ΔΕΘ – Auto Thessaloniki: Η αρχή του τέλους για τα αστεία τεκμήρια
Mobility
Ενόψει της Διεθνούς Εκθέσεως της Θεσσαλονίκης και της έκθεσης αυτοκινήτου AUTO THESSALONIKI – που θα γίνει μέσα στην ΔΕΘ, η Κυβέρνηση οριστικοποιεί τις παρεμβάσεις στα τεκμήρια των αυτοκινήτων.
Η Ελλάδα έχει πλέον κράτος-ψηφιακή μηχανή. ΑΑΔΕ, myAADE, ηλεκτρονικές πληρωμές, online ασφάλιστρα, ψηφιακά ΚΤΕΟ, τέλη κυκλοφορίας με ένα κλικ. Δεν γίνεται, λοιπόν, το αυτοκίνητο του 2025 να φορολογείται σαν να βρισκόμαστε στο 1990. Ο κυβισμός υπήρξε ένα πρόχειρο, χονδρικό μέτρο. Ήταν το «στα χαρτιά» ισοδύναμο μιας πραγματικότητας που το ίδιο το κράτος σήμερα βλέπει ζωντανά, με δεδομένα.
Η αλλαγή φιλοσοφίας στα τεκμήρια των Ι.Χ. είναι μονόδρομος. Το σωστό είναι να φορολογείται το πραγματικό κόστος κατοχής και χρήσης δηλαδή το ό,τι πληρώνεις κάθε χρόνο για να το έχεις στο δρόμο- και όχι ένα νούμερο που αγνοεί την αξία, την τεχνολογία και την ενεργειακή συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Αναμφίβολα ένα ακριβό premium 1.600άρι του 2019 δεν γίνεται να «μετρά» το ίδιο με ένα ταπεινό 1.600άρι του 2009.
Το υπό διαμόρφωση πλαίσιο διορθώνει αδικίες ετών, που έπνιγαν χαμηλά και μεσαία εισοδήματα. Όταν 1 στους 4 με χαμηλά εισοδήματα, πιανόταν στην παγίδα των τεκμηρίων επειδή είχε ένα 1.600άρη αυτοκίνητο, ήταν σαφές ότι ο κανόνας δεν δούλευε και τιμωρούσε συμπεριφορές που το ίδιο το κράτος ενθαρρύνει.
Τώρα, με μείωση βάσης για αρχή στο 30%- και μεταφορά στο «πραγματικό κόστος», ο πολίτης επιτέλους βλέπει την λογική συνέχεια: πληρώνω ό,τι πραγματικά κοστίζει να το κρατάω, όχι ό,τι φαντάζεται ένα excel της δεκαετίας του ‘80 (που δεν υπήρχε τότε και το Excel).
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες λοιπόν, ο σχεδιασμός του οικονομικού επιτελίου προβλέπει αρχικό κούρεμα 30% στα τεκμήρια και νέο τρόπο υπολογισμού για τα Ι.Χ.: όχι μόνο με κυβισμό, αλλά με βάση τα πραγματικά ετήσια έξοδα (τέλη, ασφάλιστρα, καύσιμα) συν έναν συντελεστή που θα αντανακλά την τρέχουσα αξία του αυτοκινήτου.
Μάλιστα εφόσον οι τεχνικές προσαρμογές προλάβουν, οι αλλαγές θα πιάσουν τα εισοδήματα του 2025 (δηλώσεις 2026), αλλιώς μετατίθενται για το φορολογικό έτος 2026.
Αναμφίβολα η ΔΕΘ και η έκθεση AUTO THESSALONIKI 2025 είναι το ιδανικό σκηνικό για να ειπωθεί επιτέλους το αυτονόητο: όταν έχεις ψηφιοποιήσει όλο το… οικοσύστημα, δεν κρατάς αναλογικά τεκμήρια. Είναι σα να κοροϊδεύεις την ίδια την πολιτική σου.
Τα «αστεία τεκμήρια» τελειώνουν, γιατί η ίδια η διοίκηση έχει πλέον τα εργαλεία να μετρά ακριβώς την ετήσια επιβάρυνση του κατόχου – από τα τέλη και τα ασφάλιστρα μέχρι τα καύσιμα και τη συντήρηση και όχι να υποθέτει με τα τεκμήρια του 1978. Αυτό λέγεται δικαιοσύνη στη φορολογία και, ναι, λέγεται και σεβασμός στον οδηγό που δηλώνει, πληρώνει, συντηρεί.
Για την αγορά αυτοκινήτου αυτό ικανοποιεί εν μέρει το πάγιο αίτημα του κανόνα «πληρώνω όσο κοστίζω». Παράλληλα ενθαρρύνει νεότερα και ασφαλέστερα οχήματα και μειώνει το αντικίνητρο για αντικατάσταση γερασμένων στόλων. Κι επειδή το momentum είναι ΔΕΘ, το μήνυμα ακούγεται καθαρό και στο κοινό και στους εισαγωγείς: μπαίνουμε στην εποχή που το κράτος πατάει στα δεδομένα, όχι στις υποθέσεις.
Ας μην κοροϊδευόμαστε. Το αυτοκίνητο στην Ελλάδα υπερφορολογήθηκε για χρόνια με «ξύλινους» κανόνες. Αν τώρα, όπως όλα δείχνουν, περνάμε σε δίκαιη μέτρηση και χαμηλότερη βάση, τότε δεν μιλάμε για ρύθμιση-βιτρίνα. Μιλάμε για κανονική μεταρρύθμιση. Και αυτή η μεταρρύθμιση πρέπει να μείνει: απλή, διαφανής, προβλέψιμη.
Ό,τι ακριβώς περιμένει ένας πολίτης από μια ψηφιακή Πολιτεία.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΔΕΘ 2025: Πώς θα διαμορφωθούν τα τεκμήρια στα αυτοκίνητα (+video)
Η AUTO THESSALONIKI φέρνει τη γιορτή της αυτοκίνησης στη ΔΕΘ
Στη σημαντικότερη ΔΕΘ όλων των εποχών το μανιφέστο του αυτοκινήτου