Live Κίνηση
Περισσότερα
Mobility

Η ντροπή της αγοράς μεταχειρισμένων η απόλυτη εξαπάτηση του κόσμου

Ελλάδα 2:20
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Η ντροπή της αγοράς μεταχειρισμένων η απόλυτη εξαπάτηση του κόσμου

Mobility

Συγκεκριμένη εταιρεία με leasing μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κατάφερε να αποδείξει ότι, τελικά, μπορείς να πουλήσεις ακόμα και τη σκουριά για χρυσάφι – αρκεί να τη ντύσεις με αρκετή λάμψη στην TV, και με “ανεξάρτητους ελέγχους” στα αυτοκίνητα άλλων εμπορων, για να σπρώξει τα δικά της.

Advertisement
Advertisement

Η ανάγκη αναζήτησης ενός καλού και φθηνού μεταχειρισμένου αυτοκινήτου δίνει την ευκαιρία -πιο εύκολα από ποτέ- σε όσους θέλουν να εξαπατήσουν, όπως κάνει η συγκεκριμένη εταιρεία «leasing μεταχειρισμένων» — να παγιδεύσουν τον υποψήφιο αγοραστή. Γιατί, πίσω από τα «πιστοποιημένα χιλιόμετρα» και τις «5ετείς εγγυήσεις», κρύβεται μια αλήθεια πολύ πιο σάπια από ό,τι μπορούσε να υποψιαστεί ο μέσος θεατής: Πειραγμένα κοντέρ, παραποιημένα ιστορικά συντήρησης, κακοσυντηρημένα εισαγόμενα από το εξωτερικό, που απλώς γυαλίστηκαν για να μοιάζουν λαμπερά.

Η κομπίνα του ελέγχου για τους άλλους
Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, η ίδια εταιρεία έστησε και μια ακόμα πιο πονηρή παγίδα: μια “ανεξάρτητη” υπηρεσία ελέγχου μεταχειρισμένων. Για μόλις 50 ευρώ, έταζαν στον υποψήφιο αγοραστή ότι θα του κάνουν “σοβαρό τεχνικό έλεγχο” στο αυτοκίνητο που ήθελε να αγοράσει από άλλη μάντρα.
Τι συνέβαινε όμως στην πραγματικότητα;
Οι δικοί τους μηχανικοί –οι ίδιοι άνθρωποι που προωθούσαν τα δικά τους μεταχειρισμένα– έβγαζαν άχρηστο το αυτοκίνητο του άλλου εμπόρου, που ήθελε να αγοράσει ο πελάτης. Με “πόρισμα” γεμάτο προβλήματα, φόβιζαν τον αγοραστή, και καπάκι με τον πιο “φιλικό” τρόπο, του πρότειναν να δει μερικές “σίγουρες ευκαιρίες” από τα δικά τους αυτοκίνητα – αυτά τα ίδια που κουβαλούσαν από το εξωτερικό με 200.000+ κρυμμένα χιλιόμετρα, χτυπημένα, φθαρμένα, με γυρισμένα κοντέρ και πλαστά έγγραφα.

Με λίγα λόγια: κατασκεύαζαν ανασφάλεια για να πουλήσουν τα δικά τους.

Advertisement
Advertisement

Πίσω από τη βιτρίνα των γυαλισμένων αυτοκινήτων κρύβονται καλά κρυμμένα μυστικά. Οι καταγγελίες αγοραστών αποκαλύπτουν την ωμή αλήθεια. Πελάτης μας περιγράφει πώς αγόρασε πρόσφατα ένα μικρό μεταχειρισμένο του 2016 με ~70.000 km στο καντράν, συνοδευόμενο από σφραγισμένα έγγραφα ΚΤΕΟ Γερμανίας. Όλα έμοιαζαν εντάξει – μέχρι που σε σχετικό έλεγχο προς έκπληξή του, εμφανίστηκαν συνολικά ~250.000 χιλιόμετρα αντί για ~70.000! Η αντίδραση του εμπόρου; Απίθανη και προκλητική. Ισχυρίστηκε ότι δήθεν «έχει αλλαχτεί η μονάδα ABS» και ήταν αδύνατον να έχουν γίνει τόσα χιλιόμετρα σε τόσο λίγα χρόνια. Μετά από έλεγχο σε εξουσιοδοτημένο συνεργείο, επιβεβαιώθηκε ότι το όχημα είχε όντως ~250.000 km στο τελευταίο service. Το τέλος της ιστορίας; Ο πελάτης επέστρεψε το αυτοκίνητο και κατάφερε να πάρει πίσω τα περισσότερα χρήματά του. Ο έμπορος, με κροκοδείλια δάκρυα, υποσχέθηκε ότι θα επέστρεφε το αυτοκίνητο στον «προμηθευτή». Μόνο που, λίγες μέρες μετά, το ίδιο αυτοκίνητο ξαναβγήκε προς πώληση σε γνωστό site με αγγελίες μεταχειρισμένου αυτοκινήτο,υ και πάλι με ~70.000 km στο κοντέρ!

Leasing μεταχειρισμένων: η κοροϊδία σε άλλο επίπεδο
Και γιατί να σταματήσουν εκεί; Η ίδια εταιρεία έβαλε και άλλη μια σάλτσα στο μαγειρεμένο μενού της: προσέφερε και leasing μεταχειρισμένων αυτοκινήτων!
Ναι, leasing όχι για καινούρια, αλλά για τα… “καλά μεταχειρισμένα” τους, εκείνα τα οχήματα που οι ίδιοι έφερναν σε άγνωστη κατάσταση, πείραζαν, φτιασίδωναν και στη συνέχεια τύλιγαν με όρους leasing, δίνοντας την εντύπωση ακόμα μεγαλύτερης ασφάλειας στον ανυποψίαστο πελάτη.
Με μικρές δόσεις και μεγάλη “ευκολία”, οι πελάτες εγκλωβίζονταν για χρόνια σε πληρωμές πάνω σε σακατεμένα αυτοκίνητα, πληρώνοντας τελικά πολύ περισσότερα από την πραγματική τους αξία – αν είχαν κάποια αξία για αρχή.

Και πενταετής “εγγύηση”
Ένα από τα μεγαλύτερα δέλεαρ είναι η περίφημη 5ετής εγγύηση. Όμως, πίσω από αυτή την υποσχόμενη κάλυψη κρύβεται μια μακρά λίστα από ψιλά γράμματα και εξαιρέσεις που την καθιστούν σχεδόν άχρηστη. Ό,τι κι αν πάει στραβά, είναι εκτός εγγύησης: είτε θεωρείται φυσιολογική φθορά, είτε υπαιτιότητα του ιδιοκτήτη.
Με απλά λόγια: η 5ετής εγγύηση χρησιμοποιείται σαν δόλωμα, μια ψευδαίσθηση ασφάλειας που καταρρέει μόλις παρουσιαστεί το πρώτο σοβαρό πρόβλημα. Και τότε αρχίζουν οι δικαιολογίες και οι αρνήσεις. Τόσο εντυπωσιακή εγγύηση που θα έπρεπε να μπει στο βιβλίο Γκίνες… ως η πιο άχρηστη κάλυψη στην αγορά.

Advertisement

Το μεγαλύτερο σκάνδαλο είναι ότι συνεχίζουν
Κι όμως, παρά τα δεκάδες περιστατικά εξαπάτησης, τις καταγγελίες στις ενώσεις καταναλωτών, τις αρνητικές κριτικές, η συγκεκριμένη εταιρεία συνεχίζει ακάθεκτη να διαφημίζεται με τον ίδιο τρόπο: Γυαλισμένα αυτοκίνητα, λαμπερές εικόνες, μεγάλες υποσχέσεις.
Όμως όσο κι αν τους προστατεύει η ακριβοπληρωμένη τηλεοπτική διαφήμιση, η αλήθεια δεν κρύβεται: Πίσω από το εντυπωσιακό περιτύλιγμα, κρύβεται μια επιχείρηση που στηρίζεται στην παραπλάνηση. Δεν πουλάνε απλώς αυτοκίνητα. Πουλάνε ψεύτικες ελπίδες. Και όσο η Πολιτεία συνεχίζει να σφυρίζει αδιάφορα και οι αγορές να βασίζονται στο “όποιος την πάτησε την πάτησε”, το μόνο που μένει στους καταναλωτές είναι να μάθουν να μην πιστεύουν τη λάμψη της οθόνης.
Τα τελευταία χρόνια, ο κλάδος του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου στην Ελλάδα επιχειρεί να αποτινάξει το κακό όνομα που έχει αποκτηθεί από 4,5 εμπόρους. Νέοι νόμοι και κανονισμοί τέθηκαν σε ισχύ: από το 2020 απαγορεύεται η ταξινόμηση εισαγόμενου μεταχειρισμένου χωρίς καταγραφή των πραγματικών του στοιχείων σε ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα​, ενώ έχει θεσπιστεί και νομικά η ελάχιστη διετής εγγύηση μεταχειρισμένων (υιοθέτηση ευρωπαϊκής οδηγίας)​. Θεωρητικά, λοιπόν, το πλαίσιο υπάρχει για να προστατέψει τον καταναλωτή και να εξαλειφθούν τα φαινόμενα απάτης.

Η αγορά καθαρίζει και προχωράει
Πράγματι, οι περισσότερες επιχειρήσεις ευθυγραμμίζονται με τα νέα δεδομένα διαφάνειας και αξιοπιστίας. Οι περισσότεροι σοβαροί έμποροι σήμερα παρέχουν στους πελάτες πλήρες ιστορικό συντήρησης, πιστοποιητικά ΚΤΕΟ με αναγραφόμενα χιλιόμετρα, ακόμα και έλεγχο σε εξουσιοδοτημένο συνεργείο πριν την αγορά, εφόσον ζητηθεί. Η διαφορά νοοτροπίας είναι τεράστια. Όταν μια εταιρεία δεν έχει τίποτα να κρύψει, είναι η ίδια που παροτρύνει τον πελάτη να φέρει τον μηχανικό του ή να επαληθεύσει το ιστορικό. Επίσης, χάρη στη διασύνδεση βάσεων δεδομένων σε όλη την ΕΕ, ο αγοραστής μπορεί (και πρέπει) να ελέγχει το ιστορικό service μέσω του αριθμού πλαισίου σε επίσημα συνεργεία​. Αυτός είναι συχνά ο μόνος τρόπος να εντοπιστεί παρέμβαση στο οδόμετρο, αν το αυτοκίνητο έχει περάσει από εξουσιοδοτημένο δίκτυο συνεργείων.

Advertisement

Και όμως, παρά την πρόοδο, ο συγκεκριμένος εισαγωγέας – leasing μεταχειρισμένων επιμένει στις γνωστές παλαιομοδίτικες αθλιότητες. Φαίνεται να μην τον αγγίζουν ούτε οι νόμοι, ούτε οι νέες πλατφόρμες καταγραφής, ούτε οι διώξεις. Άλλωστε, όπως εύστοχα σχολιάζουν και παθόντες οδηγοί, στην Ελλάδα το πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη νόμων αλλά η εφαρμογή τους​. Όταν οι κυρώσεις είναι ανύπαρκτες ή γελοία μικρές, κάποιοι ασυνείδητοι θα συνεχίσουν να κερδοσκοπούν εις βάρος ανυποψίαστων αγοραστών. Χαρακτηριστικά, καταγγελίες αναφέρουν ότι δεν διστάζουν να προσκομίσουν ακόμη και πλαστά πιστοποιητικά ΚΤΕΟ από γειτονικές χώρες για να ταιριάζουν με τα γυρισμένα χιλιόμετρα – π.χ. «ΚΤΕΟ από Βουλγαρία με ό,τι χιλιόμετρα θέλεις έναντι 100 ευρώ!». Πρόκειται για διεθνές κύκλωμα εξαπάτησης όπου οι κομπιναδόροι συνεργάζονται για να παρακάμψουν τα (ελλιπή) φίλτρα του συστήματος.

Σημ. Συντάκτη:
Κάποιοι αναγνώστες μας, τονίζουν πως καλό θα ήταν να αποκαλύψουμε το όνομα της εν λόγω εταιρείας που ακολουθεί τις παραπάνω πρακτικές. Σύμφωνα με την Ελληνική νομοθεσία, αυτό μπορεί να γίνει μόνο εφόσον υπάρξει καταδικαστική απόφαση ή σχηματιστεί δικογραφία για την εταιρεία, κάτι που συνήθως δεν συμβαίνει, αφού φροντίζει πριν οποιαδήποτε υπόθεση φτάσει σ΄ αυτό τον βαθμό, να ικανοποιεί με το παραπάνω τον καταγγελλόμενο – θιγμένο.
Επίσης αυτό θα μπορέσει να συμβεί, εφόσον ο ίδιος «αυτοκατανομαστεί» με κάποια νομική κίνηση προς το Μέσο ή τον Δημοσιογράφο  που κάνει την αποκάλυψη.