Αυτόνομη οδήγηση: Όνειρο ή εφιάλτης;
ΝΕΑ
Η αυτόνομη οδήγηση υπόσχεται ασφάλεια και πρόοδο. Όμως, η τεχνητή νοημοσύνη δυσκολεύεται ακόμη να «δει» τον κόσμο όπως ο άνθρωπος.
Από τους πρωτεργάτες της αυτόνομης οδήγησης, ο Ίλον Μασκ έχει επενδύσει πολλά από το μέλλον της εταιρείας σε αυτή την τεχνολογία. Η Tesla διαφημίζει το σύστημα Full Self-Driving ως πιο ασφαλές από τον άνθρωπο. Κι όμως, η πραγματικότητα δείχνει πιο περίπλοκη.
WHAT CAR
Οι αλγόριθμοι μαθαίνουν από δεδομένα, όχι από εμπειρία ζωής. Ένας άνθρωπος ξέρει ενστικτωδώς να ξεχωρίσει ένα φύλλο που πέφτει από μία επικίνδυνη πέτρα, η μηχανή όμως όχι.
Έτσι, βίντεο από οδηγούς δείχνουν Tesla να φρενάρουν απότομα για φύλλα ή πλαστικά μπουκάλια, προκαλώντας δυνητικά επικίνδυνες καταστάσεις.
Ο Ίλον Μασκ πιστεύει πως η τεχνητή όραση μπορεί να αντικαταστήσει τα ανθρώπινα μάτια. Το πρόβλημα όμως δεν είναι τι «βλέπει» το αυτοκίνητο, αλλά πώς «κατανοεί» αυτό που βλέπει.
Οι κάμερες πολλαπλασιάζουν τα μάτια, όχι τη νοημοσύνη. Και όσο οι αισθητήρες δεν καταλαβαίνουν έννοιες όπως βάρος, υλικό ή κίνδυνο, η πλήρης αυτονομία παραμένει ουτοπία.
Οι ειδικοί αναγνωρίζουν ότι τα συστήματα αυτά οδηγούν καλύτερα τις περισσότερες φορές. Αλλά η κοινωνία δεν συγχωρεί εύκολα το λάθος της μηχανής. Ένα ανθρώπινο δυστύχημα θεωρείται τραγωδία, ένα τεχνητό, σκάνδαλο.
Όσο κι αν η στατιστική δείχνει ότι τα αυτόνομα οχήματα έχουν λιγότερα ατυχήματα, ένα μόνο θανατηφόρο περιστατικό αρκεί για να προκαλέσει δημόσια κατακραυγή.
Η αυτόνομη οδήγηση, λοιπόν, δεν είναι μόνο τεχνολογικό, αλλά ηθικό και ψυχολογικό στοίχημα.
Οι άνθρωποι ίσως δέχονται τα δικά τους λάθη, αλλά δυσκολεύονται να αποδεχτούν εκείνα των ρομπότ. Και όσο αυτή η δυσπιστία παραμένει, το μέλλον χωρίς τιμόνι θα καθυστερεί, όσο κι αν το θέλει ο Μασκ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΤΩΡΑ:
Καλύτερα να σου βγει το μάτι παρά το όνομα: Η Tesla καθυστερεί πάλι το Roadster
Tesla: Οι μέτοχοι εγκρίνουν το «χρυσό» πακέτο αμοιβής του Μασκ έως 1 τρισ. δολάρια
Γιατί η Tesla ανακαλεί Cybertruck στις ΗΠΑ