Πολεμική αεροπορία: Η Ελλάδα υπερέχει του Ισραήλ αλλά…
MIRROR
Μία συγκριτική ανάλυση δύο συμμαχικών δυνάμεων και συγκεκριμένα μεταξύ της Πολεμικής Αεροπορίας της Ελλάδας και της Πολεμικής Αεροπορίας του Ισραήλ σε σχέση με τον αριθμό και τους τύπους αεροσκαφών…
Η Πολεμική Αεροπορία της Ελλάδας είναι μια από τις πλέον αναγνωρισμένες στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, με πλούσια επιχειρησιακή εμπειρία και διαρκή συμμετοχή σε αποστολές του NATO.
WHAT CAR
Ωστόσο, παρά τις πρόσφατες επενδύσεις και την παραγγελία μαχητικών 5ης γενιάς F‑35, η συνολική εικόνα της δεν αλλάζει δραστικά – και παραμένει, σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές αεροπορικές δυνάμεις, μια από τις πιο πεπαλαιωμένες και περιορισμένες σε δυνατότητες.
Η Ελλάδα διαθέτει περίπου 635 αεροσκάφη. Ο βασικός κορμός της δύναμής της είναι τα F‑16, σε διάφορες εκδόσεις (Block 30, 50, 52+, 52M), ενώ σταδιακά εκσυγχρονίζονται 83 εξ αυτών σε επίπεδο Viper (Block 70/72). Συμπληρώνεται από 24 υπερσύγχρονα Rafale F3-R και 19 Mirage 2000-5, με τους παλαιούς τύπους (π.χ. F-4 Phantom) να βρίσκονται σε διαδικασία απόσυρσης.
Αναμφισβήτητα, πρόκειται για έναν στόλο μαχητικών με αξιοσημείωτη επιχειρησιακή αξία – ωστόσο, συγκρινόμενος με τις εξελίξεις στην Ευρώπη και τις απαιτήσεις της σύγχρονης αεροπορικής ισχύος, υστερεί σε τεχνολογική συνοχή, αριθμούς και υποδομές.
Το Ισραήλ, μια χώρα με ανάλογο πληθυσμό και ακόμα πιο σύνθετες απειλές, διαθέτει στόλο περίπου 600 αεροσκαφών, με κύριο χαρακτηριστικό την έμφαση στη συνεχή τεχνολογική αναβάθμιση και την έντονη πολεμική εμπειρία.
Η Ισραηλινή Αεροπορία έχει ήδη επιχειρησιακά πάνω από 45 μαχητικά F‑35I “Adir”, τα οποία διαμορφώθηκαν ειδικά για τις ανάγκες της χώρας. Διαθέτει επίσης δεκάδες F‑15I και αναβαθμισμένα F‑16 (σε εκδόσεις C/D), ενώ ενισχύεται με συστήματα εναέριας υποστήριξης (ιπτάμενα τάνκερ, AWACS, ειδικών αποστολών) και ένα από τα πιο εξελιγμένα δίκτυα UAVs στον κόσμο. Επιπλέον, η ίδια χώρα διατηρεί ένα σύνθετο πολυεπίπεδο σύστημα αεράμυνας που ενισχύει τη συνολική εναέρια ισχύ της.
Παρά τα εξαιρετικά στελέχη, την επαγγελματικότητα και τις επενδύσεις των τελευταίων ετών, η Ελλάδα δεν έχει καταφέρει να χτίσει μια εναέρια ισχύ που να αντιστοιχεί στις σύγχρονες ευρωπαϊκές απαιτήσεις. Οι 20 παραγγελθέντες F‑35A, ακόμη κι αν ενταχθούν χωρίς καθυστερήσεις έως το 2028, δεν αρκούν για να αναστρέψουν το τεχνολογικό χάσμα σε σχέση με χώρες όπως:
Ιταλία, που διαθέτει ήδη F‑35 σε συνδυασμό με Eurofighter και AMX.
Γαλλία, με πλήρη στόλο Rafale και πλήρη αυτάρκεια συντήρησης/παραγωγής.
Ηνωμένο Βασίλειο, με δεκάδες F‑35B, Typhoon και ισχυρή παρουσία σε αεροπλανοφόρα.
Σουηδία, με προηγμένα Gripen E και εξειδίκευση σε επιχειρήσεις 5ης γενιάς.
Ακόμα και χώρες όπως η Νορβηγία, το Βέλγιο ή η Ολλανδία διαθέτουν νεότερους στόλους F‑35 και ενσωματωμένα συστήματα αεράμυνας.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Ελλάδα παραμένει πίσω σε τεχνολογική ενοποίηση, δεν διαθέτει επαρκή αριθμό stealth μαχητικών, και δεν έχει ακόμα αναπτύξει ισχυρή εγχώρια υποδομή για τη συντήρηση και την αυτονομία των μέσων της.
Κατηγορία | Ελλάδα (Π.Α.) | Ισραήλ (IAF) |
Συνολικά α/φη | 635 | 600 |
Μαχητικά (στρ. jets) | 219 | 250 |
5ης γενιάς | 0 (20 παραγγελία F‑35A) | 46 F‑35I |
4ης γενιάς / multirole | 24 Rafale, 152 F‑16, 19 Mirage | 25 F‑15I, ~52 F‑15, ~200+ F‑16 |
Ελικόπτερα | 31 | 128 |
UAVs & ειδικές αποστολές | 22 UAVs, AWACS, transport, κ.ά. | Εκτεταμένη drone flίot & μονάδες ICAP |
Αεράμυνα / υποστήριξη | AWACS, μεταφορικά, εκπαιδευτικά | Tankers, AEW, special mission planes |