Κατάσταση αθέμιτου ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου;
Mobility
Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται σήμερα σε μια καμπή που θυμίζει σκακιέρα έτοιμη να αλλάξει μορφή. Μία σκακιέρα, η οποία δε δείχνει να είναι επί ίσοις όροις για όλους…
Οι νέοι παίκτες που μπαίνουν – και θα μπουν ιδιαίτερα – δυναμικά στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου διαθέτοντας άφθονα κεφάλαια και χωρίς τα βάρη του παρελθόντος της οικονομικής κρίσης, αναδιατάσσουν ισορροπίες που διαμορφώνονταν επί δεκαετίες από τις παραδοσιακές εισαγωγικές εταιρείες. Η αγορά δείχνει ξανά ζωντάνια, αλλά πίσω από την επιφάνεια αναδύεται ένα ζήτημα δίκαιου ανταγωνισμού.
Για να κατανοήσουμε το σήμερα, αξίζει να θυμηθούμε το χθες. Η κρίση του 2010 και τα επόμενα χρόνια υπήρξαν καταστροφικά για τον κλάδο. Η αγορά αυτοκινήτου συρρικνώθηκε κατά περίπου 75% την περίοδο 2010–2017, όταν η συνολική ελληνική οικονομία είχε ύφεση της τάξης του 25%. Με απλά λόγια, ο κλάδος γνώρισε τετραπλάσιο πλήγμα σε σχέση με το μέσο όρο της οικονομίας της χώρας μας. Επιχειρήσεις έκλεισαν, εισαγωγικές εταιρείες βρέθηκαν σε καθεστώς αναδιάρθρωσης, ενώ η απασχόληση στον κλάδο μειώθηκε δραματικά.
Σήμερα, οι πληγές εκείνης της δεκαετίας εξακολουθούν να βαραίνουν τις ελληνικές επιχειρήσεις. Και όχι μόνο του αυτοκινήτου… Χρέη προς το Δημόσιο, ρυθμίσεις σε βάθος χρόνου, δυσκολία πρόσβασης σε χρηματοδότηση από τις τράπεζες. Στον αντίποδα, οι νέοι διεθνείς παίκτες που (καλώς) Εμπιστεύονται και επενδύουν στην ελληνική αγορά δεν έχουν τα βαρίδια των μνημονίων και των καταστροφικών πολιτικών Κυβερνήσεων του πρόσφατου παρελθόντος. Μπαίνουν με καθαρά κεφάλαια, εξασφαλίζουν χρηματοδότηση από τις ίδιες ελληνικές τράπεζες με πιο προνομιακούς όρους από τις αντίστοιχες ελληνικές εταιρείες και αποκτούν πλεονέκτημα ανταγωνιστικότητας απέναντι στους ανταγωνιστές τους, που παλεύουν ακόμη να ισορροπήσουν από τις πληγές της κρίσης.
Το αποτέλεσμα είναι ορατό: εξαγορές εισαγωγικών εταιρειών, αλλαγές σε συμβάσεις αντιπροσωπειών, νέες μάρκες που εμφανίζονται στην αγορά με ιδιαίτερα ευνοϊκές συνθήκες. Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου παρουσιάζεται ξανά ως γόνιμο έδαφος, αλλά οι κανόνες δεν είναι ίδιοι για όλους. Η εικόνα αυτή γεννά ερωτήματα όχι μόνο για την υγιή ανάπτυξη του κλάδου, αλλά και για το ίδιο το πλαίσιο της αγοράς και της οικονομίας.

Η κυβέρνηση καλείται να σταθεί αρωγός. Όχι για να προστατεύσει τους αδύναμους με όρους κρατισμού, αλλά για να εξασφαλίσει ισορροπία ανταγωνισμού. Επιβάλλεται άμεσα ένα νέο πρόγραμμα επαναρρύθμισης των οφειλών, ώστε να μειωθούν οι μηνιαίες δόσεις και να βελτιωθεί η ρευστότητα. Σημειώστε πως οι εταιρείες είναι υγιείς και παλεύουν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους. Και ως υγιείς δε υπάρχει προοπτική να ενταχθούν στον ¨εξωδικαστικό συμβιβασμό» και δεν το θέλουν αυτό το κακό ίχνος στο επιχειρηματικό βιογραφικό τους.
Παράλληλα θα ήταν θεμιτή η παροχή κρατικών εγγυήσεων για να μπορούν και οι ελληνικές επιχειρήσεις να δανειοδοτούνται υπό τους ίδιους όρους με τους ξένους επενδυτές. Έτσι να δημιουργηθούν εργαλεία ρευστότητας, που δεν θα αφήνουν εκτός παιχνιδιού τους παλιούς «παίκτες» της αγοράς, οι οποίο κράτησαν την αγορά όρθια τις δύσκολες εποχές και συνέβαλαν ώστε η Ελληνική οικονομία να σταθεί και πάλι στα πόδια της.
Γιατί η αλήθεια είναι σκληρή: αν η Πολιτεία δεν διασφαλίσει δίκαιους κανόνες, η ελληνική αγορά αυτοκινήτου θα αλλάξει με τρόπο βίαιο, αφήνοντας πίσω της συντρίμμια ιστορικών εταιρειών που στήριξαν την ελληνική οικονομία. Και τότε, η αναδιάρθρωση δεν θα αφορά μόνο τον κλάδο του αυτοκινήτου, αλλά ολόκληρο και το παραγωγικό μοντέλο της χώρας, αφού είναι σύνηθες σε αυτές τις περιπτώσεις το φαινόμενο του ντόμινο. Μην ξεχνάμε ότι στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου κρέμονται πάρα πολλοί κλάδοι…
Η κυβέρνηση και το οικονομικό επιτελείο πρέπει να δράσει τώρα, άμεσα και δραστικά…