Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

To NewsAuto χορεύει στο χιόνι με Maserati!

Ελλάδα 17:24
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

To NewsAuto χορεύει στο χιόνι με Maserati!

ΔΟΚΙΜΕΣ

To NewsAuto χορεύει στο χιόνι με Maserati!

ΔΟΚΙΜΕΣ

Έπρεπε να περάσουν 100 χρόνια για να ασπαστεί η Maserati την τετρακίνηση και μόλις πριν μερικές ημέρες μας επέτρεψε για πρώτη φορά να οδηγήσουμε τις Ghibli και Quattroporte Q4 σε λευκό περιβάλλον!

Advertisement
Advertisement

ΤΟΥ ΑΚΗ ΤΕΜΠΕΡΙΔΗ (www.twitter.com/theworldoffroad)

Πώς συμπεριφέρεται μία τετρακίνητη Maserati με 410 άλογα στο χιόνι και στον πάγο, φορώντας Pirelli Sottozero, χειμερινά ελαστικά δηλαδή χωρίς καρφιά; Αυτή την πρωτόγνωρη πραγματικά εμπειρία μας χάρισε πριν μερικές ημέρες ο κατασκευαστής από τη Μόντενα στην Cervinia, ένα σικ χιονοδρομικό κέντρο στην κοιλάδα της Αόστα, 120 χιλιόμετρα βόρεια του Τορίνο.

Οδηγήσαμε τα ιταλικά σεντάν σε μία διαδρομή 80 χλμ., σε βρεγμένο και ενίοτε παγωμένο οδόστρωμα και στη συνέχεια τις δοκιμάσαμε σε μία κλειστή πίστα δύο χιλιομέτρων – τη μεγαλύτερη παγωμένη πίστα της Ευρώπης. Εκεί μας έδωσαν και κάποια μαθήματα υψηλής τεχνικής οι Ιταλοί οδηγοί ράλλυ Alex Fiorio και Luca Rossetti. Τον Fiorio τον θυμάστε σίγουρα: γιος του Cesare Fiorio, ήταν ο πρώτος στην ιστορία Παγκόσμιος Πρωταθλητής Gr. N το ’87. Στη συνέχεια οδήγησε την Gr. A Lancia Delta Integrale του Jolly Club. Aνέβηκε μάλιστα δύο φορές στο βάθρο του ράλλυ Ακρόπολις το ’88 και το ’89, χρονιά που έχασε στον τελευταίο αγώνα τον τίτλο από το Miki Biasion. Όσο για τον «ROX», πήρε τον τίτλο στο Ιταλικό Πρωτάθλημα Ράλλυ το 2008 και στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα την ίδια χρονιά, το 2010 και το 2011! Χεράδες και εξαιρετικοί τύποι για παρέα και οι δύο.
[nggallery id=3161]
Ανάμεσα στους ανθρώπους της Maserati ήταν και οι επικεφαλής μηχανικοί εξέλιξης των δύο δίδυμων μοντέλων, Federico Landini και Benedetto Orvietani. Δύο τύποι που χαίρεσαι να μιλάς μαζί τους και να μαθαίνεις – Ιταλοί «ιντζενιέρι» 100%. Αυτοί μας εξήγησαν σε βάθος πώς προσέγγισαν το θέμα 4×4. «Πρωταρχικός σκοπός μας ήταν να διατηρήσουμε τον πισωκίνητο χαρακτήρα μιας Maserati και να βελτιώσουμε το κράτημα στο όριο, τόσο στο στεγνό, όσο και σε βρεγμένο ή χιονισμένο δρόμο», μας είπε ο Landini. Όταν ρωτήσαμε τον Orvietani γιατί δεν έβαλαν κεντρικό διαφορικό όπως η Audi μας απάντησε απλά ότι το quattro σύστημα είναι «κακό για σπορ αυτοκίνητα με μπλοκέ διαφορικό πίσω, γιατί πολύ δύσκολα μπορείς να ρυθμίσεις την οδηγησιμότητά τους στο όριο. Η επιλογή μας ήταν συνειδητή, δίχως συμβιβασμούς», μας είπε ο πρώην μηχανικός της Ferrari.

Advertisement
Advertisement

Για να πετύχουν συμπεριφορά… Maserati με τις εκδόσεις Q4, οι Ιταλοί τοποθέτησαν ένα σύστημα που περιλαμβάνει ηλεκτρονικά ελεγχόμενο, πολύδισκο συμπλέκτη (υγρό με τα δισκάκια σε λουτρό λαδιού) της Magna Steyer, ο οποίος βρίσκεται σε ένα κεντρικά τοποθετημένο κιβώτιο μεταφοράς. Η κίνηση μεταδίδεται στον πίσω άξονα – όπου υπάρχει μπλοκέ διαφορικό 25% – και μόνο όταν οι πίσω τροχοί χάνουν πρόσφυση, μεταφέρεται η ισχύς στους μπροστινούς. Το ποσοστό εμπλοκής του μπροστινού άξονα μεταβάλλεται συνεχώς από 0% σε 100% σε μόλις 100 χιλιοστά του δευτερολέπτου, ανάλογα με τις συνθήκες πρόσφυσης και λαμβάνοντας υπ’ όψιν διάφορες παραμέτρους – στρίψιμο τιμονιού, πλευρική/διαμήκη επιτάχυνση, ταχύτητα αλλαγής κατεύθυνσης (yaw rate), πάτημα πεντάλ γκαζιού κτλ. Η ηλεκτρονική μονάδα του κεντρικού συμπλέκτη συνεργάζεται βέβαια με το MSP – το ESP της Maserati, το οποίο απενεργοποιείται με το πάτημα ενός πλήκτρου.
[nggallery id=3160]
Στο δρόμο, όταν το αυτοκίνητο υποστρέφει, δίνεται περισσότερη ισχύς πίσω ενώ όταν υπερστρέψει – κάτι που το κάνει με ευχαρίστηση όπως κάθε Maserati που σέβεται τον εαυτό της – δίνεται περισσότερη δύναμη μπροστά. Η προσθήκη της τετρακίνησης δεν έχει αλλοιώσει στο παραμικρό το σπορ χαρακτήρα της Ghibli και της Quattroporte. Το σύστημα ζυγίζει μόλις 60 κιλά ενώ η κατανομή βάρους παραμένει ιδανική στο 50-50%. Για να χωρέσει το μπροστινό διαφορικό κάτω από τον κινητήρα, το κάρτερ έχει επανασχεδιαστεί και ο άξονας περνά από μέσα.

Στο δρόμο θα καταλάβεις ότι οδηγείς μία Q4 μόνο όταν ο πανίσχυρος V6 σπάει την πρόσφυση των πίσω τροχών. Τότε αισθάνεσαι τη δύναμη να περνά μπροστά και αυτό εμπνέει αν μη τι άλλο εμπιστοσύνη στο βρεγμένο, ακόμη κι αν έχεις απενεργοποιήσει το MSP.

Στη χιονισμένη πίστα τώρα, η συμπεριφορά των Maserati Q4 είναι απρόσμενα διασκεδαστική όσο και προβλέψιμη. Ας μην ξεχνάμε ότι τόσο η Quattroporte όσο και η Ghibli είναι δύο βαριά αυτοκίνητα (σχεδόν δύο τόνων η μεγάλη) με μήκος 5,3 και 5 μέτρων αντίστοιχα. Με το MSP ενεργό και επιλεγμένη τη λειτουργία I.C.E. (Increased Control & Efficiency) μπορείς να ταξιδέψεις σε χιονισμένο περιβάλλον χωρίς καρδιοχτύπια, παρά την ισχύ των 410 ίππων και προπάντων τη ροπή των 56 Kgm που παραφυλά κάτω από το δεξί σου πόδι. Το πεντάλ του γκαζιού είναι πολύ προοδευτικό ενώ αισθάνεσαι άμεσα τη δύναμη να μοιράζεται στους τέσσερις τροχούς.
[nggallery id=3162]
Στα όργανα υπάρχει δείκτης κατανομής της ισχύος όπου βλέπεις τα ποσοστά να μεταβάλλονται συνεχώς. Με τα πολύ φαρδιά Pirelli Sottozero η ελκτική πρόσφυση είναι εντυπωσιακή: δοκιμάσαμε να ξεκινήσουμε σε ανηφόρα 20 μοιρών και το αυτοκίνητο δεν είχε καμία αντίρρηση. Βέβαια, το Βαλς στο χιόνι ξεκινά όταν επιλέξεις τη λειτουργία Sport και απενεργοποιήσεις το σύστημα ελέγχου σταθερότητας MSP. Στο αποφασιστικό πάτημα του γκαζιού, ο V6 με τα δύο turbo γρυλίζει και η  Q4 γυρίζει εντυπωσιακά με 1η, 2η ή 3η στο 8άρι κιβώτιο της ZF. Οι ιταλικές λιμουζίνες μάλιστα ελέγχονται άψογα με το γρήγορο, αισθαντικό τιμόνι, αρκεί να μην το παρακάνεις με τόση διαθέσιμη δύναμη.

Advertisement

Το μεγάλο βάρος και η έλλειψη καρφιών στα ελαστικά φαίνεται περισσότερο στο φρενάρισμα, παρά στρίβοντας κι εκεί θέλει μεγάλη προσοχή για να μην φύγεις εκτός πίστας πριν καν μπεις στη στροφή. Χάρη στην εκπαίδευση από τους εξαιρετικούς Fiorio και Rossetti, για δύο ημέρες ξεχάσαμε ότι βρισκόμασταν σε σεντάν πολυτελείας και παίξαμε σα να είχαμε στα χέρια μας ένα τετρακίνητο προσομοιωτή WRC.
[nggallery id=3163]
Στο σχετικό βίντεο, μπορείτε να δείτε τους δύο Ιταλούς rallymen να χορεύουν βαλς με τις πρώτες, τετρακίνητες Maserati της ιστορίας! Κάπως έτσι ήταν και η χειμερινή αυτή εμπειρία μας στην Cervinia…

Advertisement