Ο πόλεμος στην αγορά μεταχειρισμένων, τα κοντέρ και τα πραγματικά θύματα
Mobility
Η αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Ελλάδα βρίσκεται σε αναβρασμό. Παρά τις σημαντικές προσπάθειες της κυβέρνησης να βάλει τέλος στην απάτη των «γυρισμένων» χιλιομέτρων, το φαινόμενο όχι μόνο δεν έχει εκλείψει, αλλά συνεχίζει να εξελίσσεται.
Χιλιάδες αυτοκίνητα εισάγονται κάθε χρόνο από το εξωτερικό, πολλά εκ των οποίων έχουν διανύσει εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα, όμως εμφανίζονται ως «καλοδιατηρημένα» με… 70.000 ή 80.000. Μέσα σε λίγες ώρες, με τη χρήση εξειδικευμένου λογισμικού, τα κοντέρ “καθαρίζουν” και η απάτη παίρνει σάρκα και οστά.
WHAT CAR
Οι λίγοι επιτήδειοι εκμεταλλεύονται κάθε κενό στο σύστημα. Η απουσία ενιαίας ευρωπαϊκής βάσης δεδομένων και η αδύναμη διασύνδεση των ελληνικών αρχών με τα μητρώα άλλων χωρών αφήνουν τεράστια περιθώρια δράσης. Έτσι, αυτοκίνητα με πραγματική φθορά, φρένα και αναρτήσεις στα όρια, κινητήρες κουρασμένους και ακριβές ζημιές που θα εμφανιστούν σύντομα στον αγοραστή-θύμα, κρύβονται πίσω από έναν αριθμό που δείχνει απλά πιο λίγα χιλιόμετρα. Το αποτέλεσμα είναι να πληρώνουν οι αγοραστές την εμπιστοσύνη τους, πιστεύοντας πως αποκτούν ένα σχεδόν «καινούργιο» αυτοκίνητο, ενώ στην πραγματικότητα αγοράζουν ένα μεταχειρισμένο στα τελευταία του.
Την ίδια στιγμή, οι σωστοί – τίμιοι έμποροι είναι έξαλλοι. Οι επαγγελματίες που επί χρόνια προσπαθούν να διατηρήσουν τη φήμη του κλάδου, να πουλούν αυτοκίνητα με διαφάνεια, βλέπουν το όνομα του επαγγέλματός τους να λερώνεται από λίγους «συναδέλφους» που συνεχίζουν να εξαπατούν. Οι έντιμοι αυτοί επαγγελματίες χάνουν καθημερινά πελάτες και αξιοπιστία, καθώς ο καταναλωτής δεν μπορεί να ξεχωρίσει ποιος του λέει την αλήθεια και ποιος τον κοροϊδεύει.
«Πώς να πείσεις τον πελάτη ότι το αυτοκίνητο με τα αληθινά χιλιόμετρα κοστίζει παραπάνω, όταν δίπλα του βλέπει ένα ίδιο μοντέλο, ίδιας χρονιάς και με “φανερά” ίδια χιλιόμετρα, δύο και τρεις χιλιάδες ευρώ φθηνότερο;» μας λέει ένας έμπορος μεταχειρισμένων. Η απάντηση φυσικά και είναι απλή αλλά πικρή: πολλές φορές, πίσω από την υπερβολικά χαμηλή τιμή κρύβεται το ψέμα των “καθαρισμένων” κοντέρ. Και αυτή η πρακτική, πέρα από το ότι υπονομεύει τους καταναλωτές, καταστρέφει σταδιακά και τη φερεγγυότητα του ίδιου του επαγγέλματος.
Ακόμα πιο προκλητική είναι η στάση των επιτήδειων όταν έρχονται αντιμέτωποι με τη Δικαιοσύνη. Εχοντας αποκομίσει μεγάλα κέρδη –πολλές φορές σε μαύρο χρήμα–, επιλέγουν λίγο πριν από τη δικαστική αίθουσα να κλείσουν τις υποθέσεις, με έναν ιδιαίτερα καλό, προς το αγοραστή-θύμα, συμβιβασμό. Αντικαθιστούν το αυτοκίνητο του θύματος με άλλο, συχνά μεγαλύτερης αξίας, και συνεχίζουν ανενόχλητοι το ίδιο παιχνίδι. Έτσι, το κύκλωμα παραμένει ενεργό, ο νόμος δεν εφαρμόζεται στην πράξη και οι χιλιάδες καταναλωτές συνεχίζουν να πέφτουν θύματα.
Οι εκτιμήσεις της αγοράς κάνουν λόγο για δεκάδες χιλιάδες περιπτώσεις εξαπάτησης την τελευταία πενταετία. Μιλάμε για μια «σκιώδη» βιομηχανία που αποφέρει εκατομμύρια ευρώ ετησίως εις βάρος των καταναλωτών, των υγιών επαγγελματιών και στην τελική του ίδιου του κράτους, που προσθέτει κακής ποιότητας αυτοκίνητα στο στόλο του, ενώ χάνει εκατομμύρια ευρώ εσόδων με τη διαδικασία των μαύρων χρημάτων. Και ενώ η κυβέρνηση έχει θεσπίσει μέτρα, όπως η σύνδεση των ΚΤΕΟ με το myCAR και η ηλεκτρονική καταγραφή των ενδείξεων χιλιομέτρων, οι μηχανισμοί ελέγχου αποδεικνύονται ανεπαρκείς. Η ουσιαστική λύση βρίσκεται μόνο στη διασύνδεση με τα ευρωπαϊκά μητρώα (για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα) και στην ακόμα μεγαλύτερη αυστηροποίηση των ελέγχων κατά την εισαγωγή, η οποία φυσικά και δε σημαίνει απαραίτητα μόνο χαράτσια.
Η αγορά μεταχειρισμένων είναι πολύτιμη για τη χώρα μας. Δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να αποκτήσουν αυτοκίνητο σε προσιτή τιμή, σε μια εποχή που το καινούργιο μοντέλο έχει αυξηθεί, λόγο κυρίως τεχνολογίας ρύπων. Όμως δεν μπορεί να στηρίζεται στην απάτη και στο ψέμα. Δεν γίνεται οι τίμιοι να πληρώνουν για τους απατεώνες. Γιατί αυτός ο πόλεμος δεν αφορά μόνο τον εμπορικό κλάδο – αφορά την αξιοπιστία μιας ολόκληρης αγοράς, αλλά και την ασφάλεια όλων μας στους δρόμους.