Αλλάζουν όλα σε τροχόσπιτα και αυτοκινούμενα – Πολλές αντιδράσεις
Mobility
Αναστάτωση στους φίλους των τροχόσπιτων φέρνει η νέα ρύθμιση του Υπουργείου Τουρισμού – Απαγορεύεται η ελεύθερη στάθμευση εκτός οργανωμένων κάμπινγκ…
Αντιδράσεις στην κοινότητα των ιδιοκτητών τροχόσπιτων και camper van έχει προκαλέσει η νέα νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου Τουρισμού, που ουσιαστικά απαγορεύει τη στάθμευση εκτός οργανωμένων κάμπινγκ σε όλη την ελληνική επικράτεια. Η απόφαση, που τέθηκε σε ισχύ λίγο πριν την κορύφωση της τουριστικής περιόδου, φέρνει τα πάνω-κάτω στον εναλλακτικό τουρισμό.
WHAT CAR
Με βάση τη ρύθμιση, επιτρέπεται πλέον η στάθμευση και διαμονή σε τροχόσπιτα και τροχοκινούμενα μόνο εντός αδειοδοτημένων και οργανωμένων χώρων κάμπινγκ. Η απόφαση αυτή έχει προκαλέσει σοβαρές αντιδράσεις σε συλλόγους, ομάδες και μεμονωμένους ταξιδιώτες που είχαν επιλέξει την Ελλάδα για το ελεύθερο κάμπινγκ με camper.
Τι προβλέπει η νέα ρύθμιση
Όπως εχει γράψει το newsauto, η νέα διάταξη νομοθετεί «το αυτονόητο», θέτοντας όρια στην άναρχη εγκατάσταση τροχόσπιτων και camper van σε ευαίσθητες και προστατευόμενες περιοχές, όπως:
- Αιγιαλοί
- Δάση και εθνικοί δρυμοί
- Αρχαιολογικοί χώροι
- Κοινόχρηστοι δημοτικοί ή κρατικοί χώροι
Ενισχύεται παράλληλα το άρθρο 34 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που ήδη περιορίζει τη στάθμευση τέτοιων οχημάτων σε κατοικημένες περιοχές για περισσότερες από 24 ώρες.
Το υπουργείο διαβεβαιώνει ότι η χρήση οργανωμένων κάμπινγκ παραμένει ελεύθερη και ότι προβλέπεται ακόμα και η δωρεάν φιλοξενία ενός τροχόσπιτου ανά εγκατάσταση. Ωστόσο, κάθε μορφή επαγγελματικής εκμετάλλευσης απαιτεί ειδική άδεια.
Αντιδράσεις και επιπτώσεις στον τουρισμό
Οι οργανώσεις φίλων του camper κάνουν λόγο για απόφαση που περιορίζει δραστικά τις ελευθερίες των ταξιδιωτών, επιβαρύνει οικονομικά τις διακοπές και αποθαρρύνει τον ανεξάρτητο τουρισμό. Εκφράζουν ανησυχία ότι η απαγόρευση μπορεί να μειώσει την τουριστική ροή από χώρες όπως η Ιταλία και η Γερμανία, που διαθέτουν έντονη κουλτούρα κάμπινγκ και camper touring.
Το γεγονός ότι η απόφαση ανακοινώθηκε λίγο πριν την τουριστική αιχμή προσθέτει ένταση στις αντιδράσεις.
Τι ισχύει σε άλλες χώρες της Ευρώπης;
Ακολουθεί συγκριτικός πίνακας με το τι επιτρέπεται για τα τροχόσπιτα και camper van σε τουριστικά κράτη της Ευρώπης:
Χώρα | Στάθμευση Εκτός Κάμπινγκ | Ελεύθερη Διαμονή | Νομοθετικό Πλαίσιο |
Ιταλία | Επιτρέπεται για στάθμευση, όχι για διαμονή (overnight) σε πολλές περιοχές | Μόνο σε καθορισμένους χώρους «Area Sosta» | Δήμοι ρυθμίζουν επιπλέον περιορισμούς |
Ισπανία | Επιτρέπεται προσωρινή στάθμευση, απαγορεύεται εγκατάσταση | Εντός καθορισμένων χώρων, όχι σε παραλίες | Νόμος για την προστασία του περιβάλλοντος |
Πορτογαλία | Απαγόρευση overnight parking σε παραθαλάσσιες περιοχές | Μόνο σε οργανωμένους χώρους από το 2021 | Νόμος 102/2021 – Αυστηρές κυρώσεις |
Τουρκία | Επιτρέπεται σε αρκετές περιοχές, με ανοχή των αρχών | Δεν υπάρχει ενιαίο νομοθετικό πλαίσιο | Συστήνεται προσοχή και σεβασμός |
Βουλγαρία | Σχετικά χαλαρό καθεστώς, ανοχή εκτός πόλεων | Επιτρέπεται εκτός προστατευόμενων περιοχών | Έλεγχοι σε τουριστικές περιοχές αυξάνονται |
Η Ελλάδα γενικά, ευθυγραμμίζεται με το αυστηρότερο ευρωπαϊκό πλαίσιο για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας και στάθμευσης των τροχόσπιτων, με στόχο την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Όμως η χρονική συγκυρία και η καθολικότητα της απαγόρευσης εγείρουν ερωτήματα για το κατά πόσο το μέτρο ενισχύει ή υπονομεύει τον εναλλακτικό τουρισμό.
Μένει να φανεί αν θα υπάρξουν εξαιρέσεις ή αν θα επανεξεταστεί το μέτρο, ειδικά υπό την πίεση των ταξιδιωτών και των τουριστικών επιχειρήσεων που επωφελούνται από την ελεύθερη κυκλοφορία των camper van.