Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε την Alfa 4C στην πίστα της Μόντενα

Ελλάδα 22:34
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Οδηγούμε την Alfa 4C στην πίστα της Μόντενα

ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε την Alfa 4C στην πίστα της Μόντενα

ΔΟΚΙΜΕΣ

Είναι να σε θέλει η τύχη. Σαφώς, αργά ή γρήγορα θα την οδηγούσαμε την περίφημη  Alfa Romeo 4C, όμως, πιστέψτε το ή όχι, μέχρι πριν λίγες μέρες αυτό δεν ήταν καν στο πρόγραμμα του NewsAuto.

Advertisement
Advertisement

ΤΟΥ ΑΚΗ ΤΕΜΠΕΡΙΔΗ (www.twitter.com/theworldoffroad)
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΝΤΖΕΛΟ ΚΟΡΑΝΤΙΝΙ

Περασμένη Τρίτη στα κεντρικά της Maserati: ο υπεύθυνος του γραφείου Τύπου και φίλος Φράνκο Μπάι μας λέει ότι μια Alfa Romeo 4C βρίσκεται στη Μόντενα για ένα γύρισμα της γαλλικής τηλεόρασης. Σημειώστε ότι μπορεί η carbon, πισωκίνητη, κεντρομήχανη Alfa με τους 240 ίππους να συναρμολογείται στο εργοστάσιο της Maserati, όμως τα ελάχιστα αυτοκίνητα δοκιμής βρίσκονται στο Μιλάνο.

Χωρίς περιστροφές του ρίχνω την ιδέα: «Μπορούμε να τη δοκιμάσουμε μια και βρίσκεται εδώ»;

Advertisement
Advertisement

Τηλεφωνεί ο Franco στον Ντάβιντε Κλουζέρ – τον επί των Δημοσίων Σχέσεων της Alfa – κι εκείνος (παλιός γνώριμος από τότε που ήταν στη Ferrari), δίνει το πράσινο φως: «Μόνο μία μέρα όμως θα την έχει ο Άκης γιατί την Παρασκευή πρέπει να φορτωθεί το αυτοκίνητο στο φορτηγό για το Μιλάνο».[nggallery id=3116]

Μία μέρα μόνο με την Alfa Romeo 4C; Καλύτερα από το τίποτα! Όμως πώς μπορεί να γίνει μία τέτοια μέρα ακόμη πιο ενδιαφέρουσα; Τηλέφωνο στο Autodromo της Modena (www.autodromodimodena.it) με την οποία έχουμε επαφή: «Θα μπορούσαμε να μπούμε στην πίστα για μία ώρα την Πέμπτη»;

Οι άνθρωποι της πίστας που φτιάχτηκε το 2011 ελέγχουν το πρόγραμμα και μας δίνουν το ΟΚ: «Στο μεσημεριανό διάλειμμα, χαρά μας να μπείτε για δοκιμή και φωτογράφηση».

Advertisement

Έλα όμως που μας λείπει φωτογράφος…

Τηλέφωνο πίσω στη Maserati: «Μήπως να μας διαθέτατε ένα φωτογράφο»;

Advertisement

Και ναι, κανονίζεται κι αυτό, οπότε είμαστε καλυμμένοι. Στη δοκιμή θα είναι και ο Άντζελο Κοραντίνι, ο επίσημος φωτογράφος της Maserati. Perfetto!

Να ‘μαστε λοιπόν πρωί πρωί στην Via Divisione Aqui 7, τη διεύθυνση του γυάλινου κτιρίου της Maserati. Η 4C είναι εκεί φρεσκοπλυμένη και γεμάτη βενζίνη. Από κοντά, η διθέσια, μικρή κατακόκκινη Alfa δεν φαντάζει απλά σέξι, όπως θα έλεγε ένας Αγγλοσάξονας. Είναι σα μικρή Ferrari!

Λίγα τεχνικά
Η 4C ασπάζεται τη μινιμαλιστική φιλοσοφία που πρεσβεύει η Lotus από την εποχή των μονοθεσίων του Κόλιν Τσάμπαν μέχρι την Elise. H νέα Alfa έπρεπε να είναι όσο πιο ελαφριά γίνεται ώστε να προσφέρει επιδόσεις supercar με έναν «ταπεινό» 4κύλινδρο κινητήρα σε κόστος για κοινούς – αν και εύπορους – θνητούς. Το αποτέλεσμα; Οι προδιαγραφές της 4C είναι μοναδικές ανάμεσα σε όλες της Alfa Romeo της ιστορίας αλλά και σε σχέση με κάθε άλλο σπορ αυτοκίνητο σήμερα. Πρόκειται για το μόνο αυτοκίνητο κάτω από τα 4 μέτρα με πλαίσιο εξ’ ολοκλήρου από ανθρακονήματα, υποπλαίσιο και αναρτήσεις από αλουμίνιο και πανάλαφρο αμάξωμα από SMC, πλαστικό δηλαδή με βάση το fiberglass. Η μονοκόκ «μπανιέρα» από carbon ζυγίζει μόλις 65 κιλά!
[nggallery id=3111]
Στις αναρτήσεις βρίσκουμε διπλά ψαλίδια εμπρός και ένα σχήμα τύπου Mc Pherson πίσω ενώ τα φρένα – δίσκοι παντού – είναι της Brembo. Ο κινητήρας είναι 4κύλινδρος turbo προδιαγραφών Euro 6 και από 1742cc αποδίδει 240 PS στις 6.000 rpm και 35.7 kgm ροπής στις 2.200-4.250 rpm. Είναι ό ίδιος με της Giulietta QV, θα πείτε, αλλά δεν είναι! Το μπλοκ εδώ είναι από αλουμίνιο και ο ψεκασμός άμεσος ενώ το βάρος του συνόλου 22 κιλά λιγότερα. Ο κινητήρας είναι εγκάρσια τοποθετημένος στο κέντρο πίσω από τα καθίσματα και συνεργάζεται με το νέο 6τάχυτο κιβώτιο διπλού (και ξηρού) συμπλέκτη Alfa TCT, το οποίο αλλάζει ταχύτητες σε 130 χιλιοστά του δευτερολέπτου. Το κιβώτιο, ο κινητήρας και τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου πρόσφυσης ενσωματώνονται στο γνώριμο διακόπτη DNA της Alfa, ο οποίος στην 4C υιοθετεί μία τέταρτη λειτουργία, τη Race.  Οι εργοστασιακές τιμές επιδόσεων είναι εντυπωσιακές: 258 kgm/h τελική, 4,5sec για τα 0-100 και – προσέξτε! – 1,1 g στις στροφές και 1,25 g στο φρενάρισμα δίνει η Alfa Romeo!

Advertisement

Το κόκπιτ
Θέλει σχετική ευλυγισία για να μπεις μέσα και να καθίσεις στο χαμηλό, λεπτό κάθισμα από ανθρακονήματα και kevlar. Ο χώρος μέσα θυμίζει Smart, τόσο σε άνεση όσο και στην ποιότητα των υλικών. Σκληρό το πλαστικό του ταμπλό αλλά χαλάλι στο βωμό του χαμηλού βάρους. Το κόκπιτ είναι γυμνό και τα τα μασπιέ από καλογυαλισμένο carbon είναι σε κοινή θέα! Στο βωμό του χαμηλού κόστους κάποια στοιχεία του κόκπιτ προέρχονται από παλιές Alfa, όπως οι αεροπορικού τύπου αεραγωγοί (από την 33!) και οι διακόπτες του τιμονιού. Καθόλου δεν μας χάλασαν.
[nggallery id=3112]
Στον τομέα της πρακτικότητας, η 4C δεν πιάνει καν τη βάση. Δεν υπάρχει χώρος να ακουμπήσεις τίποτα στο ταμπλό ή στις πόρτες, ούτε καν το κινητό. Μόνο μία κρυφή τσέπη – αντί για ντουλαπάκι – μπροστά από το συνοδηγό έχει προβλεφθεί. Στην πλάτη του κόκπιτ υπάρχει ένα κομψό, δερμάτινο τσαντάκι για τα βασικά έγγραφα του αυτοκινήτου που δεν χωρά ούτε οδοντόβουρτσα…

Το μήνυμα; Εδώ βρίσκεσαι για να οδηγήσεις, όχι για να μιλάς στο κινητό, να πίνεις καφέ ή να κάνεις δουλειές γραφείου. Παροχή ρεύματος και ποτηροθήκη υπάρχουν βέβαια, καταχωνιασμένες πίσω στην κεντρική κονσόλα.

Τα πρώτα χιλιόμετρα
Ο ήχος από την εξάτμιση είναι εκκωφαντικός θα λέγαμε. Μπάσο και μέταλλο βρυχάται ο τετρακύλινδρος των 1742 κ.εκ. Εν κινήσει, πατώντας κι αφήνοντας ελαφρά το γκάζι, ακούς την εισαγωγή να μπερδεύει, σα να καθαρίζει τη μύτη του το turbo, δίνοντας μία αίσθηση φτιαγμένου αυτοκινήτου, που προσωπικά δεν μας ενθουσιάζει. Επίτηδες τα κάνουν βέβαια όλα αυτά οι Ιταλοί, για να δείξουν ότι δεν έχουν βάλει νερό στο κρασί τους τα τελευταία χρόνια, όπως συχνά έχουν κατηγορηθεί. Όλα είναι θορυβώδη εδώ μέσα για να ακούγονται όταν δουλεύει ο κινητήρας. Ακόμη και τα φλας και ο βόμβος της ζώνης!

Το τιμόνι δεν διαθέτει υποβοήθηση για να μεταφέρει αυτούσια αίσθηση από το δρόμο και για εξοικονόμηση βάρους. Από στάση είναι πολύ βαρύ. Αν δώσεις την 4C στην καλομαθημένη στα ηλεκτρικά τιμόνια κοπέλα σου για να ξεπαρκάρει, θα απηυδήσει τόσο και μπορεί να τη μισήσει για πάντα. Καλύτερα ίσως για να χαίρεσαι το αυτοκίνητο ανενόχλητος…

Το τιμόνι ελαφραίνει βέβαια εν κινήσει. Το ίδιο το βολάν είναι μικρής διαμέτρου με ασύμμετρη στεφάνη αλά F1 αλλά κάτι δεν πάει καλά με την εργονομία του. Σα να είναι πολύ χοντρό εκεί που πατά η βάση του αντίχειρα. Όσο για την ορατότητα προς τα πίσω; Ανύπαρκτη! Όχι ότι χρειάζεται να ελέγξεις μήπως και σε προσπεράσει κανένας, με αναλογία 3,7 κιλών ανά ίππο![nggallery id=3115]

Η όλη αίσθηση του αυτοκινήτου θυμίζει αγωνιστική κατασκευή. Μηδέν βαθμός στην άνεση δηλαδή. Οι αναρτήσεις είναι τόσο σκληρές που αισθάνεσαι μέχρι και πατημένη γόπα στο δρόμο. Ανύπαρκτη είναι και η ηχομόνωση: ό,τι συμβαίνει από κάτω το ακούς, τα λάστιχα, τα πετραδάκια, παρότι κροταλίζει ο κινητήρας πίσω σου με την ανοιχτή εξάτμιση. Τα paddles του κιβωτίου είναι ενσωματωμένα στο τιμόνι και γυρίζουν μαζί μ’ αυτό. Είναι και κάπως κοντά. Θα τα προτιμούσαμε σταθερά και μακριά όπως στις τελευταίες Ferrari και Maserati για περισσότερη ευκολία στην πόλη. Και αλουμινένια!

Ακόμη κι αν δεν συμπαθείς τα ψηφιακά όργανα, πρέπει να παραδεχτείς ότι ο πίνακας TFT της 4C είναι ευανάγνωστος και απολαυστικός στο μάτι. Το φόντο αλλάζει χρώμα ανάλογα με την επιλεγμένη θέση στο DNA ενώ η ένδειξη ταχύτητας μικραίνει στις θέσεις Dynamic και Race για να πέφτει καλύτερα το μάτι στις στροφές. Όμως και πάλι, σαν την κλασική βελόνα του στροφόμετρου δεν έχει!

Τίποτα δεν έχει την εργονομία του κλασικού μοχλού μετάδοσης στην κεντρική κονσόλα. Όπως και στις Ferrari τελευταίας γενιάς, για να βάλεις όπισθεν ή πρώτη με την 4C, πατάς κουμπιά που είναι και αρκετά μακριά στην κονσόλα. Και χρειάζεται να τα συνηθίσεις για να τα χωνέψεις.[nggallery id=3114]

Από τα Απένινα στο Autodromo di Modena
Να ‘μαστε στα φρεσκοχιονισμένα Απένινα λοιπόν, κοντά στο Παβούλιο, σε επαρχιακό δρομάκι γεμάτο στροφές και black πάγο στα σκιερά μέρη. Η Alfa Romeo 4C επιταχύνει σα μοτοσυκλέτα από στροφή σε στροφή, πιάνοντας τριψήφιες ταχύτητες και στη μικρότερη ευθεία. Οι αλλαγές του TCT είναι αστραπιαίες και συνοδεύονται από ευφραντικές ξερογκαζιές στα κατεβάσματα.

Ο κινητήρας τουρμπίζει από τις 1800 και τραβά εντυπωσιακά μέχρι τις 5.000-5.500 rpm προδιαθέτοντας να ανεβάσεις σχέση κάπου εκεί και όχι στον κόφτη των 6.500 στροφών. Εξάλλου και ο ήχος του δεν λέει πιο ψηλά. Το τιμόνι δεν έχει τον παραμικρό τζόγο γύρω από την ευθεία και μεταφέρει τα πάντα στα χέρια σου, από μικροανωμαλίες, χαρακιές μέχρι τις αλλαγές κλίσης του δρόμου. Με 2,7 στροφές απ’ άκρη σ’ άκρη, δεν υπάρχει στροφή που απαιτεί να πάρεις τα χέρια σου από τη στεφάνη.

Το πεντάλ των φρένων – που ξεκινά από το πάτωμα – είναι βαρύ, αγωνιστικό με γραμμική αίσθηση. Όσο και να το πιέσεις, τα λάστιχα είναι τόσο γραπωμένα στην άσφαλτο που είναι σχεδόν αδύνατο να επέμβει το ABS. Αναρωτιέμαι εκ των υστέρων αν έχει καν ABS η 4C… (διαθέτει!) Η πρόσφυση των P Zero είναι απίστευτη – για να μην πούμε εξουθενωτική – στις στροφές. Αν πιστεύετε ότι αυτό το διθέσιο με τον κινητήρα στο κέντρο και το μεταξόνιο ενός μίνι (2,38 μ.) θα είναι νευρικό στο όριο, ξεχάστε το! Η 4C είναι στιβαρή σαν βράχος γι’ αυτό μικρή σημασία έχει αν θα επιλέξεις λειτουργία Dynamic ή Race στο δρόμο. Τα ηλεκτρονικά ίσως χρειαστούν μόνο σε έξοδο φουρκέτας με πρώτη. Μιλάμε για ιταλική, στεγνή άσφαλτο, φυσικά…

Οι αναρτήσεις μπορεί να είναι ξερές στην πόλη αλλά έχουν «βάθος» σε δρόμο με στροφές και απορροφούν όμορφα τις ανωμαλίες του δρόμου. Αν υπερβάλεις σε κλειστή στροφή η 4C αντιδρά με στιγμιαία υποστροφή και αστραπιαία επανέρχεται στην τροχιά της. Ακόμη και στην έξοδο φουρκέτας με 2α παραμένει βιδωμένη στην άσφαλτο με τέρμα γκάζι. Πρέπει να προσπαθήσεις πολύ για να διώξεις την ουρά της. Απίστευτο κι όμως αληθινό: τα 240 άλογα είναι λίγα σ’ αυτό το θηριάκι των 900 κιλών! Με κάθε ειλικρίνεια, είναι λίαν αδύνατο να βρεις τα όρια του αυτοκινήτου σε ανοιχτό δρόμο που δεν γνωρίζεις από πριν.

Πάμε λοιπόν στη μικρή πίστα των 2.007 μέτρων που φτιάχτηκε το 2011 στη Μαρτζάλια, δίπλα στο αεραθλητικό κέντρο της Μόντενα. Η πίστα είναι σχετικά αργή, δεξιόστροφη, αποτελείται από 12 στροφές και διαθέτει ευθεία 480 μέτρων.  Πώς συμπεριφέρεται η Alfa 4C σε αγωνιστικό περιβάλλον; Είναι στο στοιχείο της θα λέγαμε αλλά δεν είναι όσο απολαυστική θα περιμέναμε. Στο όριο η  πανάλαφρη Alfa είναι από ουδέτερη έως υποστροφική. Η στιβαρότητα του carbon πλαισίου είναι ίσως υπερβολική για αυτοκίνητο δρόμου. Θέλει ακρίβεια με το τιμόνι στην είσοδο και αυτοσυγκράτηση με το γκάζι στη διάρκεια της στροφής, ειδάλλως ανοίγει την τροχιά της. Τα φρένα είναι εξαιρετικά, αγωνιστικά θα λέγαμε και σου επιτρέπουν να φρενάρεις στο όριο ακόμη και σε πίστα που μόλις μαθαίνεις ενώ δεν παρουσιάζουν κόπωση μετά από αρκετούς σκληρούς γύρους.[nggallery id=3113]

Ο κινητήρας έχει τόση ροπή από χαμηλά που σου βάζει σπαζοκεφαλιά στις περισσότερες στροφές μιας πίστας: να μπεις με 2α και να βγεις με το μοτέρ να ουρλιάζει ή με 3η και να στηριχθείς στη ροπή του μεσαίου φάσματος για γρήγορη, ομαλή έξοδο; Μάλλον η δεύτερη λύση είναι η καλύτερη. Όπως και στο δρόμο δηλαδή, η εστίαση στο στροφόμετρο είναι δευτερεύουσας σημασίας. Αν πάλι θέλεις να αφήσεις την άκρη τις αγωνιστικές γραμμές και να επιδοθείς σε drift show, η Alfa 4C θα υπακούσει με προϋποθέσεις. Πρώτον, η πρόσφυση όπως είπαμε των P Zero είναι τέτοια που συνεπάγεται προσπάθεια και γνώση για να ξεκολλήσεις το συγκεκριμένο αυτοκίνητο από πριν. Στα κλειστά S δευτέρας θα ξεκολλήσει μια στις πέντε φορές και τις υπόλοιπες θα βγάλει μούρη. Είναι δύστροπη η μικρή, δεν της αρέσουν οι υπερβολές.

Στη μόνη παρατεταμένη όμως της πίστας, βρήκαμε το κουμπί της. Με φλικ και φρένο με πολλά (3η) στην είσοδο, ξεκολλά εντυπωσιακά και από εκεί διαγράφει καμπύλη διαρκείας με το πλάι, χάρη στη ροπή του 1750 και στο επαρκές στρίψιμο των τροχών. Όμως δεν το κάνει αυτόματα και σίγουρα δεν είναι φτιαγμένη γι’ αυτό η carbon, χαμηλή, πανάλαφρη Alfa. Μία στις τόσες θα σε τιμωρήσει με τετακέ, πάντα πάνω στην άσφαλτο.

Το συμπέρασμα; Μιλάμε για μια Alfa Romeo έμπιστη όσο και ταχύτατη όταν κινείται κάτω από το όριο αλλά δύστροπη έως εκδικητική αν την πιέσεις υπερβολικά. Όπως πρέπει να είναι μια Ιταλίδα δηλαδή;  Θα την προτιμούσαμε λίγο πιο αισθαντική στο πάτα άσε του γκαζιού και στις εντολές του τιμονιού, να μπορείς να τη γλιστράς δηλαδή κατά βούληση εμπρός ή πίσω. Αλλά ας μην είμαστε υπερβολικοί: η Alfa Romeo 4C παραμένει ένα supercar σε εμφάνιση, αίσθηση, χρηστικότητα, επιδόσεις και συμπεριφορά και μάλιστα στο 30% της τιμής του επόμενου ιταλικού supercar. Είναι το απόλυτο παιχνίδι, με άλλα λόγια, κάτω από τα 100.000 ευρώ. Γι’ αυτό και μόνο Grazie Alfa!

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ALFA ROMEO 4C
Κινητήρας:
1742 cc
Ισχύς: 240 ίπποι / 6.000 rpm
Ροπή: 35.7 kgm / 2.200-4.250 rpm
Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο: Ημιαυτόματο διπλού συμπλέκτη TCT 6 σχέσεων
Τελική ταχύτητα: 258 km/h
Επιτάχυνση 0-100: 4.5 sec
Μεικτή κατανάλωση: 6,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2: 157 g/km
Βάρος: 895 kg
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 3,989/1,860/1.180 mm
Χώρος αποσκευών: 110 lt (πίσω από τον κινητήρα)
Τέλη κυκλοφορίας:  266,90 €
Τιμή: 81.700 ευρώ

zp8497586rq