Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Ποδηλατάδα στην Κηφισίας: Παράνομο ή απλά ρίσκο;

Ελλάδα 0:07
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ
        string(88) "Ποδηλατάδα στην Κηφισίας: Παράνομο ή απλά ρίσκο;"
    

Ποδηλατάδα στην Κηφισίας: Παράνομο ή απλά ρίσκο;

ΝΕΑ

Η παρουσία ποδηλάτων σε κεντρικούς και ταχείας κυκλοφορίας δρόμους όπως η λεωφόρος Κηφισίας συχνά προκαλεί ερωτήματα: επιτρέπεται ή όχι; Και κυρίως, είναι ασφαλές;

Advertisement
Advertisement

Η εικόνα ενός ποδηλάτη να κινείται ανάμεσα στα αυτοκίνητα μεγάλων οδών/ λεωφόρων όπως είναι η Κηφισίας δεν είναι τόσο σπάνια όσο θα περίμενε κανείς. Αν και προκαλεί την έκπληξη -ή και τον εκνευρισμό- πολλών οδηγών, το ερώτημα παραμένει: επιτρέπεται η κυκλοφορία ποδηλάτων σε έναν τόσο ταχύ και επιβαρυμένο οδικό άξονα;

Η απάντηση, όσο και αν ξενίζει, είναι «ναι». Αλλά αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα πως είναι και ασφαλές. Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τα ποδήλατα ανήκουν στην κατηγορία των οχημάτων και έχουν δικαίωμα κίνησης στους δρόμους, με εξαίρεση τις οδούς ταχείας κυκλοφορίας και τους αυτοκινητοδρόμους.

Η λεωφόρος Κηφισίας, παρότι πρόκειται για έναν από τους πιο φορτισμένους και ταχείς δρόμους του λεκανοπεδίου, δεν έχει χαρακτηριστεί επισήμως ως δρόμος ταχείας κυκλοφορίας, επομένως δεν υφίσταται ρητή απαγόρευση για την κίνηση ποδηλάτων. Με άλλα λόγια, δεν είναι παράνομο να ποδηλατεί κανείς στην Κηφισίας.

Advertisement
Advertisement

Όμως εδώ τίθεται ένα κρίσιμο ερώτημα: είναι λογικό; Είναι ασφαλές; Και, τελικά, ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη; Όπως και να έχει, η πραγματικότητα είναι πιο σύνθετη.

Η Κηφισίας -και γενικότερα οι μεγάλοι δρόμοι της πόλης- αποτελεί έναν πολυσύχναστο άξονα με έντονη ροή κυκλοφορίας, πολλαπλές λωρίδες, συχνές αλλαγές κατεύθυνσης, και οχήματα που συχνά κινούνται με ταχύτητες άνω των 70 χλμ./ώρα. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, ένας ποδηλάτης είναι εκτεθειμένος σε τεράστιο κίνδυνο, ανεξάρτητα από το αν τηρεί τους κανόνες του ΚΟΚ.

Ο ΚΟΚ προβλέπει ότι οι οδηγοί ποδηλάτων πρέπει να κινούνται όσο πιο δεξιά γίνεται (και αν είναι περισσότεροι, ο ένας πίσω από τον άλλο και όχι δίπλα-δίπλα) και να μη δημιουργούν εμπόδια στην κυκλοφορία, κάτι που σε δρόμους όπως η Κηφισίας είναι δύσκολο να εφαρμοστεί με ασφάλεια.

Advertisement

Μια απρόβλεπτη κίνηση ή καθυστέρηση αντίδρασης μπορεί να οδηγήσει σε ατύχημα – με τις συνέπειες να είναι πιο σοβαρές για τον ευάλωτο ποδηλάτη, που δεν διαθέτει κανένα μέσο παθητικής ασφάλειας.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι τα ποδήλατα δεν ασφαλίζονται υποχρεωτικά, πράγμα που σημαίνει ότι σε περίπτωση ζημιάς σε τρίτους, ο ποδηλάτης μπορεί να βρεθεί νομικά εκτεθειμένος. Επιπλέον, η εμπλοκή του σε ατύχημα ενδέχεται να κριθεί ως επικίνδυνη χρήση του δρόμου, εφόσον αποδειχθεί ότι η παρουσία του επιβάρυνε τις συνθήκες κυκλοφορίας.

Advertisement

Η έλλειψη ποδηλατικών υποδομών είναι ο βασικός λόγος που δημιουργείται αυτό το κενό ανάμεσα στη νομιμότητα και την ασφάλεια. Η Κηφισίας, όπως και οι περισσότερες μεγάλες αρτηρίες της Αθήνας, δεν έχει σχεδιαστεί για να φιλοξενεί ποδηλάτες. Μέχρι να υπάρξει συστηματική ένταξη της ποδηλασίας στον αστικό σχεδιασμό, η κυκλοφορία σε τέτοιους δρόμους παραμένει μια ιδιαιτέρως ριψοκίνδυνη επιλογή.

Το ποδήλατο είναι πράγματι ένα φιλικό προς το περιβάλλον και οικονομικό μέσο μετακίνησης, αλλά σε μια πόλη χωρίς τις κατάλληλες υποδομές, η επιλογή της διαδρομής είναι ζωτικής σημασίας. Οι ποδηλάτες θα πρέπει να προτιμούν πιο ήσυχους δρόμους, έστω και αν αυτό σημαίνει μεγαλύτερη απόσταση ή χρόνος.

Συμπερασματικά, η ποδηλασία στη λεωφόρο Κηφισίας είναι νόμιμη, αλλά ταυτόχρονα υψηλού ρίσκου, περισσότερο για τον εκτεθειμένο ποδηλάτη και λιγότερο για τον οδηγό. Μέχρι να υπάρξει σχεδιασμός που να εξασφαλίζει συνύπαρξη με όρους ασφάλειας, το πετάλι σε τέτοιους δρόμους αποτελεί μεγάλο ρίσκο.


ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

Advertisement

Νέος ΚΟΚ: Τσουχτερό πρόστιμο και για τα ψώνια του σούπερ μάρκετ