Ταξί: Ποια απεργία; Όλοι στους δρόμους είναι αλλά…
Mobility
Στις 10.30 το βράδυ της ημέρας που οι ταξιτζήδες της Αττικής είναι σε απεργιακή κινητοποίηση των ταξί, παρατηρείς δεκάδες οχήματα ταξί να κυκλοφορούν κανονικά στους δρόμους, χωρίς «καπέλο» και επιβάτες. Το ερώτημα είναι απλό: τι ακριβώς κάνουν εκεί;
Αν ισχύει η απεργία, τα ταξί θα έπρεπε να είναι ακινητοποιημένα και σταθμευμένα. Αν δεν εργάζονται, γιατί κυκλοφορούν; Και αν εργάζονται, τότε θα επρεπε να φέρουν να φέρουν όλες τις ενδείξεις.
Η εικόνα αυτή δεν είναι καινούργια. Εδώ και χρόνια, πολλοί επαγγελματίες του κλάδου χρησιμοποιούν τα ταξί τους σαν ιδιωτικά αυτοκίνητα. Μόνο που το ταξί δεν είναι ιδιωτικό όχημα. Είναι δημόσιας χρήσης (Δ.Χ.) αυτοκίνητο, με σαφές και αυστηρό πλαίσιο λειτουργίας. Η νομοθεσία (Ν. 4070/2012 και οι επόμενες τροποποιήσεις) είναι ξεκάθαρη: το ταξί έχει μοναδικό σκοπό τη μεταφορά επιβατών με κόμιστρο και δεν μπορεί να χρησιμοποιείται για προσωπικές βόλτες ή ιδιωτικές μετακινήσεις, γιατί τότε χάνει τον χαρακτήρα του και καταστρατηγείται ολόκληρο το θεσμικό πλαίσιο.
WHAT CAR
Η πινακίδα του ταξί, το κίτρινο όχημα, το ταξίμετρο και το «καπέλο» δεν είναι διακοσμητικά στοιχεία. Είναι το διαβατήριο του οχήματος ως μέσου δημόσιας μεταφοράς. Όταν λοιπόν βλέπουμε δεκάδες ταξί να κινούνται σε ώρα απεργίας, με σβηστό ταξίμετρο και χωρίς καπέλο, αυτό ισοδυναμεί με παράνομη χρήση επαγγελματικού οχήματος. Ουσιαστικά, οι οδηγοί κάνουν το επαγγελματικό τους εργαλείο… Ι.Χ.
Η πραγματικότητα είναι ότι η πρακτική αυτή έχει παγιωθεί. Αρκετοί οδηγοί ταξί, πέρα από την επαγγελματική τους δραστηριότητα, έχουν συνηθίσει να χρησιμοποιούν το όχημα σαν να είναι το δικό τους αυτοκίνητο. Και πράγματι, στις 9 το βράδυ, στις 10 ή τα Σαββατοκύριακα, βλέπουμε το φαινόμενο να φουντώνει. Το αποτέλεσμα; Καταστρατηγείται ο νόμος, η απεργία χάνει την ουσία της (μην κρυβόμαστε, πολλοί πραγματοποιούν κρυφές απεργοσπαστικές κούρσες) και το ταξί μετατρέπεται σε ιδιωτικό μέσο χωρίς να πληροί τους όρους που ισχύουν για κάθε άλλο Ι.Χ.
Αντί λοιπόν να έχουμε καθαρή εικόνα απεργίας, η πρωτεύουσα γεμίζει με «φαντάσματα» ταξί που περιφέρονται σαν Ι.Χ. Και η κοινωνία αναρωτιέται: είναι δυνατόν να μιλούν για αγώνα και κλάδο που στενάζει, όταν οι ίδιοι οι επαγγελματίες παρανομούν με τέτοια ευκολία;
Το ερώτημα δεν είναι μόνο ηθικό, είναι και θεσμικό: επιτρέπεται ή όχι το ταξί να χρησιμοποιείται για προσωπικές μετακινήσεις; Η απάντηση του νόμου είναι σαφής: όχι. Και όταν αυτό γίνεται, όχι μόνο ευτελίζεται ο θεσμός, αλλά υπονομεύεται η ίδια η αξιοπιστία μιας επαγγελματικής κατηγορίας που ζητά σεβασμό από την κοινωνία.
Αν θέλουμε σοβαρότητα στον δημόσιο διάλογο, τότε οι επαγγελματίες του ταξί θα πρέπει πρώτα να τηρούν τους κανόνες που οι ίδιοι επικαλούνται. Γιατί δεν μπορεί η απεργία να γίνεται «αλά καρτ» και το ταξί να είναι την ημέρα επαγγελματικό εργαλείο και το βράδυ ιδιωτικό αυτοκίνητο.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
AI: Ιδού ποιος θα σηκώσει το ευρωπαϊκό!
Συνεχίζονται εντατικά οι έλεγχοι για αλκοτέστ
Τραγωδία στην Ολυμπία Οδό: Δύο νεκροί από σφοδρό τροχαίο (+video)