Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Τι κρύβει η «θαυματουργή» μπαταρία της Tesla;

Ελλάδα 7:19
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ
        string(78) "Τι κρύβει η «θαυματουργή» μπαταρία της Tesla;"
    

Τι κρύβει η «θαυματουργή» μπαταρία της Tesla;

ΝΕΑ

Μία νέα μπαταρία που παραμένει ακόμα μυστική ετοιμάζει η Tesla με εντυπωσιακά χαρακτηριστικά που θα αλλάξουν την ηλεκτροκίνηση.

Advertisement
Advertisement

Στα social media φουντώνουν φήμες για μια μυστική μπαταρία αλουμινίου της Tesla, ικανή να προσφέρει 1.500 χιλιόμετρα αυτονομίας, 15.000 κύκλους φόρτισης και αντοχή στο ψύχος – όλα σε χαμηλό κόστος. Η πραγματικότητα, όμως, δείχνει πολύ πιο γήινη.

Η αφορμή δόθηκε από τον δημοφιλή τεχνολογικό podcast «Geladen», όπου οι ειδικοί Daniel Messling και Patrick von Rosen –με έδρα το ερευνητικό δίκτυο POLiS και το Ινστιτούτο Helmholtz στο Ulm– έβαλαν τις φήμες στο μικροσκόπιο.

Η υπόσχεση μιας «super-aluminium battery» είναι δελεαστική: θεωρητικά, το αλουμίνιο (Al³⁺) ως πολυσθενές ιόν μπορεί να μεταφέρει τριπλάσιο φορτίο σε σχέση με το λίθιο.

Advertisement
Advertisement

Στην πράξη, ωστόσο, τα μεγάλα ιόντα κινούνται αργά μέσα στον ηλεκτρολύτη, περιορίζοντας την απόδοση. Επιπλέον, οι τάσεις των κυψελών κυμαίνονται μόλις στο 1,2–2,5 V, πολύ χαμηλότερα από τις γνωστές ιόντων λιθίου (3,2–3,7 V), με αποτέλεσμα η πραγματική ενεργειακή πυκνότητα να μην ξεπερνά τα 300–350 Wh/kg – τη στιγμή που το λίθιο έχει ήδη πετύχει τα 700 Wh/kg σε εργαστήρια.

Τα υλικά επίσης κρύβουν δυσκολίες: ο ηλεκτρολύτης είναι συχνά διαβρωτικός, η καθόδος (γραφίτης, οξείδια ή γραφένιο) παρουσιάζει προβλήματα με τη σταθερότητα, ενώ οι μακρόχρονες δοκιμές σε συνθήκες πάνω σε αυτοκίνητο απέχουν πολύ από το να αποδείξουν αξιοπιστία.

Παρά τις εργαστηριακές επιτυχίες με 5.000–10.000 κύκλους, οι συνθήκες είναι ειδικές (ακόμα και στους 180°C) και όχι εφαρμόσιμες στην αυτοκίνηση.

Advertisement

Το πλεονέκτημα του αλουμινίου είναι αναμφίβολα το κόστος και η διαθεσιμότητα: πρόκειται για το τρίτο πιο συχνό στοιχείο στη Γη, με τιμή γύρω στα 2.000–2.500 δολάρια ο τόνος, πολύ φθηνότερο από το λίθιο, το νικέλιο ή το κοβάλτιο.

Ωστόσο, το τελικό κόστος μπαταρίας δεν καθορίζεται μόνο από την άνοδο, αλλά και από τον ηλεκτρολύτη, την επεξεργασία και τις απαιτήσεις ασφαλείας.

Advertisement

Η Tesla δεν έχει ανακοινώσει τίποτα επίσημο για μπαταρίες αλουμινίου στο Model 2, που αναμένεται το 2026.

Οι «υπερφουσκωμένες» υποσχέσεις –1.500 χλμ. αυτονομίας, 4 εκατομμύρια χιλιόμετρα διάρκειας ζωής, κόστος 10.000 δολαρίων– παραμένουν περισσότερο προϊόν ευσεβών πόθων παρά τεχνολογικής πραγματικότητας.

Σε κάθε περίπτωση οι μπαταρίες αλουμινίου έχουν επιστημονικό ενδιαφέρον και θεωρητικά πλεονεκτήματα, αλλά σήμερα υστερούν σε απόδοση και αξιοπιστία. Για την αυτοκινητοβιομηχανία, το μέλλον εξακολουθεί να ανήκει –τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα– στις ώριμες τεχνολογίες λιθίου και νατρίου.


ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:

Η Xiaomi παραδέχεται το copy-paste στο Tesla Model Y

Η Tesla «κουκούλωσε» δίκη για θανατηφόρο δυστύχημα

Γερμανία: Οδηγός και δύο παιδιά παγιδεύτηκαν και κάηκαν σε Tesla


Advertisement