Ποιοι θα την… πληρώσουν για τους ηλικιωμένους οδηγούς;
ΝΕΑ
Η ανανέωση διπλώματος για άτομα άνω των 65 αλλάζει ριζικά – ηλεκτρονική καταγραφή, πλήρης ιατρικός φάκελος και αυστηροί έλεγχοι βάζουν τέλος στα «τυφλά» πιστοποιητικά.
Από την 1η Ιανουαρίου 2026 τίθεται σε ισχύ ένα νέο, αυστηρότερο πλαίσιο για την ανανέωση των αδειών οδήγησης σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας. Η βασική αλλαγή αφορά τους γιατρούς, οι οποίοι πλέον θα φέρουν ποινική ευθύνη για κάθε ιατρική γνωμάτευση που υποβάλλουν, ενώ όλη η διαδικασία μεταφέρεται σε ηλεκτρονικό περιβάλλον, με τη σύνδεση του συστήματος με την ΗΔΙΚΑ και πρόσβαση στον πλήρη ιατρικό φάκελο κάθε εξεταζόμενου.
WHAT CAR
Η κατάργηση των έγγραφων βεβαιώσεων και η εισαγωγή ψηφιακής διαδικασίας αποσκοπεί στον περιορισμό των φαινομένων παρατυπιών και πλαστών πιστοποιητικών, που για χρόνια επέτρεπαν σε οδηγούς με σοβαρά προβλήματα υγείας να συνεχίζουν να οδηγούν.
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη, το νέο σύστημα «κλείνει την πόρτα στα κυκλώματα» που παρέκαμπταν τις προβλεπόμενες διαδικασίες, έναντι αμοιβής.
Με την ψηφιακή διασύνδεση, ο γιατρός θα έχει πλέον τη δυνατότητα να βλέπει όχι μόνο τα στοιχεία που αφορούν τη δική του ειδικότητα, αλλά και άλλες ιατρικές πληροφορίες του εξεταζόμενου, που μπορεί να σχετίζονται με παθήσεις καρδιολογικής, νευρολογικής ή ψυχικής φύσης. Αυτό επιτρέπει μια πιο αντικειμενική και πλήρη εικόνα της κατάστασης του οδηγού, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις που δεν είναι εμφανή τα συμπτώματα.
Η ανανέωση διπλώματος για άτομα άνω των 65 ετών σήμερα γίνεται κάθε τρία χρόνια, ενώ μετά τα 80 απαιτείται ανανέωση ανά δύο έτη. Η διαδικασία περιλαμβάνει ιατρική αξιολόγηση από ειδικότητες όπως παθολόγος, οφθαλμίατρος, νευρολόγος ή ψυχίατρος. Το συνολικό κόστος φτάνει περίπου τα 128 ευρώ, με το παράβολο και τις ιατρικές πιστοποιήσεις.
Παρότι δεν υπάρχει συγκεκριμένο όριο ηλικίας για να σταματήσει κάποιος να οδηγεί, το νέο πλαίσιο επιχειρεί να διασφαλίσει ότι η ικανότητα οδήγησης κρίνεται με βάση την υγεία και όχι απλώς με μια τυπική διαδικασία. Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία μετά από σειρά σοβαρών τροχαίων δυστυχημάτων στα οποία εμπλέκονται ηλικιωμένοι οδηγοί που παραβίασαν προτεραιότητα, μπήκαν στο αντίθετο ρεύμα ή είχαν παθολογικά επεισόδια κατά την οδήγηση.
Από την άλλη πλευρά, τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι οι ηλικιωμένοι οδηγοί, κατά μέσο όρο, εμπλέκονται λιγότερο σε τροχαία ατυχήματα σε σύγκριση με νεότερους. Αυτό αποδίδεται στη συντηρητική οδήγηση, στη συμμόρφωση με τον ΚΟΚ και στην αποφυγή μετακινήσεων τη νύχτα ή σε άγνωστες διαδρομές.
Το υπουργείο Μεταφορών επισημαίνει ότι στόχος της νέας ρύθμισης δεν είναι να αποκλείσει κάποιον από την οδήγηση λόγω ηλικίας, αλλά να δημιουργήσει ένα σύστημα που βασίζεται στη διαφάνεια, την ευθύνη και την πραγματική αξιολόγηση. Γιατροί και υποψήφιοι θα γνωρίζουν πως κάθε γνωμάτευση έχει πλέον συνέπειες και δεν αποτελεί μια απλή διαδικαστική υπογραφή.
Σε κάθε περίπτωση, η μετάβαση σε ψηφιακή και ενιαία διαδικασία αποτελεί ένα ακόμη βήμα προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας, με στόχο να περιοριστούν τα τροχαία και να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη στο σύστημα αξιολόγησης της οδηγικής ικανότητας.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
Ποιες ελληνικές περιφέρειες έχουν τα πιο χαμηλά ποσοστά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ;
Έτσι θα είναι τα μοντέλα της Scout
Video: Αφαιρεθήκαν διπλώματα και άδειες κυκλοφορίας