Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Οταν είσαι άσχετος φορολογείς… πράσινα

Ελλάδα 3:49
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Οταν είσαι άσχετος φορολογείς… πράσινα

ΝΕΑ

Οταν είσαι άσχετος φορολογείς… πράσινα

ΝΕΑ

Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το πάθος αυτής της Κυβέρνησης να φορολογεί τα πάντα. Ακόμα και αυτά που κάποτε, για το Κυβερνών κόμμα, αποτελούσαν ιδεολογικές βάσεις για Κυβερνητική πολιτική.

Advertisement
Advertisement

ΤΟΥ ΤΑΚΗ ΤΡΑΚΟΥΣΕΛΛΗ

Ένα από αυτά ήταν και η «πράσινη ανάπτυξη» ή αν θέλετε οτιδήποτε οικολογικό. Άλλωστε υπάρχουν συνιστώσες στον Συνασπισμό Ριζοσπαστικής Αριστεράς, που προέρχονται από Οικολογικά κόμματα, όπως για παράδειγμα ο Υπουργός Περιβάλλοντος Γιάννης Τσιρώνης, των Οικολόγων-Πράσινων.  Όλα αυτά τότε, ως αντιπολίτευση. Τα δεδομένα αλλάζουν όταν Κυβερνάς και από τις αυταπάτες, έρχεσαι αντιμέτωπος με την καθημερινότητα.

Πλέον το οτιδήποτε «πράσινο», γίνεται επιπλέον φόρος. Ετσι θα συμβεί και με τα «πράσινα αυτοκίνητα». Ενώ σχεδόν όλες οι Κυβερνήσεις αυτού του πλανήτη δίνουν κίνητρα για τη χρησιμοποίησή τους, η Ελληνική Κυβέρνηση τα φορολογεί επιπλέον.

Advertisement
Advertisement

Πιο συγκεκριμένα, με την ισχύουσα φορολογία, τα υβριδικά αυτοκίνητα επιβαρύνονται με επιπλέον 50% Τέλος Ταξινόμησης (ΤΤ), επί της λιανικής τιμής -προ φόρων-, ενώ στο προηγούμενο φορολογικό καθεστώς απαλλάσσονταν από τον Τέλος αυτό (υπάρχει ΦΠΑ και Φόρος Πολυτελείας).

Με τα σημερινά φορολογικά δεδομένα, η μόνη «έκπτωση» φόρου, προέρχεται από την μείωση κατά 5% του ΤΤ, όταν το αυτοκίνητο εκπέμπει CO2 κάτω από 100 g/km κάτι βέβαια που ισχύει για όλα τα μοντέλα υβριδικά και μη.

H επιβάρυνση λοιπόν για τα υβριδικά αυτοκίνητα, είναι σε κάθε περίπτωση ιδιαίτερα μεγάλη. Και αυτό γιατί λόγο της πιο ακριβής τεχνολογίας τους η τιμή τους είναι αυξημένη, και πλέον το ΤΤ επιβάλλεται με βάση αυτή (τη λιανική τιμή) παράλληλα με το ΦΠΑ…

Advertisement

Όσον αφορά στα ηλεκτροκίνητα, η απαλλαγή από το ΤΤ με βάση τη νέα φορολογία ισχύει μόνο για τα «αμιγώς ηλεκτρικά» μοντέλα. Ωστόσο, οι υπεύθυνοι για τον καθορισμό της νέας φορολογικής κλίμακας δεν έχουν καταλάβει πιο αυτοκίνητο είναι «αμιγώς ηλεκτρικό» και πιο «υβριδικό», όπως προφανώς έχουν άγνοια για τι ακριβώς είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με Range Extender και τα Plug in Hybrids.

Για παράδειγμα το ηλεκτρικό BMW i3, που διατίθεται σε δύο εκδόσεις: BEV & REx.
To BEV θεωρείται «αμιγώς ηλεκτρικό» και απαλλάσσεται από το ΤΤ, ενώ το REx θεωρείται ως υβριδικό και επιβαρύνεται με ΤΤ! Και μιλάμε για το ίδιο ουσιαστικά αυτοκίνητο, καθώς και στις δύο εκδόσεις κινείται μόνο με ηλεκτρική ενέργεια. Απλά στην έκδοση REx υπάρχει ένας μικρός κινητήρας βενζίνης ο οποίος όταν χρειαστεί λειτουργεί ως γεννήτρια για να φορτίζει της μπαταρίες και να δίνει μεγαλύτερη αυτονομία στον οδηγό. Κύριοι του Υπουργείου, αυτός ο κινητήρας δεν κινεί το συγκεκριμένο αυτοκίνητο. Είναι γεννήτρια…

Advertisement

Με τα σημερινά φορολογικά δεδομένα λοιπόν η επιβάρυνση του «πράσινου» i3 BEV και τον ΦΠΑ στο 24% είναι της τάξης των 300€ (μόνο λόγω αύξησης ΦΠΑ) ενώ για το BMW i3 REx είναι πάνω από 5.000€.

Το αυτοκίνητο που δε θεωρείται «πράσινο» (στο παράδειγμά μας το BMW i3 Rex) θα έπρεπε να απαλλάσσεται από το ΤΤ, καθώς δεν πρόκειται για υβριδικό, αλλά για ηλεκτρικό όχημα. Και με οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ορίζονται ξεκάθαρα τα αυτοκίνητα που πρέπει να θεωρούνται «ηλεκτρικά» (ΟΔΗΓΙΑ 2014/94/EE ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ):

Η οδηγία λέει:
«Ηλεκτρικό Όχημα: μηχανοκίνητο όχημα εξοπλισμένο με σύστημα μετάδοσης της κίνησης το οποίο περιέχει τουλάχιστον μία μη περιφερειακή ηλεκτρική μηχανή ως μετατροπέα ενέργειας με ηλεκτρικό επαναφορτιζόμενο σύστημα αποθήκευσης ενέργειας, το οποίο μπορεί να επαναφορτίζεται εξωτερικά».

Advertisement

Η οδηγία αυτή βέβαια, παρ’ ότι εκδόθηκε το 2014 και η εφαρμογή της είναι υποχρεωτική για όλες τις χώρες της Ε.Ε., δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ στην Ελλάδα. Με τον παραπάνω ορισμό, ακόμα και τα Plug-in Hybrid αυτοκίνητα πρέπει να χαρακτηριστούν ως ηλεκτρικά.

ΠΡΟΤΑΣΗ
Με μια απλή διεύρυνση της κλίμακας της ρύθμισης του ΤΤ προς τα κάτω, η φορολογία στα «πράσινα» αυτοκίνητα  θα μπορούσε να ακολουθεί τα Ευρωπαϊκά δεδομένα.
Αυτή τη στιγμή η κλίμακα ρύθμισης του ETT είναι:

Κλιμάκιο εκπομπών CO2 (gr) Ρύθμιση ΤΤ

(%)

Ως 100 95%
101-120 100%
121-140 110%
141-160 120%
161-180 130%
181-200 140%
201-250 160%
251 και πλέον 200%

Το Υπουργείο για να καλύψει και τις κατηγορίες των ηλεκτρικών & υβριδικών μοντέλων θα μπορούσε μα προσθέσει επιπλέον κλίμακες όπως:

  • Για εκπομπές ρύπων 0-20 g./km (όπου σ’ αυτό το εύρος είναι όλα τα ηλεκτρικά και τα ηλεκτρικά με Range Extender), το ΤΤ να είναι 0%.
  • Για εκπομπές ρύπων 21-50 g./km (όπου σ’ αυτό το εύρος είναι η πλειοψηφία των προσιτών PHEV), το ΤΤ ΝΑ ΕΊΝΑΙ στο 10%
  • Για εκπομπές ρύπων 51-80 g./km (όπου σ’ αυτό το εύρος είναι η πλειοψηφία των υβριδικών και κάποια PHEV το ΤΤ να είναι στο 20%.
  • Για εκπομπές ρύπων 81-100 g./km (όπου σ’ αυτό το εύρος δεν υπάρχουν ουσιαστικά PHEV), το ΤΤ να είναι στο 50%.

Στην  Ελλάδα επιτέλους -όπως συμβαίνει και στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε.- πρέπει να δοθούν κίνητρα χρησιμοποίησης τέτοιας τεχνολογίας αυτοκινήτων. Τα οφέλη είναι πολλά, τόσο για την εθνική οικονομία (απεξάρτηση από εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα και βελτίωση του ισοζυγίου εισαγωγών-εξαγωγών, προστασία του περιβάλλοντος κ.λπ.) όσο και για την τσέπη των χρηστών…

Και επειδή λόγω της οικονομικής κατάστασης δεν είναι δυνατόν να δοθούν χρήματα, μπορούν να εισπραχθούν λιγότεροι φόροι από τα ηλεκτρικά-υβριδικά.

Άλλωστε το μερίδιο των συγκεκριμένων αυτοκινήτων είναι ιδιαίτερα μικρό. Το 2015 μόλις 940 στα 75.805 αυτοκίνητα ήταν υβριδικά / ηλεκτρικά, δηλαδή 1,2% της αγοράς.

Συνεπώς, δεν θα χαθούν έσοδα.  Αντίθετα, αν οι πωλήσεις μειωθούν δραματικά, τότε θα χαθούν έσοδα, καθώς αυτά τα αυτοκίνητα με τις αυξημένες τιμές (λόγω τεχνολογίας) θα επιφέρουν μείωση στα έσοδα του ΦΠΑ…

Απλά πράγματα Κύριοι νομοθέτες…