Αδιανόητο: Αμοιβή 4 φορές το ΑΕΠ της Ελλάδας στον Ίλον Μάσκ!
ΝΕΑ
Το ασύλληπτο ποσό του 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων προτείνει η Tesla στον Ίλον Μασκ για να παραμείνει στην κεφαλή της εταιρείας.
Η Tesla βρίσκεται για άλλη μια φορά στο επίκεντρο του διεθνούς επιχειρηματικού ενδιαφέροντος, προτείνοντας ένα νέο πακέτο αποδοχών στον διευθύνοντα σύμβουλό της, Ίλον Μασκ, που αγγίζει το ασύλληπτο ποσό του ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων.
WHAT CAR
Πρόκειται για μια συμφωνία χωρίς προηγούμενο στα αμερικανικά εταιρικά χρονικά, η οποία έρχεται να αντικαταστήσει το παλαιότερο πακέτο ύψους 50 δισ. που ακυρώθηκε από το δικαστήριο του Ντέλαγουερ. Το νέο σχέδιο δεν είναι απλώς ένα οικονομικό δέλεαρ αλλά αποτελεί στην ουσία ένα στοίχημα πάνω στο μέλλον της ηλεκτροκίνησης, της τεχνητής νοημοσύνης και των αυτόνομων μετακινήσεων.
Η φιλοσοφία της πρότασης είναι ξεκάθαρη: να διατηρήσει τον Μασκ δεσμευμένο στην Tesla για την επόμενη δεκαετία, συνδέοντας την προσωπική του περιουσία με τις πλέον φιλόδοξες προοπτικές της εταιρείας.
Για να εισπράξει το πλήρες ποσό, ο δαιμόνιος επιχειρηματίας θα πρέπει να οδηγήσει την κεφαλαιοποίηση της Tesla σε δυσθεώρητα ύψη, φτάνοντας τα 8,5 τρισεκατομμύρια δολάρια από περίπου 1 τρισ. σήμερα. Ο στόχος αυτός, οκταπλάσιος της τρέχουσας αξίας, προϋποθέτει μια οικονομική και τεχνολογική επανάσταση που θα μεταμορφώσει όχι μόνο την ίδια την εταιρεία αλλά και ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία.

Οι παράμετροι του σχεδίου ξεπερνούν τη σφαίρα του συμβατικού management. Περιλαμβάνουν την παραγωγή 20 εκατομμυρίων οχημάτων ετησίως, ένας αριθμός που σήμερα μοιάζει περισσότερο με πρόβλεψη επιστημονικής φαντασίας, αφού ούτε οι μεγαλύτεροι κατασκευαστές του πλανήτη δεν αγγίζουν τέτοια νούμερα.
Ακόμη πιο φιλόδοξο είναι το όραμα για ένα εκατομμύριο ρομποταξί, στόλος που θα κινούταν πλήρως αυτόνομα, αλλάζοντας εκ βάθρων τη σχέση του ανθρώπου με την αυτοκίνηση. Στα χαρτιά περιλαμβάνεται επίσης η επίτευξη προσαρμοσμένου EBITDA ύψους 400 δισ. δολαρίων, επίπεδα κερδοφορίας που σήμερα βρίσκονται πέρα από την τρέχουσα πραγματικότητα της Tesla και συγκρίνονται με το άθροισμα πολλών τεχνολογικών κολοσσών.
Οι αριθμοί που περιγράφουν την τρέχουσα εικόνα της εταιρείας αποκαλύπτουν τόσο τις δυνατότητες όσο και τις δυσκολίες. Στο δεύτερο τρίμηνο του 2025, τα έσοδα ανήλθαν σε 22,5 δισ. δολάρια, ενώ τα καθαρά κέρδη περιορίστηκαν γύρω στα 1,2 δισ. Η μικτή κερδοφορία στον τομέα του αυτοκινήτου μειώθηκε στο 15,4% από 17,1% έναν χρόνο νωρίτερα, καθώς οι πιέσεις στον όγκο παραγωγής και οι προσφορές σε τιμές διαβρώνουν τα περιθώρια.
Την ίδια στιγμή, οι δαπάνες για έρευνα και ανάπτυξη εκτοξεύθηκαν σχεδόν κατά 50% σε ετήσια βάση, φτάνοντας τα 1,59 δισ., γεγονός που καταδεικνύει την τεράστια έμφαση που δίνεται στην τεχνητή νοημοσύνη και τη ρομποτική. Το ταμείο παραμένει ισχυρό, με μετρητά και βραχυπρόθεσμες επενδύσεις σχεδόν 36,8 δισ. και καθαρή ταμειακή θέση άνω των 29 δισ., καθώς το συνολικό χρέος περιορίζεται στα 7,2 δισ. Αυτή η οικονομική ευρωστία δίνει στην Tesla το περιθώριο να επενδύσει επιθετικά, ωστόσο δεν μειώνει την αβεβαιότητα γύρω από το αν μπορεί να υλοποιήσει στην πράξη το γιγαντιαίο όραμα που συνοδεύει το πακέτο Μασκ.
Η απόφαση του διοικητικού συμβουλίου να προτείνει ένα τέτοιο σχέδιο δεν είναι απλή. Από τη μία πλευρά, οι μέτοχοι γνωρίζουν ότι χωρίς τον Μασκ η Tesla κινδυνεύει να χάσει τη μοναδικότητά της καθώς ο ίδιος είναι η ψυχή, ο αρχιτέκτονας και ο μαέστρος μιας επιχείρησης που κινείται στο όριο της τεχνολογικής φαντασίας.
Από την άλλη, η αποδοχή ενός πακέτου μετοχών τέτοιας κλίμακας σημαίνει ότι, εφόσον επιτευχθούν οι στόχοι, θα προκύψουν τεράστια οφέλη για τους υπόλοιπους μετόχους. Η κριτική που ασκείται δεν είναι αβάσιμη: ουδέποτε στο παρελθόν προσφέρθηκε σε CEO τέτοιας κλίμακας δυνητική αποζημίωση, η οποία μάλιστα ισοδυναμεί σχεδόν με τη σημερινή χρηματιστηριακή αξία της ίδιας της εταιρείας.

Η συγκυρία είναι επίσης καθοριστική. Οι μετοχές της Tesla έχουν υποχωρήσει κατά περίπου 16% από την αρχή του 2025, καθώς οι επενδυτές εμφανίζονται δύσπιστοι απέναντι στην άμεση κερδοφορία του οράματος για πλήρη αυτοματοποίηση και νέες αγορές. Η αναγγελία του νέου πακέτου αποδοχών έρχεται να ανατρέψει αυτή την καχυποψία, δίνοντας σήμα ότι ο Μασκ δεσμεύεται να παραμείνει στο τιμόνι τουλάχιστον για την επόμενη πενταετία, παρά τις παράλληλες ενασχολήσεις του με τη SpaceX, την xAI, τη Neuralink και τη Boring Company. Η παρουσία του, σύμφωνα με το σκεπτικό του διοικητικού συμβουλίου, αποτελεί αναντικατάστατη εγγύηση συνέχειας.
Ωστόσο, η μετάβαση από την υπόσχεση στην πραγματικότητα είναι δύσκολη και γεμάτη αβεβαιότητες. Η ανάπτυξη ενός στόλου ρομποταξί απαιτεί όχι μόνο τεχνολογική αρτιότητα αλλά και ευνοϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο, κοινωνική αποδοχή και υποδομές που σήμερα απουσιάζουν.
Η αύξηση της παραγωγής σε 20 εκατομμύρια αυτοκίνητα τον χρόνο σημαίνει κατασκευή δεκάδων νέων εργοστασίων και διασφάλιση αλυσίδων εφοδιασμού σε κλίμακα που δεν έχει ξαναδοκιμαστεί. Και, τέλος, η επίτευξη κεφαλαιοποίησης 8,5 τρισ. δολαρίων συνεπάγεται ότι η Tesla θα πρέπει να συνδυάσει την αυτοκινητοβιομηχανία με τις αποδόσεις μιας Big Tech εταιρείας, ίσως ακόμη και να την ξεπεράσει.
Το συμπέρασμα είναι αναπόφευκτα διττό. Από τη μια, το πακέτο του 1 τρισ. μοιάζει με όνειρο χτισμένο στην άμμο, ένα αφήγημα που μόνο η ευρηματικότητα του Μασκ θα μπορούσε να επινοήσει και το οποίο αντανακλά την πίστη του ίδιου και των υποστηρικτών του σε μια Tesla που θα κυριαρχήσει σε αυτοκίνηση, ενέργεια και τεχνητή νοημοσύνη.
Από την άλλη, αποτελεί και ένα μήνυμα προς την αγορά: ο CEO δεν πρόκειται να αποχωρήσει, αλλά θα παραμείνει να παίζει το μεγάλο στοίχημα. Αν οι στόχοι επιτευχθούν, η Tesla θα μεταμορφωθεί στον μεγαλύτερο βιομηχανικό και τεχνολογικό κολοσσό της εποχής μας. Αν όχι, το πακέτο θα μείνει στην Ιστορία ως η πιο φιλόδοξη —και ίσως η πιο ουτοπική— συμφωνία αμοιβής στην ιστορία της Wall Street.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
Το νέο πλάνο της Tesla μοιάζει με… προεκλογικό ευχολόγιο
Οι απολαβές της CEO της GM είναι μυθικές, αλλά για κάποιους είναι… χαρτζιλίκι!
Tesla: Ακόμα ένα «αυτογκόλ» του Ίλον Μασκ