Αλλάζουν όλα: Τέλος στις πιο ύπουλες μορφές απάτης
Mobility
Το «πείραγμα» των χιλιομέτρων – μία από τις πιο ύπουλες μορφές απάτης στον κλάδο του αυτοκινήτου – μπαίνει επιτέλους στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε πρόταση για τη δημιουργία κοινής βάσης δεδομένων, προσβάσιμης από όλα τα κράτη-μέλη, όπου θα καταγράφονται υποχρεωτικά τα χιλιόμετρα των οχημάτων κατά τους τεχνικούς ελέγχους (ΚΤΕΟ).
WHAT CAR
Με άλλα λόγια, η Ευρώπη ξυπνά – έστω και αργά – απέναντι σε ένα χρόνιο πρόβλημα που κοστίζει δισεκατομμύρια στους καταναλωτές, υποβαθμίζει την οδική ασφάλεια και αφήνει ανεξέλεγκτη την απάτη με τα «γυρισμένα» χιλιόμετρα στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.
Η πρόταση της Κομισιόν προβλέπει:
1. Καταγραφή των χιλιομέτρων κάθε φορά που ένα αυτοκίνητο περνά από ΚΤΕΟ.
2. Υποχρεωτική διασύνδεση των εθνικών βάσεων δεδομένων με ένα κοινό ευρωπαϊκό σύστημα.
3. Αυτόματη ειδοποίηση σε περίπτωση καταγεγραμμένης ανακολουθίας στα χιλιόμετρα – δηλαδή όταν εμφανίζεται μείωση αντί για αύξηση.
4. Διαφάνεια για τους καταναλωτές, που θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στο ιστορικό χιλιομέτρων κάθε οχήματος που αγοράζουν.
Η αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Ευρώπη είναι τεράστια: περίπου 30 εκατομμύρια οχήματα αλλάζουν χέρια κάθε χρόνο. Σύμφωνα με ευρωπαϊκές μελέτες, έως και 1 στα 10 αυτοκίνητα φέρουν αλλοιωμένα χιλιόμετρα. Σε ορισμένες χώρες – κυρίως στις ανατολικές και νότιες περιοχές της Ε.Ε. – το ποσοστό ξεπερνά το 20%. Η ζημιά στους αγοραστές είναι οικονομική αλλά και επικίνδυνη: οχήματα με «πειραγμένα» χιλιόμετρα έχουν συνήθως υψηλότερη φθορά, κακό ιστορικό συντήρησης και αυξημένο κίνδυνο ατυχήματος.
Η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση – το αντίθετο. Το φαινόμενο του «γυρίσματος» των χιλιομέτρων είναι εκτεταμένο, και οι έλεγχοι ανύπαρκτοι ή επιφανειακοί. Αν και οι τεχνικοί έλεγχοι είναι υποχρεωτικοί, η αξιοπιστία τους συχνά αμφισβητείται. Εδώ και χρόνια ζητείται η ψηφιοποίηση και διασύνδεση των ΚΤΕΟ, ώστε να αποτρέπεται η νοθεία και να ενισχύεται η εμπιστοσύνη στην αγορά.
Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έρχεται την κατάλληλη στιγμή – και δεν πρέπει να θαφτεί σε γραφειοκρατικά συρτάρια ή να υποβαθμιστεί ως «μια ακόμη ευρωπαϊκή οδηγία».
Η ανάγκη για ενιαίο σύστημα ελέγχου των χιλιομέτρων είναι τόσο αυτονόητη, που προκαλεί απορία γιατί καθυστέρησε τόσο. Η τεχνολογία υπάρχει εδώ και χρόνια. Η θέληση όμως; Η Ευρώπη πρέπει να πάψει να αδιαφορεί σε ζητήματα που αγγίζουν την καθημερινότητα, την ασφάλεια και την τσέπη των πολιτών της.
Η αγορά αυτοκινήτου χρειάζεται καθαρούς κανόνες, σοβαρούς ελέγχους και διαφάνεια. Οι πονηριές με τα χιλιόμετρα, που μετατρέπουν ένα «γερασμένο» diesel σε φρεσκοεισαχθέν «κοσμηματάκι», δεν έχουν θέση σε μια ενιαία αγορά που σέβεται τον εαυτό της.
Η πρόταση της Επιτροπής πρέπει να προχωρήσει άμεσα και με δεσμευτικούς όρους. Όχι απλώς ως σύσταση, αλλά ως υποχρέωση κάθε κράτους-μέλους. Αλλιώς, ο μόνος που θα συνεχίσει να πληρώνει το τίμημα, είναι ο ανυποψίαστος πολίτης.