Live Κίνηση
Περισσότερα
MIRROR

Γιατί η Ελλάδα δεν παίρνει νέα Canadair;

Ελλάδα 11:18
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ
        string(65) "Γιατί η Ελλάδα δεν παίρνει νέα Canadair;"
    

Γιατί η Ελλάδα δεν παίρνει νέα Canadair;

MIRROR

Η ερώτηση «γιατί δεν πήραμε νέα Canadair;» ακούγεται κάθε καλοκαίρι. Η απάντηση είναι σαφής…

Advertisement
Advertisement

Η σύντομη απάντηση στο ερώτημα «γιατί δεν πήραμε νέα Canadair;» είναι ότι η παραγωγή της νέας γενιάς υδροπλάνων ξεκίνησε από το μηδέν, με νέο κατασκευαστή, νέο πρόγραμμα και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση που περνά μέσα από πολυεπίπεδες διαδικασίες.

Η μεγάλη απάντηση ακολουθεί: τι παρήγγειλε η Ελλάδα, πού βρίσκεται η παραγωγή, πότε αναμένονται τα πρώτα αεροπλάνα και ποιες είναι οι δυνατότητες του νέου μοντέλου DHC-515 Firefighter, δηλαδή του διαδόχου των γνωστών CL-215/CL-415.

Το πρώτο εμπόδιο ήταν βιομηχανικό. Η Bombardier είχε σταματήσει την παραγωγή των CL-415, άρα η Ευρώπη για χρόνια δεν είχε γραμμή παραγωγής να «κλείσει». Η De Havilland Canada αγόρασε τα δικαιώματα και επανασχεδίασε το πρόγραμμα ως DHC-515. Αυτό σήμαινε ανασύσταση εφοδιαστικής αλυσίδας, εγκαταστάσεων και πιστοποιήσεων, σε μια περίοδο με πίεση σε πρώτες ύλες και εξαρτήματα. Η εταιρεία ξεκίνησε συναρμολόγηση του πρώτου αεροσκάφους στον Καναδά και στοχεύει επιχειρησιακή ένταξη γύρω στις αρχές του 2028, κάτι που εξηγεί γιατί οι ευρωπαϊκές παραλαβές δεν μπορούσαν να γίνουν νωρίτερα.

Advertisement
Advertisement

Το δεύτερο εμπόδιο ήταν θεσμικό και χρηματοδοτικό. Η ΕΕ επέλεξε να «χτίσει» ενιαίο στόλο μέσω του rescEU, χρηματοδοτώντας μαζική παραγγελία DHC-515 για κράτη-μέλη, με κυβερνητικές συμβάσεις μέσω της Canadian Commercial Corporation (CCC). Αυτή η επιλογή μειώνει το ρίσκο και το κόστος, αλλά απαιτεί περισσότερο χρόνο σε διαγωνισμούς, συμβάσεις-πλαίσιο, κατανομή παραγωγικών θέσεων και σειρά προτεραιότητας. Η πρόθεση για τουλάχιστον 22 αεροσκάφη και η δομή του προγράμματος αποτυπώνουν ακριβώς αυτή τη «συλλογική αγορά» που προχωρά βήμα-βήμα.

Η Ελλάδα όμως έχει προχωρήσει. Τον Μάρτιο του 2024 εγκρίναμε την αγορά επτά DHC-515, αξίας περίπου 361 εκατ. ευρώ. Με βάση την τότε κυβερνητική ενημέρωση, οι παραδόσεις τοποθετήθηκαν στο διάστημα 2027-2030, με δύο αεροπλάνα να εντάσσονται και στο ευρωπαϊκό απόθεμα rescEU. Δεδομένου όμως ότι ο ίδιος ο κατασκευαστής μιλά για πρώτες παραδόσεις στις αρχές του 2028, το ρεαλιστικό σενάριο για την Ελλάδα είναι ότι τα πρώτα αεροσκάφη θα αρχίσουν να φτάνουν από το 2028 και μετά, σταδιακά έως το 2030.

Τι φέρνει το νέο Canadair;
Το DHC-515 είναι ουσιαστικά ο εξελιγμένος διάδοχος της οικογένειας CL-215/415, με σύγχρονο ψηφιακό κόκπιτ (Collins Pro Line Fusion), αναβαθμισμένα ηλεκτρονικά πλοήγησης/αποστολής και βελτιώσεις στη λειτουργία σε θερμά/ορεινά περιβάλλοντα. Η ονομαστική χωρητικότητα νερού είναι 6.137 λίτρα, ενώ ενσωματώνει και δεξαμενή αφρού 680 λίτρων για επιχειρήσεις σε σύνθετες πυρκαγιές. Οι βελτιώσεις δεν είναι μόνο «σκληρά» νούμερα· αφορούν και τη διαθεσιμότητα/συντηρησιμότητα ενός νέου αεροσκάφους με ενεργό υποστήριξη εργοστασίου, κάτι κρίσιμο για στόλους που μέχρι σήμερα στηρίζονται σε γερασμένα CL-215 και περιορισμένα CL-415.

Advertisement

Θα επιχειρούν και βράδυ
Το νέο DHC‑515 διαθέτει δυνατότητες νυχτερινής λειτουργίας. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, το αεροσκάφος σχεδιάστηκε ώστε να μπορεί να επιχειρεί και νύχτα, χάρη στο σύνολο σύγχρονων αισθητήρων και εξελιγμένο εξοπλισμό:

Το DHC‑515 διαθέτει δυνατότητες νυχτερινής λειτουργίας (“night time operational capabilities”) καθώς και αυξημένη ωφέλιμη χωρητικότητα και ταχύτερους χρόνους φόρτωσης.

Advertisement

Επίσης, σε τεχνική σημείωση υπογραμμίζεται ότι: Σε αντίθεση με τα CL‑215 και CL‑415, το 515 θα διαθέτει αισθητήρες που επιτρέπουν ασφαλή λειτουργία τη νύχτα.

Αυτό σημαίνει ότι τα νέα Canadair όχι μόνο θα μπορούν να επιχειρούν σε ημερήσιες ώρες, αλλά και όταν έχει σκοτεινιάσει  κάτι που αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα στις δύσκολες συνθήκες πυρκαγιών όπου η νύχτα μπορεί να αποδειχθεί κρίσιμη.

Συνοψίζοντας
Γιατί, λοιπόν, δεν πετούν ήδη; Επειδή με απλά λόγια «ξαναστήνεται» μια γραμμή που είχε σβήσει. Η ΕΕ έπρεπε να κλείσει ενιαία παραγγελία, ο κατασκευαστής να εξασφαλίσει προμηθευτές και ικανότητα παραγωγής, και οι εθνικές αεροπορίες/υπηρεσίες να προετοιμάσουν εκπαίδευση πληρωμάτων και υποδομές συντήρησης. Η διαδικασία προχωρά, αλλά με τον χρόνο που απαιτεί η αεροναυπηγική βιομηχανία και οι ευρωπαϊκές διαδικασίες.

Advertisement

Για την Ελλάδα: επτά DHC-515 είναι παραγγελμένα, ο κατασκευαστής στοχεύει πρώτες παραδόσεις στις αρχές του 2028, το εθνικό χρονοδιάγραμμα προβλέπει ολοκλήρωση των παραδόσεων ως το 2030. Μέχρι τότε, ο στόλος μας θα συνεχίσει να επιχειρεί με τα υφιστάμενα CL-215/415 και ενοικιαζόμενα μέσα, ενώ παράλληλα «χτίζονται» οι βάσεις για ένα νεότερο, ισχυρότερο και πιο υποστηριζόμενο στόλο την επόμενη δεκαετία.


ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

Είναι η πραγματική τιμή του iPhone 10 δολάρια;

Αντίδραση σε όλα – Ακόμα και στα τρόλεϊ…

Οδήγηση με μποφόρ: τι να προσέξεις