Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

SUV: Γιγαντώθηκαν χάρη και στην οικονομική κρίση

Ελλάδα 3:52
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

SUV: Γιγαντώθηκαν χάρη και στην οικονομική κρίση

ΝΕΑ

SUV: Γιγαντώθηκαν χάρη και στην οικονομική κρίση

ΝΕΑ

Τα SUV είναι οι λύκοι που χάρηκαν στην αναμπουμπούλα της κρίσης χρέους στην Ευρωζώνη, βρίσκοντας πρόσφορο έδαφος να γίνουν οι νέοι βασιλιάδες του… αυτοκινητικού βασιλείου.

Advertisement
Advertisement

Υπερυψωμένη θέση οδήγησης, εποπτική ορατότητα, αίσθημα κυριαρχίας έναντι των υπόλοιπων στο δρόμο. Αυτά είναι μερικά από τα βασικά χαρακτηριστικά των SUV που τα έχουν αναδείξει στον κυρίαρχο τύπο αυτοκινήτου, τα τελευταία χρόνια.

Η παντοκρατορία των Sport Utility Vehicles αποτυπώνεται και από τις παγκόσμιες πωλήσεις τους, δεδομένου ότι το 2020 τους αντιστοιχούσε το 45% επί του συνόλου. Κάτι που σημαίνει ότι σχεδόν ένα στα δύο καινούρια ΙΧ που ταξινομήθηκαν το περασμένο έτος ανά τον κόσμο ήταν SUV. Που οφείλουν, όμως, την κυριαρχία τους; Την απάντηση δίνουν τα συγκεντρωτικά στοιχεία της Jato.

Το αυτοκίνητο στα χρόνια της ευρωπαϊκής κρίσης

Την περίοδο 2000-2007 η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου κινούνταν σε σταθερά επίπεδα, με τις ταξινομήσεις καινούριων αυτοκινήτων να κυμαίνονται μεταξύ 15 και 16 εκ. μονάδων. Η οικονομική κρίση, ωστόσο, που έπληξε την Ευρώπη από το δεύτερο εξάμηνο του 2008 και έπειτα, καθιστώντας αδύνατο σε πολλές χώρες της ευρωζώνης να εξοφλήσουν ή να αναχρηματοδοτήσουν το δημόσιο χρέος τους, έμελλε να προκαλέσει ρωγμές και στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκίνητου.

Πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη το διάστημα 2000-2020

Advertisement
Advertisement

Τελευταίο έτος ευμάρειας ήταν το 2007, μιας και έμελλε να ακολουθήσει μια σειρά από δύσκολα χρόνια, με την οικονομική δυσπραγία των πολιτών να μειώνει σημαντικά τη ζήτηση για καινούρια ΙΧ. Όπως φαίνεται και από το διάγραμμα, το 2008 σημειώθηκε καθίζηση στις πωλήσεις αυτοκινήτων, η οποία συνεχίστηκε μέχρι και το καταληκτικό –θεωρητικά- έτος της κρίσης, 2014 (π.χ. τόσο το ισπανικό όσο και το ιρλανδικό πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής ολοκληρώθηκαν τον Γενάρη του 2014, με την Πορτογαλία να εξέρχεται του του προγράμματος προσαρμογής τον Μάιο 2014).

Από το 2015 οι πωλήσεις ΙΧ παίρνουν ξανά την ανιούσα, την περίοδο 2017-2019 ευθυγραμμίζονται, για να μειωθούν δραματικά το 2020, με το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού.

Τα παιδιά της κρίσης

Δεδομένου ότι η περίοδος 2008-2014 ήταν εφιαλτική για την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκίνητου, οι κατασκευαστές αναζητούσαν πυρετωδώς αυτή την σπίθα που θα γινόταν φωτιά και θα αναθέρμαινε πλήρως το ενδιαφέρον του κοινού. Και την βρήκαν στα… SUV.

Advertisement

Πρωτοεμφανιζόμενα στις ΗΠΑ στα τέλη της δεκαετίας του ’90, τα υπερυψωμένα μοντέλα δεν άργησαν να μπουν στο μάτι και τον ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών. Το μέχρι πρότινος ταλαιπωρημένο κοινό γοητεύτηκε από την καινούρια μόδα, με αποτέλεσμα να παραμερίσει σε σημαντικό βαθμό τις πάλαι ποτέ κραταιές κατηγορίες των hatchbacks, station wagons και MPV’s.

Τα SUV δεν χάρισαν χαμόγελα μόνο στους καταναλωτές, αλλά και στους κατασκευαστές που κατάφεραν να διευρύνουν την προϊοντική γκάμα τους με φρέσκες προτάσεις, χωρίς να απαιτούνται δυσθεώρητες επενδύσεις. Μην ξεχνάμε πως τα περισσότερα χρησιμοποιούν τις ίδιες πλατφόρμες και κοινά μηχανικά μέρη (π.χ. Ford Fiesta- Puma, Hyundai i20- Bayon, Mercedes A-Class και GLA), με αποτέλεσμα το κόστος εξέλιξης να είναι ανυπόληπτο.

Advertisement

Όχι, όμως, και η τιμολόγηση, καθώς  σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της JATO για το 2020, το μέσος κόστος απόκτησης ενός SUV στην Ευρώπη είναι κατά 59% υψηλότερο, απ’ ό,τι ενός hatchback. Οι κατασκευαστές, λοιπόν, δημιούργησαν μια νέα μεγάλη δεξαμενή εσόδων που τους επέτρεψε να βελτιώσουν θεαματικά τα περιθώρια κέρδους τους.

Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία που δείχνουν ότι το 2000, το ποσοστό των πωλήσεων SUV επί του συνόλου, φλέρταρε στα όρια… του στατιστικού λάθους, καθώς περιοριζόταν στο 3,7%. Εξίσου φτωχό ήταν και το 2005 (6,3%), για να αυξηθεί ελαφρώς σε 10% το 2010.

Μερίδιο πωλήσεων ανά τύπο οχήματος

Στην αναμπουμπούλα ο λύκος χαίρεται

Με τις παρενέργειες της κρίσης να εξασθενούν όμως το 2015 , τα SUV βρήκαν πρόσφορο έδαφος να χτίσουν τη δική τους αυτοκρατορία καταλαμβάνοντας ποσοστό ύψους 22%. Και το 2020 επέκτειναν περαιτέρω τα… σύνορά τους καταγράφοντας νούμερα της τάξεως του του 40%.

Advertisement

Θα συνεχιστεί η ξέφρενη πορεία των SUV; Ουδείς κατέχει μαγική σφαίρα για να προβλέψει το μέλλον. Όπως, ωστόσο, δείχνουν οι ταξινομήσεις, κάθε προσπάθεια εκθρόνισής τους ενδέχεται να αποβεί μάταιη.

Πόσο μάλλον, όταν τα SUV μοιάζουν να είναι αυτά που εγκαινιάζουν το νέο καθεστώς της ηλεκτρικής κινητικότητας. Βλέπε τη Ford που έκανε ντεμπούτο στον κόσμο των Volt με ένα Sport Utility Vehicle, την Mach-E, τη VW που δύο από τα τρία μέλη της οικογένειας ID. είναι SUV (ID.4 και ID.6) και τη Skoda που ανέθεσε την ηλεκτρική της επίθεση στο Enyaq iV.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Έτσι θα είναι το ηλεκτρικό SUV της Smart
Είναι τελικά τα SUV τα αγαπημένα των Ελλήνων;
Πιο SUV από ποτέ το νέο Ford Ranger