Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Ο Έλληνας που σώζει τους κινητήρες βενζίνης και diesel

Ελλάδα 10:00
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ
        string(94) "Ο Έλληνας που σώζει τους κινητήρες βενζίνης και diesel"
    

Ο Έλληνας που σώζει τους κινητήρες βενζίνης και diesel

ΝΕΑ

Οι τελευταίες εξελίξεις στην Ευρώπη δείχνουν ότι η συζήτηση για το μέλλον των αυτοκινήτων, ηλεκτρικών ή με κινητήρες εσωτερικής καύσης, περνάει από φάση αναπροσαρμογής.

Advertisement
Advertisement

Ο Απόστολος Τζιτζικώστας, επίτροπος Μεταφορών και Τουρισμού της Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Κομισιόν), φαίνεται ότι επιχειρεί να «σώσει» τα αυτοκίνητα με παραδοσιακούς κινητήρες, έστω και υπό προϋποθέσεις. Αντί για άμεση μετάβαση σε 100 % ηλεκτρικά οχήματα έως το 2035, όπως προέβλεπε το πιο φιλόδοξο σχέδιο απανθρακοποίησης, η Κομισιόν φαίνεται έτοιμη να αφήσει περιθώριο για τεχνολογική ουδετερότητα κάτι που σημαίνει, συμβατικά αυτοκίνητα, plug-in υβριδικά και πιθανώς οχήματα με νέου τύπου καύσιμα, όπως e-fuels ή βιοκαύσιμα.

Ταυτόχρονα, η ανάγκη για προστασία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας από την έντονη ανταγωνιστική πίεση από Κίνα και άλλες χώρες, καθώς και για διασφάλιση θέσεων εργασίας στην Ευρώπη, έχει κάνει πολλά κράτη-μέλη να αντισταθούν στην αύξηση των ρυθμιστικών δεσμεύσεων, αφού φοβούνται ότι η πλήρης απαγόρευση των θερμικών κινητήρων θα επιβαρύνει την αγορά και θα πλήξει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Ωστόσο, στα ίδια τα θεσμικά όργανα η τάση δεν είναι κοινή αφού υπάρχουν αντιδράσεις, ενώ αρκετά μέλη εκφράζουν φόβο ότι το πάγωμα των φιλόδοξων στόχων για μειωμένες εκπομπές θα υπονομεύσει τις περιβαλλοντικές δεσμεύσεις της ΕΕ. Στην πραγματικότητα, η Κομισιόν προσπαθεί να συνδυάσει προσεκτικά δύο στόχους που φαινομενικά συγκρούονται. Την προστασία της αυτοκινητοβιομηχανίας των κρατών-μελών και την ανάγκη για μείωση των εκπομπών CO₂. Η τελική απόφαση για το 2035 δεν θεωρείται δεδομένη και αυτό έχει προκαλέσει μεγάλη αναταραχή στην αγορά  και πολιτική.

Advertisement
Advertisement

Ποια είναι η στάση διαφόρων κρατών-μελών της Ε.Ε. για το θέμα (όπως καταγράφηκε σε πρόσφατες συζητήσεις):

Χώρα / Κράτος-μέλοςΣτάση / ΥποστήριξηΣχόλια / Επιφυλάξεις
ΓαλλίαΥποστηρίζει στροφή προς ηλεκτρικά και «πράσινα» για εταιρικούς στόλουςΖητά υποστήριξη αγοράς ευρωπαϊκών EV και επενδύσεις σε μπαταρίες.
Σουηδία, Ολλανδία, Ισπανία, ΠορτογαλίαΥποστηρίζουν υποχρεωτικότητα στα ηλεκτρικά και στόχους σε εταιρικούς στόλουςΘέλουν νομοθεσία για επιτάχυνση της ηλεκτροκίνησης.
Ιταλία, Πολωνία, Τσεχία, Βουλγαρία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Λιθουανία, Ρουμανία, ΕσθονίαΕναντιώνονται στην υποχρεωτικότητα και ζητούν τεχνολογική ουδετερότηταΕπισημαίνουν ότι υποχρεωτικά ποσοστά EV θα επιβαρύνουν τον ανταγωνισμό και τις ΜΜΕ.
ΓερμανίαΔιατήρηση επιλογών για κινητήρες εσωτερικής καύσης πέραν του 2035Ζήτησε να επιτραπούν εναλλακτικές τεχνολογίες και όχι μονοπώλιο ηλεκτρικών.
ΒέλγιοΘετική στην υποχρεωτικότητα EV, ειδικά σε εταιρικούς στόλουςΘεωρεί ότι η μετάβαση σε EV μπορεί να μειώσει εκπομπές CO₂.
Φινλανδία, ΑυστρίαΘετικοί στην απαγόρευση θερμικών αλλά υπό όρουςΑναγνωρίζουν ανάγκη μείωσης ρύπων αλλά επιφυλάσσονται για νομοθετικές παρεμβάσεις.

Η κατάσταση παραμένει ρευστή
Οσο η γεωπολιτική, το ενεργειακό κόστος και η διεθνής ανταγωνιστικότητα επηρεάζουν τις αποφάσεις, τόσο οι πιέσεις προς τα κράτη-μέλη και τις αυτοκινητοβιομηχανίες θα αυξάνονται. Αν τελικά η Ε. Ε. υιοθετήσει το σχέδιο που υποστηρίζει την “τεχνολογική ουδετερότητα”, μπορεί να υπάρξει σημαντική αλλαγή στο πώς αντιλαμβανόμαστε τις μετακινήσεις, αλλά η πορεία προς μηδενικές εκπομπές θα γίνει πιο αργή.


ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

Οι εκατομμυριούχοι εγκαθίστανται στην Ελλάδα και αγοράζουν αυτοκίνητα

Μην φοβάστε τους κινητήρες βενζίνης και diesel!

Η αλήθεια για βενζίνη, diesel και υβριδικά: Τι αλλάζει πραγματικά και ποιοι κινδυνεύουν