Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Ηλεκτροπληξία (;)

Ελλάδα 1:51
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Ηλεκτροπληξία (;)

ΝΕΑ

Ηλεκτροπληξία (;)

ΝΕΑ

H Tesla δεν βρίσκεται και στα καλύτερά της αυτή τη στιγμή. Για να προλάβει μια ενδεχόμενη κρίση πρέπει ανυπερθέτως να ανεβάσει τους ρυθμούς παραγωγής του Model 3, του μεσαίου οικογενειακού, αμιγώς ηλεκτροκίνητου σεντάν μοντέλου της , του οποίου η επιτυχία –αν και θεωρείται εξασφαλισμένη- είναι κυριολεκτικά make or break για την εταιρεία του Ellon Musk.

Advertisement
Advertisement

NTINOΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ (np@carmgz.gr)

Το Model 3 θα είναι το καύσιμο που θα κάνει την Tesla να φτάσει στην πολυπόθητη παραγωγή των 100.000 μονάδων και να θυμίσουμε ότι στην Αμερική πωλείται σκανδαλωδώς φθηνά (για ηλεκτρικό), λίγο πάνω από τα 30.000 δολάρια.
Παρόλα αυτά, η Καλιφορνέζικη εταιρεία, που κατασκευάζει αποκλειστικά ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, είχε καταφέρει να βγάλει από τη γραμμή παραγωγής μόλις 260 Model 3 μέσα στο τρίτο τρίμηνο του έτους, όπως παραδέχεται η ίδια στην ανακοίνωση των ενδιάμεσων αποτελεσμάτων.

Πόσο πίσω σημαίνει ότι είναι αυτό; Λοιπόν, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της ίδιας της Tesla, θα έπρεπε ήδη (μέσα δηλαδή στο τέταρτο τρίμηνο) να κατασκευάζει 5.000 Model 3 την εβδομάδα. Κάτι που προφανώς φαντάζει ανέφικτο. Και που φυσικά το γνωρίζουν και οι ίδιοι, αφού μετέθεσαν αυτόν τον στόχο για το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2018, επικαλούμενοι «δυσκολίες στην παραγωγή».

Advertisement
Advertisement

Σε επιστολή που απέστειλε προς τους επενδυτές η Tesla αναφέρει «συμφόρηση στην παραγωγή» και συνέχισε με προσεκτική διατύπωση, ότι «η συντριπτική πλειονότητα των υποσυστημάτων κατασκευής, τόσο στο εργοστάσιο αυτοκινήτων στην Καλιφόρνια όσο και στο Gigafactory στη Νεβάδα είναι σε θέση να λειτουργούν σε υψηλό ρυθμό, αλλά ελάχιστα από αυτά από αυτά χρειάστηκαν περισσότερο χρόνο απ’ ό, τι αναμενόταν».

Προσέξτε. Δεν είναι ότι το Model 3 περνάει κάτω από τον πήχη των προσδοκιών. Κάθε άλλο. Σύμφωνα μάλιστα με την πρώτη επαφή που το CAR είχε με το αυτοκίνητο (και μπορείτε να διαβάσετε στο πρώτο τεύχος, Νοεμβρίου, που κυκλοφορόρησε με το Πρώτο Θέμα την Κυριακή 5/11, ή την προσεχή Παρασκευή στα περίπτερα), το Model 3 ανταποκρίνεται στις προσδοκίες και φυσικά η τιμή του (στην Αμερική) είναι πραγματικά πολύ καλή.

Αυτό που φαίνεται ότι έχει γίνει είναι ότι η Tesla δάγκωσε μεγαλύτερη μπουκιά από αυτή που μπορεί να μασήσει, ή δεν υπολόγισε σωστά την τεράστια ζήτηση που τελικά έχει το συγκεκριμένο μοντέλο. Οι προπαραγγελίες έφτασαν στο αστρονομικό νούμερο των 518.000 αυτοκινήτων, προφανώς ξεπερνώντας κατά πολύ και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις. Αυτό όμως δημιουργεί μια «ουρά πίσω από την καμήλα», όπως λέει και ο πρωθυπουργός μας (εννοώντας άλλο πράγμα βέβαια…), η οποία κινδυνεύει να καταπιεί το άμοιρο το ζώο. Ήδη, σύμφωνα με τα λεγόμενα του ίδιου του Elon Musk 63.000 είδαν και απόειδαν και ακύρωσαν τις παραγγελίες, μην αντέχοντας να περιμένουν από έναν μέχρι και ενάμιση χρόνο για να παραλάβουν το αυτοκίνητο.
Για να είμαι δίκαιος πρέπει να αναφέρω ότι η Tesla μέσα στον περασμένο Σεπτέμβριο κατάφερε να παραδώσει 1.500 επιπλέον Model 3 και ισχυρίζεται ότι μέχρι τον Δεκέμβριο θα έχει παραδώσει συνολικά πέντε χιλιάδες κομμάτια.

Advertisement

Αλλά στο μεταξύ πρέπει να αντέξει μια μεγάλη οικονομική αιμορραγία. Τέτοια εποχή πέρσι η Tesla είχε καταφέρει να παρουσιάσει ένα μικρό κέρδος της τάξης των 22 εκατομμυρίων δολαρίων. Τα οικονομικά στοιχεία για το τρίτο 3μηνο του τρέχοντος έτους όμως δείχνουν ότι η εταιρεία έχει χτυπήσει κόκκινο, παρουσιάζοντας απώλειες της τάξης των 671 εκατομμυρίων δολαρίων. «Υπάρχουν χιλιάδες επιμέρους στοιχεία στη διαδικασία παραγωγής του Model 3» είπε ο Elon Musk στους αναλυτές που κλήθηκαν για μια επίσκεψη στο Gigafactory. Και συνέχισε λέγοντας ότι «μπορούμε να κινηθούμε όσο γρήγορα μπορεί να κινηθεί ο πιο αδύναμος κρίκος της παραγωγικής μας αλυσίδας»
Την ίδια στιγμή η πτώση των μετοχών της Tesla έπεσε 5%, αμέσως μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, ενώ –ακόμα χειρότερα- η εταιρεία ανακοίνωσε την απόλυση 700 εργαζόμενων μέσα στον Οκτώβριο.

Το πιο πιθανό είναι ότι η Tesla θα καταφέρει εν τέλει ν’ αντεπεξέλθει σε αυτή την κρίσιμη καμπή. Ο Elon Musk έχει δείξει και στο παρελθόν ότι μπορεί να διαχειρίζεται τέτοιου είδους κρίσεις, κυρίως πείθοντας επενδυτές να βάλουν ζεστό χρήμα όταν χρειάζεται.

Advertisement

Σήμερα άλλωστε η «μόδα» των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων είναι πιο ισχυρή από ποτέ. Από την άλλη μεριά βέβαια αυτή ακριβώς η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση είναι που θα δυσκολέψει την Tesla ακόμα περισσότερο. Και εδώ είναι το οξύμωρο. Μέχρι τώρα φαινόταν να παίζει σχεδόν χωρίς αντίπαλο. Από τη στιγμή όμως που τεράστιες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η BMW ή η Volkswagen (η τελευταία κάτω και από το βάρος του dieselgate) αποφάσισαν να επενδύσουν πολλά δισεκατομμύρια στην εξέλιξη αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά και στην αυτονομία, η Tesla θα αρχίσει να πιέζεται σοβαρά. Περιμένω με ενδιαφέρον να παρακολουθήσω τις επόμενες κινήσεις του Musk.