οικονομικών επιδιώκουν να καταργηθεί η Αξία Λιανικής προ Φόρων και το Τέλος Ταξινόμησης να υπολογίζεται σύμφωνα με τον κυβισμό και την ιπποδύναμη του κινητήρα, τις εκπομπές CO2, το βάρος ή την ροπή.

Βέβαια αυτή η πρόταση εγκυμονεί κινδύνους, καθώς αν αφαιρεθεί η Αξία Λιανικής προ Φόρων τότε αρκετά φθηνά μοντέλα κινδυνεύουν να επιβαρυνθούν με υψηλότερους φόρους από πολύ ακριβότερα μοντέλα που κινούνται με τους ίδιους κινητήρες.

Advertisement
Advertisement

Διαβάστε επίσης: «Βαριά» τα Τέλη Κυκλοφορίας 2021 για τα παλαιά αυτοκίνητα!

Πάντως το μόνο σίγουρο όπως φαίνεται είναι ότι το οικονομικό επιτελείο έχει αποφασίσει να είναι προοδευτικός ο υπολογισμός του Τέλους Ταξινόμησης, ώστε να γίνει δικαιότερο το σύστημα και να μην χρειάζεται να εισάγονται καινούρια αυτοκίνητα με «φτωχό»  εξοπλισμό. Να υπενθυμίσουμε πως η κυβέρνηση έχει δώσει και παράταση μέχρι τον Φεβρουάριο του 2020 στα καινούρια και εισαγόμενα μεταχειρισμένα που πληρούν την τελευταία οδηγία ρύπων, να εκτελωνίζονται με τον χαμηλό συντελεστή.

Advertisement

Τι θα γίνει με τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα

Οι αλλαγές στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα θα είναι μεγάλες, καθώς ο στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι να εισαχθούν νέα σε ηλικία μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και να σταματήσουν οι αθρόες εισαγωγές από φθηνά, ρυπογόνα και επικίνδυνα «σαπάκια».

Advertisement

Σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr αρχικά θα καταργηθούν οι υποκατηγορίες στην οδηγία ρύπων Euro 6, οπότε όλα τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα θα εκτελωνίζονται με τον χαμηλό συντελεστή των καινούριων μειωμένο ανάλογα με την ηλικία αλλά και τα διανυθέντα χιλιόμετρα.

Στα αμέσως παλαιότερα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 5 (1η άδεια κυκλοφορίας από 1η Ιανουαρίου 2011 έως και Αύγουστος 2015) επίσης θα μειωθούν οι δασμοί, καθώς η επιβάρυνση στο Τέλος Ταξινόμησης θα μειωθεί από το 200% στο 30% έως 50% με αποτέλεσμα οι δασμοί να μειωθούν πάρα πολύ.

Στα παλαιότερα αυτοκίνητα αναμένεται να υπάρξουν και οι μεγάλες επιβαρύνσεις στο Τέλος Ταξινόμησης, ώστε να σταματήσουν οι αθρόες εισαγωγές παλαιών αυτοκινήτων. Σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr τα ποσοστά επιβάρυνσης στο Τέλος Ταξινόμησης αναμένεται να κυμανθούν από 200% έως και 500%!

Advertisement

Πάντως το μεγάλο θέμα που έχει προκύψει στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα έχει να κάνει με τα γυρισμένα χιλιόμετρα, καθώς τόσο το οικονομικό επιτελείο όσο και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών αναζητούν τρόπους ώστε να προστατεύσουν τους Έλληνες καταναλωτές από τους επιτήδειους εμπόρους, οι οποίοι εξαπατούν ανυποψίαστους καταναλωτές.

Παράλληλα επειδή τα ΚΤΕΟ δεν έχουν το ιστορικό των ελέγχων από τα αντίστοιχα Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου άλλων κρατών-μελών είναι αδύνατη η διασταύρωση των στοιχείων.

Ως λύση, η οποία βέβαια δεν διασφαλίζει ούτε τους εμπόρους αλλά ούτε τους καταναλωτές, είναι η αναγραφή των χιλιομέτρων στο τιμολόγιο αγοράς από την εμπορία αυτοκινήτων του άλλου κράτους-μέλους που προέρχεται το όχημα.

Αλλά όπως τονίζουν στελέχη από δικηγορικά γραφεία με αυτό τον τρόπο ο Έλληνας εισαγωγέας των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αποποιείται κάθε ευθύνης και παραπέμπει τον καταναλωτή να «κυνηγήσει» τον έμπορο του άλλου κράτους-μέλους! Γεγονός που θεωρούν εξαιρετικά δύσκολο να πραγματοποιήσουν οι Έλληνες καταναλωτές που έχουν πέσει θύματα κάποια τέτοιας απάτης.

Η άλλη λύση που έχει πέσει στο τραπέζι είναι η ποινικοποίηση σε συνδυασμό με την επιβολή βαριών προστίμων στους εμπόρους μεταχειρισμένων που γυρίζουν χιλιόμετρα.

Μέχρι να αποφασιστεί όμως τι πρόκειται να γίνει οι επιτήδειοι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα δρουν ανενόχλητοι!

Οι αλλαγές στο Τέλος Ταξινόμησης

Ο τρόπος υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης άλλαξε για τελευταία φορά στο 2016 και οι δασμοί σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία, για όσα καινούρια ή εισαγόμενα μεταχειρισμένα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας μετά την 1η Ιουνίου 2016, θα υπολογίζονται σύμφωνα με την Αξία Λιανικής προ Φόρων αλλά και τις εκπομπές CO2.

Ειδικότερα από την 1η Ιουνίου 2016 έως και σήμερα τα νέα τέλη ταξινόμησης υπολογίζονται με βάση τους ακόλουθους συντελεστές, οι οποίοι αυξάνονται ανάλογα με τις εκπομπές CO2 που έχουν 8 κατηγορίες οι οποίες ξεκινούν από 0-100 γρ. CO2, 101-120, 121-140, 141-160, 161-180, 181-200, 201-250 και 250 γρ. CO2 και άνω:

Μέχρι και 14.000 ευρώ και έως και 100 γρ. CO2 ο συντελεστής ξεκινά από 3,8% και ανέρχεται έως 8% για ρύπους πάνω από 250 γρ. CO2.

Από τις 14.001 μέχρι και 17.000 ευρώ και έως και 100 γρ. CO2 ο συντελεστής ξεκινά από 7,6% και ανέρχεται έως 16% για ρύπους πάνω από 250 γρ. CO2.

Από τις 17.001 μέχρι και 20.000 ευρώ και έως και 100 γρ. CO2 ο συντελεστής ξεκινά από 15,2% και ανέρχεται έως 32% για ρύπους πάνω από 250 γρ. CO2.

Από τις 20.001 μέχρι και 25.000 ευρώ και έως και 100 γρ. CO2 ο συντελεστής ξεκινά από 22,8% και ανέρχεται έως 48% για ρύπους πάνω από 250 γρ. CO2.

Πάνω από τις 25.001 και έως και 100 γρ. CO2 ο συντελεστής ξεκινά από 30,4% και ανέρχεται έως 64% για ρύπους πάνω από 250 γρ. CO2.

Εδώ ακριβώς εντόπισε το νέο οικονομικό επιτελείο  το μεγάλο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί καθώς σε περίπτωση που κάποιο αυτοκίνητο είχε Αξία Λιανικής προ Φόρων έστω και ένα ευρώ πάνω από τις 14.000 ευρώ και εξέπεμπε 105 γρ. CO2, αυτομάτως το Τέλος Ταξινόμησης υπολογίζονταν με συντελεστή 8% αντί για 4%!

Δηλαδή αν ένα αυτοκίνητο εισάγονταν με Αξία Λιανικής προ Φόρων 14.010 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης θα υπολογιστεί με 8%.

Τώρα σύμφωνα με το νέο σύστημα αναμένεται να εφαρμοστεί προοδευτικό σύστημα, και για τις πρώτες 14.000 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης θα υπολογιστεί με 4% ενώ για τα υπόλοιπα 10 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης θα υπολογιστεί με ένα νέο συντελεστή ο οποίος θα κυμαίνεται σε 25%.

Για αυτοκίνητα με Αξίες Λιανικής προ Φόρων από 14.001 έως και 17.000 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης για το υπερβάλλον ποσό των 3.000 ευρώ θα υπολογιστεί με συντελεστή 25%.

Για το υπερβάλλον ποσό από 17.001 έως 20.000 ευρώ ο συντελεστής του Τέλους Ταξινόμησης θα ανέρχεται σε 60%.

Για το επιπλέον ποσό από τις 20.001 έως τις 25.000 ευρώ ο συντελεστής του Τέλους Ταξινόμησης θα κυμαίνεται σε 70%.

Τέλος στα αυτοκίνητα με Αξία Λιανικής προ Φόρων άνω των 25.001 ευρώ ο συντελεστής του Τέλους Ταξινόμησης για το υπερβάλλον ποσό θα ανέρχεται σε 35%.

Υπάρχει και ακόμη μία πρόταση σύμφωνα με την οποία θα προστεθεί ακόμη ένας συντελεστής 30% που θα αφορά σε Αξίες Λιανικής προ Φόρων από 15.000 έως 16.000 ευρώ.

Παράλληλα τα ποσοστά του Τέλους Ταξινόμησης θα αυξάνονται σε ποσοστό 10% για κάθε επιπλέον 20 γραμμάρια CO2 για οχήματα με εκπομπές από 120 γρ. CO2 και άνω.

Δηλαδή αν κάποιο όχημα έχει Αξία Λιανικής προ Φόρων 19.500 ευρώ και εκπομπές 121 γρ. CO2, με το νέο σύστημα το Τέλος Ταξινόμησης οι πρώτες 14.000 ευρώ θα υπολογιστούν με συντελεστή 4% (780 ευρώ) οι επόμενες 3.000 ευρώ θα υπολογιστούν με συντελεστή 25% προσαυξημένο κατά 10% λόγω εκπομπών CO2, δηλαδή ο συντελεστής θα ανέλθει σε 27,5% (825 ευρώ), ενώ οι τελευταίες 2.500 ευρώ θα υπολογιστούν επίσης με συντελεστή 60% προσαυξημένο επίσης κατά 10%, δηλαδή ο συντελεστής θα ανέλθει σε 66% (1.650 ευρώ). Το συνολικός κόστος εκτελωνισμού θα είναι σε 3.255 ευρώ.

Με το παλιό σύστημα το Τέλος Ταξινόμησης θα υπολογίζονταν με συντελεστή 24%, ο οποίος προσαυξάνεται με ποσοστό 10% λόγω ρύπων επί του συνόλου της Αξίας Λιανικής προ Φόρων με αποτέλεσμα το κόστος εκτελωνισμού να ξεπερνά τις 5.000 ευρώ…

Με λίγα λόγια ο εισαγωγικός δασμός θα μειωθεί στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο κατά 1.745 ευρώ.

Επίσης από αυτή την προοδευτική κλιμάκωση στο Τέλος Ταξινόμησης οι Έλληνες καταναλωτές θα μπορούν να αποκτήσουν αυτοκίνητα με πιο πλούσιο εξοπλισμό στις ίδιες τιμές!

Παράλληλα οι εισαγωγικές δεν θα παραγγέλνουν στα εργοστάσια αυτοκίνητα με «φτωχό» εξοπλισμό, καθώς η φορολόγησή τους θα είναι πιο δίκαιη.

Για παράδειγμα, έστω ότι εισάγεται κάποιο καινούριο επιβατικό με Αξία Λιανικής 16.800 ευρώ το οποίο εκπέμπει 110 γρ. CO2. Με το παλαιό σύστημα ο συντελεστής υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης θα ήταν 16% και εισαγωγέας θα πλήρωσε δασμούς 2.688 ευρώ.

Με το νέο σύστημα για τις πρώτες 14.000 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης θα υπολογιστεί με 4% οπότε και οι δασμοί θα ανέρχονται σε 560 ευρώ ενώ για τα υπόλοιπα 2.680 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης θα υπολογιστεί με νέο υψηλότερο συντελεστή 60% οπότε και δασμός θα ανέλθει σε 1.608 ευρώ. Συνολικά λοιπόν ο εισαγωγέας θα καταβάλει για δασμούς 2.168 ευρώ αντί για 2.688 ευρώ. Δηλαδή το όφελος θα ανέλθει σε 520 ευρώ.

Πάντως στα ακριβά αυτοκίνητα με Αξίας Λιανικής προ φόρων άνω των 25.000 ευρώ ο μειωμένος συντελεστής θα συγκρατήσει τις τιμές σε φυσιολογικά επίπεδα ώστε να μην καταγραφεί υπερφορολόγηση με αποτέλεσμα να εκτοξευθούν οι τιμές τους.

Αν το όχημα είναι εισαγόμενο μεταχειρισμένο οι δασμοί μειώνονται ανάλογα με την ηλικία και τα διανυθέντα χιλιόμετρα.

Μειώνεται ο ΦΠΑ στα ηλεκτρικά!

Ειλημμένη απόφαση θεωρείται η μείωση του ΦΠΑ στο 13% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ώστε να μειωθούν οι τιμές τους και να γίνουν πιο προσιτά για τους καταναλωτές.

Ωστόσο ακόμη και η μείωση του ΦΠΑ κατά 11 ποσοστιαίες μονάδες δεν είναι αρκετές για να μειωθούν αισθητά οι τιμές διάθεσης των συγκεκριμένων αυτοκινήτων.

Από την άλλη μεριά το οικονομικό επιτελείο εξετάζει σοβαρά τη περαιτέρω μείωση του Τέλους Ταξινόμησης στα υβριδικά, plug-in υβριδικά, αλλά και εκείνα που καταναλώνουν φυσικό αέριο, ώστε να τονωθούν οι πωλήσεις και αυτών των «καθαρών» αυτοκινήτων.

Μέχρι σήμερα τα υβριδικά αυτοκίνητα απαλλάσσονται από το 50% του προβλεπόμενου Τέλους Ταξινόμησης.

Αλλαγές και στους ρύπους

Τα τέλη ταξινόμησης πέραν της Αξίας Λιανικής προ φόρων προσαυξάνονται ή μειώνονται ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων. Τώρα εξαιτίας των αλλαγών που έρχονται από το νέο τρόπου υπολογισμού των εκπομπών ρύπων WLTP, το οικονομικό επιτελείο επεξεργάζεται και αλλαγές στα γραμμάρια όπου αλλάζουν οι συντελεστές εξαιτίας της αύξησης των εκπομπών ρύπων στα αυτοκίνητα που θα προκαλέσει η πλήρης εφαρμογή του νέου προτύπου.

Ειδικότερα, για εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως 100 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο θα προβλέπεται έκπτωση στα τέλη ταξινόμησης κατά 5%, ενώ για εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από 101 έως και 120 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο δεν προβλέπεται καμία μεταβολή.

Στη συνέχεια προβλέπεται προσαύξηση των συντελεστών στο Τέλος Ταξινόμησης σε ποσοστό 10% για κάθε επιπλέον 20 γραμμάρια CO2:

* 10% για εκπομπές ρύπων από 121 έως και 140 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο

* 20% για εκπομπές ρύπων από 141 έως και 160 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο

* 30%  για εκπομπές ρύπων από 161 έως και 180 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο

* 40% για εκπομπές ρύπων από 181 έως και 200 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο και

* 60% για εκπομπές ρύπων από 201 έως και 250 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο.

Για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα επιβατικά αυτοκίνητα επίσης εξετάζονται αλλαγές και είναι πολύ πιθανό τα παλαιότερα αυτοκίνητα να επιβαρύνονται πολύ εξαιτίας των ρύπων (όσα πληρούν την Οδηγία Ρύπων Euro4 και παλαιότερες) ενώ εξετάζεται τα οχήματα που πληρούν την οδηγία Euro5 ή και μεταγενέστερη να τύχουν ευνοϊκότερων φορολογικών ρυθμίσεων και κατ’ επέκταση χαμηλότερων δασμών.

Οι αλλαγές στα Τέλη Κυκλοφορίας 2021

Μεγάλες αλλαγές θα έχουμε και στα Τέλη Κυκλοφορίας 2021, καθώς από την 1η Μαρτίου αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή το WLTP, που είναι το νέο πρότυπο μέτρησης εκπομπών CO2 το οποίο θα αυξήσει πάρα πολύ τις μέσες εκπομπές ρύπων όλων των αυτοκινήτων.

Μάλιστα όπως είχαμε αποκαλύψει σε κάποια μοντέλα οι αυξήσεις ξεπερνούν το 100%, οπότε τα Τέλη Κυκλοφορίας αν παρέμεναν οι ίδιοι συντελεστές θα ήταν υπέρογκα για τους ιδιοκτήτες τους.

Σύμφωνα με το οικονομικό επιτελείο ο στόχος είναι να μην αλλάξουν τα κρατικά έσοδα που προέρχονται από τα Τέλη Κυκλοφορίας και να κυμανθούν πέριξ του 1 δισ. ευρώ.

Ωστόσο πρόθεση του υπουργείου Οικονομικών είναι να επιβαρυνθούν τα παλαιά και ρυπογόνα αυτοκίνητα, ώστε οι ιδιοκτήτες τους να αναγκαστούν να τα αντικαταστήσουν με καινούρια ή μεταχειρισμένα με μικρές ηλικίες που θα τα αποκτήσουν φθηνότερα εξαιτίας των αλλαγών που θα πραγματοποιηθούν στο Τέλος Ταξινόμησης.

Φοροελαφρύνσεις στο Leasing

Φορολογικές ελαφρύνσεις και για τον κλάδο του Leasing θα περιλαμβάνει σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr το φορολογικό νομοσχέδιο που αναμένεται να κατατεθεί τις προσεχείς εβδομάδες.

Το υπουργείο Οικονομικών θα μειώσει τη φορολογία σε μια προσπάθεια να ενισχύσει περαιτέρω τον κλάδο που εξυπηρετεί τόσο τις μεγάλες επιχειρήσεις όσο και τους τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα μας.

Ο νέος τρόπος φορολόγησης των χρηστών εταιρικών αυτοκινήτων θα αλλάξει ριζικά και οι φόροι που θα πρέπει να καταβάλλουν θα είναι αρκετά χαμηλότεροι σε σχέση με εκείνους που πληρώνουν τώρα.

Ειδικότερα σήμερα υπάρχουν πέντε συντελεστές φορολόγησης από 4% έως και 22% επί της Αξίας Λιανικής Προ Φόρων των εταιρικών αυτοκινήτων οι οποίοι δηλώνονται ως επιπλέον εισόδημα για τους χρήστες.

Σε περίπτωση λοιπόν που η Αξία Λιανικής προ Φόρων περνά το όριο του χαμηλού συντελεστή φορολόγησης 4% έστω και για ένα ευρώ τότε ολόκληρο το ποσό της Αξίας Λιανικής φορολογείται με τον αμέσως επόμενο συντελεστή που είναι 7%. Δηλαδή σχεδόν διπλασιάζεται η επιβάρυνση για τους χρήστες.

Το οικονομικό επιτελείο θέλοντας να μειώσει τη φορολογία στους χρήστες φαίνεται πως έχει επιλέξει την επιβολή των αυξημένων συντελεστών φορολόγησης μόνο για το υπερβάλλον ποσό και όχι για ολόκληρο την Αξία Λιανικής Τιμής προ Φόρων.

Επομένως αν κάποιο εταιρικό αυτοκίνητο έχει Αξία Λιανικής 17.500 ευρώ τότε οι πρώτες 12.000 ευρώ θα φορολογηθούν με συντελεστή 4% (480 ευρώ), τα επιπλέον 5.000 ευρώ θα φορολογηθούν με συντελεστή 7% (350 ευρώ) και τα υπόλοιπα 500 ευρώ θα φορολογηθούν με συντελεστή 14% (70 ευρώ).

Το σύνολο φορολογικής επιβάρυνσης (εισόδημα) για τον χρήση θα είναι 900 ευρώ. Με το προηγούμενο καθεστώς ο χρήστης του οχήματος με Αξία Λιανικής προ Φόρων 17.500 ευρώ θα επιβαρύνονταν με επιπλέον εισόδημα ύψους 2.450 ευρώ.

Δηλαδή το όφελος στο εισόδημα για τον χρήστη θα ανέρχεται σε 1.550 ευρώ!

Ωστόσο το οικονομικό επιτελείο με αυτή την κίνηση εκτιμά πως τα κρατικά έσοδα θα αυξηθούν καθώς οι χρήστες εταιρικών αυτοκινήτων θα επιλέξουν ακριβότερα αυτοκίνητα γεγονός που μεταφράζεται σε επιπλέον έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης και τον ΦΠΑ.

Σε άλλο εταιρικό αυτοκίνητο με Αξία Λιανικής προ Φόρων 16.000 ευρώ ο χρήστης με το νέο σύστημα θα επιβαρυνθεί για τις πρώτες 12.000 ευρώ με συντελεστή 4% (480 ευρώ) ενώ για τα υπόλοιπα 4.000 ευρώ ο φόρος θα υπολογιστεί με συντελεστή 7% (280 ευρώ).

Το σύνολο της επιβάρυνσης (εισόδημα) θα ανέλθει σε 760 ευρώ ενώ με το παλαιό σύστημα ο χρήστης του εταιρικού οχήματος με Αξία Λιανικής προ Φόρων 16.000 ευρώ θα επιβαρύνονταν με 1.120 ευρώ. Δηλαδή θα γλιτώσει από το εισόδημα 360 ευρώ.

Σε ένα πιο ακριβό εταιρικό αυτοκίνητο με Αξία Λιανικής προ Φόρων 23.000 ευρώ ο χρήστης πραγματικά θα γλιτώσει πολλά χρήματα καθώς οι πρώτες 12.000 ευρώ θα φορολογηθούν με συντελεστή 4% (480 ευρώ), τα επόμενα 5.000 ευρώ με συντελεστή 7% (350 ευρώ), οι επιπλέον 3.000 ευρώ με συντελεστή 14% (420 ευρώ) και οι τελευταίες 3.000 ευρώ με συντελεστή 18% (540 ευρώ). Το σύνολο της επιβάρυνσης με το νέο σύστημα ανέρχεται σε 1.790 ευρώ.

Με το παλαιό καθεστώς η επιβάρυνση (εισόδημα) ενός χρήστη εταιρικού οχήματος με Αξία Λιανικής Προ Φόρων 23.000 ευρώ ανέρχονταν σε 4.140 ευρώ.

Δηλαδή ο χρήστης του οχήματος με Αξία Λιανικής προ Φόρων θα δηλώσει λιγότερα 2.350 ευρώ!

Ο στόλος των εταιρικών αυτοκινήτων αποτελεί σχεδόν το 50% του συνόλου των πωλήσεων καινούριων αυτοκινήτων στην Ελλάδα και κινεί την συγκεκριμένη αγορά αλλά και τις επιχειρήσεις του κλάδου.

Τι πληρώνουν σήμερα οι χρήστες εταιρικών αυτοκινήτων

Η αξία της παραχώρησης ενός οχήματος σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του φορολογικού έτους, υπολογίζεται ως ποσοστό της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) του οχήματος ως εξής:

α) Από 0 έως 12.000 ευρώ ως ποσοστό 4% της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα.

β) Από 12.001 έως 17.000 ευρώ ως ποσοστό 7% της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα,

γ) Από 17.001 έως 20.000 ευρώ ως ποσοστό 14% της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα,

δ) Από 20.001 έως 25.000 ευρώ ως ποσοστό 18% της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα,

ε) Πάνω από τις 25.001 ευρώ ως ποσοστό 22% της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα, ανεξάρτητα αν το όχημα ανήκει στην επιχείρηση ή είναι μισθωμένο με οποιονδήποτε τρόπο στα ανωτέρω πρόσωπα.

Το ανωτέρω ποσοστό καθενός οχήματος δεν επιμερίζεται σε περισσότερα του ενός πρόσωπα.

Η αξία της παραχώρησης του οχήματος μειώνεται βάσει παλαιότητας ως εξής:

i) 0-2 έτη καμία μείωση
ii) 3-5 έτη μείωση 10%
iii) 6-9 έτη μείωση 25%

iv) Από 10 έτη και μετά 50%.

Οι προϋποθέσεις της πλήρους απαλλαγής

Η παραχώρηση εταιρικού οχήματος απαλλάσσεται από τη φορολογία εφόσον: (i) παραχωρείται αποκλειστικά για επαγγελματικούς σκοπούς και (ii) η ΛΤΠΦ του οχήματος δεν υπερβαίνει τα 12.000 ευρώ.

Η χρήση οχήματος για επαγγελματικούς σκοπούς αφορά τις εξής περιπτώσεις:

α) Τα οχήματα, τα οποία παρέχουν οι εταιρείες σε συγκεκριμένους πωλητές, τεχνικούς και λοιπούς εργαζομένους, των οποίων η εργασία απαιτεί συχνή μετακίνηση εκτός των εγκαταστάσεων του εργοδότη (“tool cars”) και χρησιμοποιούνται για την επιχειρηματική δραστηριότητα του εργοδότη, ανεξάρτητα αν τα οχήματα αυτά μπορεί να χρησιμοποιούνται από τους δικαιούχους και εκτός του ωραρίου εργασίας τους. Αντιθέτως, αποτελεί φορολογητέα παροχή σε είδος, η παραχώρηση οχημάτων στους εργαζόμενους λόγω της θέσης τους (π.χ. σε διευθυντές και επιθεωρητές πωλήσεων, τεχνικούς διευθυντές και λοιπά στελέχη – “status cars”),

β) Τα οχήματα δοκιμών (test-drive), που διαθέτουν οι εταιρείες εμπορίας αυτοκινήτων,

γ) Τα οχήματα μεταφοράς προσωπικού (π.χ. mini-bus),

δ) Τα οχήματα που χρησιμοποιούν εταιρείες (π.χ. ξενοδοχειακές επιχειρήσεις) για μεταφορά καλεσμένων ή πελατών τους,

ε) Τα οχήματα που διαθέτουν οι εταιρείες επισκευής και συντήρησης (service) οχημάτων προσωρινά σε αντικατάσταση των επισκευαζόμενων, και

στ) Τα οχήματα ιδιωτικής χρήσης που χρησιμοποιούνται από τις αεροπορικές εταιρείες και τις επιχειρήσεις διαχείρισης αεροδρομίων για την εξυπηρέτηση των αεροσκαφών και των επιβατών τους (αυτοκίνητα πίστας) καθώς και για την μεταφορά VIPS ή προσωπικού.

Συνεπώς, αν ένα όχημα, εκ των ανωτέρω περιπτώσεων α’ έως στ’, έχει παραχωρηθεί για χρήση σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο εταιρείας, αλλά έχει ΛΤΠΦ άνω των 12.000 ευρώ, τότε δεν θα υφίσταται καμία απαλλαγή από τη φορολόγηση της παραχώρησης ως παροχής σε είδος, ακόμη και αν χρησιμοποιείται για επαγγελματικούς σκοπούς, λ.χ. από πωλητή για τις καθημερινές επισκέψεις του σε πελάτες ή αν πρόκειται για ελαφρύ φορτηγό (LCV) που χρησιμοποιείται για επαγγελματικούς σκοπούς. Ο υπολογισμός της φορολογητέας αξίας, στην περίπτωση αυτή, γίνεται στο σύνολο της ΛΤΠΦ του οχήματος και όχι στο υπερβάλλον των 12.000 ευρώ ποσό.