Φοροανάσα για χιλιάδες κατόχους ΙΧ
Mobility
Μετά από δύο δεκαετίες, η κυβέρνηση προχωρά σε μια από τις πιο σημαντικές αλλαγές στη φορολογία της καθημερινότητας: τα τεκμήρια διαβίωσης για τα αυτοκίνητα αλλάζουν ριζικά.
Το νέο πλαίσιο φέρνει σημαντικές μειώσεις, που σε αρκετές περιπτώσεις φτάνουν έως και 73%, δίνοντας πραγματική φορολογική ανάσα σε εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες Ι.Χ. και αναδιαμορφώνοντας τον τρόπο που η εφορία αντιλαμβάνεται την κατοχή ενός οχήματος.
WHAT CAR
Τα τεκμήρια διαβίωσης αποτελούν το εργαλείο με το οποίο η εφορία προσδιορίζει ένα ελάχιστο επίπεδο εισοδήματος με βάση τα περιουσιακά στοιχεία που διαθέτει ένας φορολογούμενος. Για παράδειγμα, αν κάποιος δηλώνει χαμηλό εισόδημα αλλά έχει στην κατοχή του κατοικία ή αυτοκίνητο, φορολογείται με βάση ένα τεκμαρτό εισόδημα που αντιστοιχεί στο κόστος διαβίωσης αυτών των περιουσιακών στοιχείων. Αυτό το σύστημα παρέμενε ουσιαστικά αμετάβλητο για πάνω από είκοσι χρόνια, με αποτέλεσμα να θεωρείται ξεπερασμένο, καθώς δεν λάμβανε υπόψη την τεχνολογική εξέλιξη των οχημάτων, τις εκπομπές ρύπων και τις νέες συνθήκες στην αγορά.
Τα νέα τεκμήρια εισάγουν έναν πιο “έξυπνο” και δίκαιο υπολογισμό. Το τεκμήριο για το αυτοκίνητο δεν θα βασίζεται μόνο στον κυβισμό, αλλά και στις εκπομπές CO₂, ώστε να αποτυπώνεται το πραγματικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα του οχήματος. Παράλληλα, καθιερώνεται ελάχιστο τεκμήριο 2.000 ευρώ για αυτοκίνητα έως 1.200 κυβικά εκατοστά, ενώ οι μειώσεις φτάνουν έως και 73% για υβριδικά και μικρού κυβισμού μοντέλα. Οι νέες ρυθμίσεις θα ισχύσουν για αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν μετά την 1η Νοεμβρίου 2010, ενώ τα παλαιότερα θα συνεχίσουν να υπολογίζονται με βάση το παλιό σύστημα.
Η διαφορά στα ποσά είναι εντυπωσιακή. Ένα Toyota Corolla 1.8 Hybrid που μέχρι σήμερα είχε τεκμήριο 7.600 ευρώ, με το νέο σύστημα περιορίζεται στις 2.000 ευρώ, δηλαδή μείωση της τάξης του 73%. Το ίδιο ισχύει για το Honda Jazz 1.5 Hybrid, του οποίου το τεκμήριο πέφτει από 5.800 σε 2.000 ευρώ. Ένα μικρό Fiat 500 του ενός λίτρου μειώνεται από 4.000 σε 2.000 ευρώ, ενώ ένα BMW 116i με 1.500 κυβικά και 129 γραμμάρια CO₂ κατεβαίνει από 5.800 στις 2.210 ευρώ. Αντίστοιχα, η Mercedes A200 με 1.332 κυβικά και 133 γραμμάρια CO₂ περιορίζεται από 5.200 σε 2.330 ευρώ, ενώ το Audi A4 35 TFSI από 8.800 σε 2.450 ευρώ και το Audi Q3 diesel από 8.800 σε 2.645 ευρώ.
Η ουσία είναι πως για πρώτη φορά επιχειρείται ένας ρεαλιστικός υπολογισμός, που αναγνωρίζει ότι η κατοχή ενός σύγχρονου, αποδοτικού ή ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου δεν μπορεί να τιμωρείται φορολογικά με τον ίδιο τρόπο όπως στο παρελθόν. Οι μεγάλες μειώσεις στα τεκμήρια μειώνουν την πιθανότητα τεκμαρτής φορολόγησης, ιδιαίτερα για νοικοκυριά με μεσαία ή χαμηλά εισοδήματα, τα οποία μέχρι σήμερα επιβαρύνονταν αδικαιολόγητα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών, από τη μεταρρύθμιση θα ωφεληθούν περίπου 477.000 νοικοκυριά, ενώ εκτιμάται ότι τα δημόσια έσοδα δεν θα επηρεαστούν σημαντικά, καθώς το μέτρο αφορά κυρίως την προσαρμογή των τεκμηρίων στα σημερινά δεδομένα. Το επόμενο διάστημα αναμένεται να παρουσιαστεί αναλυτικός πίνακας με τα νέα ποσά ανά κυβισμό και εκπομπές CO₂, ώστε οι φορολογούμενοι να γνωρίζουν επακριβώς πώς επηρεάζεται το δικό τους αυτοκίνητο.
Η αλλαγή στα τεκμήρια σηματοδοτεί την απαρχή μιας νέας προσέγγισης στη φορολογία της περιουσίας, η οποία θα λαμβάνει υπόψη την τεχνολογία, την ενεργειακή απόδοση και την πραγματική οικονομική δυνατότητα του πολίτη. Είναι ένα βήμα προς ένα πιο δίκαιο, σύγχρονο και πράσινο φορολογικό σύστημα, που αναγνωρίζει τις εξελίξεις της αγοράς και ανταμείβει τη στροφή σε πιο “καθαρά” και αποδοτικά οχήματα.
Παραδείγματα: Πριν και Μετά
Όχημα / χαρακτηριστικό | Πριν (παλιό τεκμήριο) | Μετά (νέο τεκμήριο) | Ποσοστό μείωσης / σχόλιο |
Toyota Corolla 1.8 Hybrid (1.798 κ.εκ., 99 g CO₂) | 7.600 € | 2.000 € | Μείωση 73,7 % |
Honda Jazz 1.5 Hybrid (1.498 κ.εκ., 102 g CO₂) | 5.800 € (για καινούριο) ή 2.900 € (μετά από 10 χρόνια) | 2.000 € | Για καινούριο, μείωση 65,5 % |
Fiat 500 1.0 (999 κ.εκ.) | 4.000 € | 2.000 € | Μείωση 50 % |
BMW 116i (1.499 κ.εκ., 129 g CO₂) | 5.800 € | 2.210 € | Μείωση 61,9 % |
Mercedes A200 (1.332 κ.εκ., 133 g CO₂) | 5.200 € | 2.330 € | Μείωση 55,2 % |
Audi A4 35 TFSI (1.984 κ.εκ.) | 8.800 € | 2.450 € | Θεωρητικά 72,2 % μείωση |
Diesel Audi Q3 (1.968 κ.εκ.) | 8.800 € | 2.645 € | Μείωση 69,9 % |
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
Πώς θα μπορούσε να είναι ένα ελληνικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης
Τα Tesla γίνονται φθηνότερα δια της… πλαγίας
Στην Ελλάδα το Changan S07 το οποίο σχεδίασε Έλληνας