Ιδού η νέα μέθοδος κλοπής των καυσίμων
Mobility
Η κλοπή καυσίμων μέσω «λογισμικών Αγγλίας» έχει αρχίσει να απασχολεί και την ελληνική αγορά. Τι είναι αυτά και πως δουλεύουν;
Πρόκειται για εργαλεία που αναπτύχθηκαν στο εξωτερικό για να αποτρέπουν τους «drive-offs» και τις οργανωμένες συμμορίες. Στην Ελλάδα έχουν βρει τον δρόμο τους μέσα από επιτήδειους πρατηριούχους που τα χρησιμοποιούν για τον ακριβώς αντίθετο σκοπό: για να κλέβουν από τους καταναλωτές.
WHAT CAR
Το φαινόμενο αποτελεί πραγματική μάστιγα. Το κέρδος είναι τεράστιο, καθώς η απάτη βασίζεται σε μικρές αλλά συνεχόμενες αποκλίσεις στις ενδείξεις των αντλιών. Σύμφωνα με την Ελληνική Αστυνομία διαπιστώθηκε πρόσφατα περίπτωση οδηγού που πλήρωσε για 20 λίτρα και τελικά είχε βάλει μόλις πέντε λίτρα. Τέτοιες πρακτικες τραβιούνται σαν μαγνήτης στην Ελλάδα, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που επικρατούν στην αγορά: Τα δεδομένα είναι σκληρά για τα πρατήρια. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα περιορίζουν χρόνο με τον χρόνο τη συνολική κατανάλωση βενζίνης και ντίζελ. Τα σύγχρονα υβριδικά και τα νέα χαμηλής κατανάλωσης αυτοκίνητα έχουν μειώσει τις ποσότητες καυσίμου που αγοράζουν οι οδηγοί. Την ίδια στιγμή, η βαριά φορολογία που επιβάλλεται στα καύσιμα αφήνει στους πρατηριούχους μηδαμινά περιθώρια κέρδους.
Στην πράξη, τα περισσότερα πρατήρια μπαίνουν μέσα από τις πωλήσεις καυσίμων. Ο μόνος τρόπος να ισορροπήσουν τα οικονομικά τους είναι μέσα από άλλες υπηρεσίες: τα πλυντήρια, τα μικρομάγαζα, τις συνεργασίες με αλυσίδες τροφίμων κλπ. Μέσα σε αυτό το τοπίο, η «λύση» των παράνομων λογισμικών που επιτρέπουν την κλοπή καυσίμων φαίνεται σε κάποιους σαν εύκολος δρόμος. Ένας δρόμος, όμως, που καταστρέφει την αξιοπιστία του κλάδου και εκθέτει σε τεράστιο κίνδυνο τους καταναλωτές.
Πως λειτουργεί το «λογισμικό της Αγγλίας»
Το «λογισμικό της Αγγλίας» που έχει αρχίσει να εμφανίζεται και σε πρατήρια στην Ελλάδα, είναι στην πραγματικότητα ένα παράνομο σύστημα παρέμβασης στις αντλίες. Δεν είναι ένα μεμονωμένο πρόγραμμα που κατεβάζει κανείς σε έναν υπολογιστή, αλλά ένας συνδυασμός τροποποιημένου λογισμικού και μικρών ηλεκτρονικών παρεμβάσεων στην πλακέτα ελέγχου της αντλίας. Φυσικά και πρέπει να εγκατασταθεί από… ειδικό.
Πώς λειτουργεί:
Παρέμβαση στην αντλία
Το λογισμικό είναι εγκατεστημένο στον μικροϋπολογιστή που ελέγχει τη ροή του καυσίμου και την ένδειξη στην οθόνη. Ενώ η αντλία δείχνει ότι έχουν τρέξει π.χ. 20 λίτρα, στην πραγματικότητα έχουν περάσει 15 ή 10.
Αλλοίωση παροχής – απόκρυψη ποσοτήτων
Η αντλία διαθέτει μετρητή (ροόμετρο) που στέλνει σήματα για το πόσο καύσιμο πέρασε. Το λογισμικό «κόβει» αυτά τα σήματα, δίνοντας λιγότερα pulses στον υπολογιστή. Έτσι, στην οθόνη φαίνεται κανονικά η ποσότητα που «αγοράζει» ο πελάτης, αλλά το καύσιμο που φτάνει στο ρεζερβουάρ είναι λιγότερο.
Ρυθμιζόμενο ποσοστό κλοπής
Τα περισσότερα τέτοια προγράμματα είναι ρυθμιζόμενα. Ο πρατηριούχος μπορεί να ορίσει π.χ. να «κόβει» 3%, 5% ή και 20% από κάθε γέμισμα. Αυτό το κάνει για να μη γίνεται εύκολα αντιληπτό. Έτσι, σε ένα ρεζερβουάρ 50 λίτρων μπορεί να λείπουν 2-3 λίτρα χωρίς ο οδηγός να το προσέξει.
Λειτουργία “on/off”
Το λογισμικό μπορεί να είναι κρυφό και να ενεργοποιείται μόνο όταν ο πρατηριούχος το επιλέξει, π.χ. σε συγκεκριμένες αντλίες ή σε συγκεκριμένες ώρες. Έτσι, αν έρθει έλεγχος από τη ΔΙΜΕΑ ή το Υπουργείο Ανάπτυξης, ο μετρητής δείχνει κανονικά.
Τεράστιο κέρδος
Ακόμα και μικρές αποκλίσεις αποφέρουν μεγάλη παράνομη κερδοφορία. Αν ένα πρατήριο πουλά 10.000 λίτρα την ημέρα και «κόβει» 5%, τότε έχει κλέψει 500 λίτρα – δηλαδή το ημερήσιο καθαρό κέρδος του από τα καύσιμα υπερδιπλασιάζεται.
Δύσκολη ανίχνευση
Ο οδηγός το αντιλαμβάνεται μόνο αν μετρήσει την απόδοση του αυτοκινήτου σε σχέση με τα λίτρα που φαίνονται στην αντλία. Ακόμα και τότε, είναι δύσκολο να το αποδείξει, γιατί η κατανάλωση εξαρτάται και από άλλους παράγοντες (π.χ. οδήγηση, κυκλοφορία, βάρος).
Με λίγα λόγια, μιλάμε για ένα λογισμικό που πειράζει τη μέτρηση της αντλίας, χωρίς να αλλοιώνει την οθόνη που βλέπει ο πελάτης. Ουσιαστικά η βενζίνη δεν φεύγει από την αντλία, αλλά παραμένει στις δεξαμενές του πρατηρίου.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
Το μεγάλο τούνελ της Αττικής και τα προβλήματά του για να γίνει
Νοθευμένα καύσιμα με διαλύτες από Βουλγαρία και Ρουμανία
Αλλάζουν ολα: Οι κινητήρες βενζίνης ξαναέρχονται