Live Κίνηση
Περισσότερα
Mobility

Τραμπ: Σε 100 ημέρες κατέστρεψε τις αυτοκινητοβιομηχανίες του

Ελλάδα 12:34
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Τραμπ: Σε 100 ημέρες κατέστρεψε τις αυτοκινητοβιομηχανίες του

Mobility

Χρειάστηκαν μόλις 100 ημέρες διακυβέρνησης, για να μετατρέψει ο Τραμπ την υποτιθέμενη «προστασία» της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας σε εσωτερική διάλυση.

Advertisement
Advertisement

Εκεί που άλλοι πρόεδροι προσπαθούσαν για δεκαετίες να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα των Detroit Big Three, αυτός κατάφερε σε χρόνο-ρεκόρ να τις κάνει να αποσύρουν προβλέψεις, να παγώσουν επενδύσεις και να βλέπουν τα κέρδη τους να κάνουν ελεύθερη πτώση. Με δασμούς-σφαίρες στα ίδια τους τα πόδια και με μια αγορά που ήδη ασφυκτιά από αβεβαιότητα, ο «σωτήρας» του Made in USA κάνει ό,τι μπορεί για να το θάψει με τη σημαία τυλιγμένο.

Το παζάρι των εισαγωγικών δασμών λοιπόν, που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση Τραμπ ως σωτηρία της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας αποδεικνύεται ένα πικρό χάπι για την ίδια την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία.

Για παράδειγμα η General Motors (GM που είναι και η μεγαλύτερη αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία βλέπει τα οικονομικά της να πλήττονται άμεσα από τα μέτρα «προστασίας» του Ντόναλτ: τα καθαρά κέρδη της στο πρώτο τρίμηνο του 2025 μειώθηκαν κατά 6,6%, πέφτοντας στα 2,8 δισ. Δολάρια, με αποκορύφωμα τις τελευταίες 20 ημέρες. Μάλιστα, η διοίκησή της αναγκάστηκε να αποσύρει άρων – άρων τις ετήσιες προβλέψεις, επικαλούμενη την αβεβαιότητα που προκαλεί ο εμπορικός πόλεμος δασμών του προέδρου Τραμπ. Με άλλα λόγια, η GM – η εταιρεία που υποτίθεται πως οι δασμοί θα προστάτευαν – βρέθηκε να μετρά ζημιές και να πλέει σε θολά νερά λόγω αυτής της πολιτικής.

Advertisement
Advertisement

Δεν μιλάμε για κάποια μικρή αναστάτωση ή παροδικό φαινόμενο. Η πτώση 6,6% στα καθαρά κέρδη της GM σημαίνει ότι περίπου 200 εκατομμύρια δολάρια κέρδους έκαναν «φτερά» σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους. Και αυτό παρά το γεγονός ότι τα συνολικά έσοδα της εταιρείας αυξήθηκαν ελαφρά (+2,3% στα 44 δισ. δολάρια) χάρη στους Αμερικανούς που έσπευσαν να αγοράσουν αυτοκίνητα την επόμενη ημέρα των εξαγγελιών Τράμπ, φοβούμενοι μην ανατιμηθούν οι τιμές. Η διοίκηση της GM παραδέχθηκε ότι οι δασμοί Τραμπ μπορούν να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στο μέλλον και συμβούλεψε τους επενδυτές να μην βασίζονται στις προηγούμενες προβλέψεις κερδοφορίας της εταιρείας. Με τόσο ρευστή κατάσταση, η GM πάγωσε και το πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών της μέχρι να ξεκαθαρίσει το οικονομικό τοπίο.

Εδώ βρίσκεται η πρώτη μεγάλη ειρωνεία: οι δασμοί που θα ωφελούσαν την αμερικανική βιομηχανία αναγκάζουν μια από τις ναυαρχίδες της να πετάξει στα σκουπίδια τις εκτιμήσεις της για τη χρονιά. Ακόμα και άλλες μεγάλες αμερικανικές εταιρείες αποσύρουν τις καθοδηγητικές προβλέψεις τους λόγω της αβεβαιότητας των δασμών. Όταν βλέπουμε τέτοιο κύμα ανησυχίας από τους ίδιους τους προστατευόμενους, κάτι πάει πολύ στραβά με το «America First».

Η καρδιά της κερδοφορίας των αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών και κυρίως της της GM χτυπά στα μεγάλα της οχήματα: τα full-size pickup φορτηγά και τα SUV. Αυτά τα βαρύτοννα αυτοκίνητα ήταν μέχρι πρότινος οι ατμομηχανές των αμερικανικών κερδών, με υψηλά περιθώρια κέρδους και αφοσιωμένους πελάτες. Τώρα αυτά, δια χειρός Τραμπ βρίσκονται απευθείας στη γραμμή πυρός των δασμών. Οι εισαγωγικοί δασμοί 25% επιβάλλονται τόσο σε εισαγόμενα οχήματα όσο και σε ανταλλακτικά, γεγονός που επηρεάζει αλυσιδωτά και τα pickups και τα SUV της GM. Πολλά από αυτά συναρμολογούνται με εξαρτήματα από το Μεξικό και τον Καναδά – ή και ολόκληρα μοντέλα εισάγονται από εκεί – οπότε πλέον κάθε Chevrolet Silverado ή Cadillac Escalade κινδυνεύει να επιβαρυνθεί με τεράστιο φόρο πριν καν φτάσει στον Αμερικανό καταναλωτή.

Advertisement

Βραχυπρόθεσμα, υπήρξε μια παράδοξη αύξηση πωλήσεων: φοβούμενοι τις ανατιμήσεις, οι πελάτες έκαναν επιδρομή στις αντιπροσωπείες τον Μάρτιο και αγόρασαν ό,τι μπορούσαν τότε, αντί να πληρώσουν περισσότερα αργότερα. Η GM ανέφερε ότι οι πωλήσεις της στις ΗΠΑ εκτινάχθηκαν κατά περίπου 17% το πρώτο τρίμηνο, με αιχμή στη ζήτηση για τα φορτηγάκια της. Με απλά λόγια, οι δασμοί του Τραμπ λειτούργησαν σαν προειδοποίηση: προκάλεσαν έναν αγοραστικό πανικό, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να προσφέρουν μεγάλες εκπτώσεις για να προσελκύσουν τους ανήσυχους πελάτες. Όμως αυτό το πυροτέχνημα στις πωλήσεις δεν μπορεί να κρατήσει: μόλις οι δεδομένες αυξήσεις τιμών περάσουν στους καταναλωτές, η ζήτηση για τα ακριβά pickup και SUV θα φρενάρει απότομα.

Η ειρωνεία της υπόθεσης δεν σταματά στα σύνορα των ΗΠΑ. Οι δασμοί αυτοί όχι μόνο δεν στοχεύουν κάποια μακρινή απειλή, αλλά πλήττουν άμεσα τους στενότερους εμπορικούς εταίρους της Αμερικής, το Μεξικό και τον Καναδά. Η στρατηγική Τραμπ, αντιμετωπίζει τους πρώην στενούς συνεργάτες των αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών σαν εχθρούς, βάζοντας γενικό δασμό 25% σε ό,τι διασχίζει τα σύνορα. Πρόκειται ουσιαστικά για πυροβολισμό στα πόδια της ίδιας της GM: σχεδόν οι μισές από τις πωλήσεις οχημάτων της στις ΗΠΑ αφορούν μοντέλα που κατασκευάζονται εκτός Αμερικής – κυρίως σε Μεξικό και Καναδά. Με τέτοια έκθεση, η άμεση επίπτωση των δασμών απειλεί να εξαφανίσει δισεκατομμύρια από τα ετήσια κέρδη της GM.

Advertisement

Δεν είναι να απορεί κανείς που η μετοχή της GM υποχωρεί, και ότι οι αναλυτές χτυπούν καμπανάκι κινδύνου για την κερδοφορία ολόκληρου του κλάδου. Με τις τιμές των νέων αυτοκινήτων να εκτοξεύονται, το πλήγμα δεν περιορίζεται στα λογιστικά βιβλία των εταιρειών αλλά επεκτείνεται και στους απλούς Αμερικανούς καταναλωτές.

Η διευθύνουσα σύμβουλος της GM, Mary Barra, είχε κρατήσει χαμηλούς τόνους για τους δασμούς, προσπαθώντας να διατηρήσει ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας με την κυβέρνηση. Δήλωνε ότι συμμεριζόταν τους στόχους του Λευκού Οίκου για ισχυρή εγχώρια βιομηχανία και ότι η πρόθεση δεν είναι να πληγούν οι Αμερικανοί κατασκευαστές. Λόγια που σήμερα μοιάζουν σχεδόν ειρωνικά, καθώς τα στοιχεία φανερώνουν ότι η πολιτική αυτή ήδη προκαλεί σοβαρότατη ζημιά στις επιχειρήσεις που υποτίθεται ότι προστατεύει.

Η GM μπορεί να προσπαθεί να κρατήσει ισορροπίες, αλλά οι αριθμοί δεν λένε ψέματα: η πολιτική των δασμών την πλήττει στην καρδιά της κερδοφορίας της. Και όπως όλα δείχνουν, τα χειρότερα ίσως να μην έχουν έρθει ακόμα.

Advertisement

Οι δασμοί του Τραμπ στην αυτοκινητοβιομηχανία αποδεικνύονται ένα μεγαλοπρεπές αυτογκόλ. Η GM, το καμάρι του Ντιτρόιτ, βλέπει την «προστασία» να μετατρέπεται σε οικονομική επίθεση εναντίον της. Τα κέρδη μειώνονται, τα σχέδια ανατρέπονται και οι πιο κερδοφόρες σειρές οχημάτων της κινδυνεύουν λόγω μιας πολιτικής που προσθέτει δισεκατομμύρια κόστη. Και όλα αυτά ενώ ο μέσος Αμερικανός πολίτης θα πληρώσει ακριβότερα για το επόμενο αυτοκίνητό του.

Όταν οι πολιτικές είναι τόσο κοντόφθαλμες, το μόνο που καταφέρνουν είναι να υπονομεύουν εκείνους που υποτίθεται ότι προστατεύουν. Αν αυτό είναι το τίμημα της «προστασίας», μήπως ήρθε η ώρα για λίγη λιγότερη προστασία και λίγη περισσότερη λογική;