Ο Έλληνας που σώζει τους κινητήρες βενζίνης και diesel
ΝΕΑ
Οι τελευταίες εξελίξεις στην Ευρώπη δείχνουν ότι η συζήτηση για το μέλλον των αυτοκινήτων, ηλεκτρικών ή με κινητήρες εσωτερικής καύσης, περνάει από φάση αναπροσαρμογής.
Ο Απόστολος Τζιτζικώστας, επίτροπος Μεταφορών και Τουρισμού της Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Κομισιόν), φαίνεται ότι επιχειρεί να «σώσει» τα αυτοκίνητα με παραδοσιακούς κινητήρες, έστω και υπό προϋποθέσεις. Αντί για άμεση μετάβαση σε 100 % ηλεκτρικά οχήματα έως το 2035, όπως προέβλεπε το πιο φιλόδοξο σχέδιο απανθρακοποίησης, η Κομισιόν φαίνεται έτοιμη να αφήσει περιθώριο για τεχνολογική ουδετερότητα κάτι που σημαίνει, συμβατικά αυτοκίνητα, plug-in υβριδικά και πιθανώς οχήματα με νέου τύπου καύσιμα, όπως e-fuels ή βιοκαύσιμα.
WHAT CAR
Ταυτόχρονα, η ανάγκη για προστασία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας από την έντονη ανταγωνιστική πίεση από Κίνα και άλλες χώρες, καθώς και για διασφάλιση θέσεων εργασίας στην Ευρώπη, έχει κάνει πολλά κράτη-μέλη να αντισταθούν στην αύξηση των ρυθμιστικών δεσμεύσεων, αφού φοβούνται ότι η πλήρης απαγόρευση των θερμικών κινητήρων θα επιβαρύνει την αγορά και θα πλήξει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Ωστόσο, στα ίδια τα θεσμικά όργανα η τάση δεν είναι κοινή αφού υπάρχουν αντιδράσεις, ενώ αρκετά μέλη εκφράζουν φόβο ότι το πάγωμα των φιλόδοξων στόχων για μειωμένες εκπομπές θα υπονομεύσει τις περιβαλλοντικές δεσμεύσεις της ΕΕ. Στην πραγματικότητα, η Κομισιόν προσπαθεί να συνδυάσει προσεκτικά δύο στόχους που φαινομενικά συγκρούονται. Την προστασία της αυτοκινητοβιομηχανίας των κρατών-μελών και την ανάγκη για μείωση των εκπομπών CO₂. Η τελική απόφαση για το 2035 δεν θεωρείται δεδομένη και αυτό έχει προκαλέσει μεγάλη αναταραχή στην αγορά και πολιτική.
Ποια είναι η στάση διαφόρων κρατών-μελών της Ε.Ε. για το θέμα (όπως καταγράφηκε σε πρόσφατες συζητήσεις):
| Χώρα / Κράτος-μέλος | Στάση / Υποστήριξη | Σχόλια / Επιφυλάξεις |
| Γαλλία | Υποστηρίζει στροφή προς ηλεκτρικά και «πράσινα» για εταιρικούς στόλους | Ζητά υποστήριξη αγοράς ευρωπαϊκών EV και επενδύσεις σε μπαταρίες. |
| Σουηδία, Ολλανδία, Ισπανία, Πορτογαλία | Υποστηρίζουν υποχρεωτικότητα στα ηλεκτρικά και στόχους σε εταιρικούς στόλους | Θέλουν νομοθεσία για επιτάχυνση της ηλεκτροκίνησης. |
| Ιταλία, Πολωνία, Τσεχία, Βουλγαρία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Λιθουανία, Ρουμανία, Εσθονία | Εναντιώνονται στην υποχρεωτικότητα και ζητούν τεχνολογική ουδετερότητα | Επισημαίνουν ότι υποχρεωτικά ποσοστά EV θα επιβαρύνουν τον ανταγωνισμό και τις ΜΜΕ. |
| Γερμανία | Διατήρηση επιλογών για κινητήρες εσωτερικής καύσης πέραν του 2035 | Ζήτησε να επιτραπούν εναλλακτικές τεχνολογίες και όχι μονοπώλιο ηλεκτρικών. |
| Βέλγιο | Θετική στην υποχρεωτικότητα EV, ειδικά σε εταιρικούς στόλους | Θεωρεί ότι η μετάβαση σε EV μπορεί να μειώσει εκπομπές CO₂. |
| Φινλανδία, Αυστρία | Θετικοί στην απαγόρευση θερμικών αλλά υπό όρους | Αναγνωρίζουν ανάγκη μείωσης ρύπων αλλά επιφυλάσσονται για νομοθετικές παρεμβάσεις. |
Η κατάσταση παραμένει ρευστή
Οσο η γεωπολιτική, το ενεργειακό κόστος και η διεθνής ανταγωνιστικότητα επηρεάζουν τις αποφάσεις, τόσο οι πιέσεις προς τα κράτη-μέλη και τις αυτοκινητοβιομηχανίες θα αυξάνονται. Αν τελικά η Ε. Ε. υιοθετήσει το σχέδιο που υποστηρίζει την “τεχνολογική ουδετερότητα”, μπορεί να υπάρξει σημαντική αλλαγή στο πώς αντιλαμβανόμαστε τις μετακινήσεις, αλλά η πορεία προς μηδενικές εκπομπές θα γίνει πιο αργή.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
Οι εκατομμυριούχοι εγκαθίστανται στην Ελλάδα και αγοράζουν αυτοκίνητα
Μην φοβάστε τους κινητήρες βενζίνης και diesel!
Η αλήθεια για βενζίνη, diesel και υβριδικά: Τι αλλάζει πραγματικά και ποιοι κινδυνεύουν