Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Δέκα πίθηκοι (και κάμποσοι άνθρωποι, αλλά ποιος μετράει…)

Ελλάδα 9:22
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Δέκα πίθηκοι (και κάμποσοι άνθρωποι, αλλά ποιος μετράει…)

ΝΕΑ

Δέκα πίθηκοι (και κάμποσοι άνθρωποι, αλλά ποιος μετράει…)

ΝΕΑ

Προφανώς δεν ακούγονται γδούποι ανθρώπων που πέφτουν από τα σύννεφα διαβάζοντας την είδηση. Ούτε φαντάζεται κανείς ότι οι εταιρείες εφαρμόζουν κατά γράμμα αυτό που έχει καθιερωθεί να λέγεται στη διεθνή βιβλιογραφία ως business ethics.

Advertisement
Advertisement

ΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

Ωστόσο αποτελεί μια καλή περίπτωση να δούμε πως η διαπλοκή δεν συνιστά αποκλειστικά ελληνικό φαινόμενο και φυσικά τον τρόπο με τον οποίο μια πολυεθνική αντιλαμβάνεται τον ρόλο της (και τη θέση της) στον κόσμο. Μέχρι τουλάχιστον κάποιος να τη βάλει στη θέση της. Αν και αυτό είναι μάλλον σπάνιο.

Ο λόγος για το θέμα (δεν θα το πω σκάνδαλο διότι η πολλή χρησιμοποίηση του όρου έχει προκαλέσει τη φθορά του -έως και την απαξίωσή του- ως γεγονότος, αν καταλαβαίνετε τι εννοώ…) που ανέκυψε με την αποκάλυψη ότι ο Ευρωπαϊκός Όμιλος Έρευνας για το Περιβάλλον και την Υγεία στον Τομέα των Μεταφορών (EUGT) παρήγγειλε μια έρευνα προκειμένου να διερευνηθούν οι επιπτώσεις που έχει σε ζωντανούς οργανισμούς η αυξημένη εκπομπή οξειδίων του αζώτου NOx, ρύποι που προέρχονται κυρίως από τους πετρελαιοκινητήρες.

Advertisement
Advertisement

Εχει ενδιαφέρον να δούμε γιατί παραγγέλθηκε η εν λόγω έρευνα και ποιος είναι αυτός «Όμιλος Έρευνας». Το ένα βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με το άλλο. Η έρευνα λοιπόν διεξήχθη προκειμένου να αντικρούσει την απόφαση που πήρε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας να ταξινομήσει τους εν λόγω ρύπους στην κατηγορία των καρκινογόνων. Πώς έγινε;

Η EUGT ανέθεσε τη μελέτη στο Ινστιτούτο Αναπνευστικών Ερευνών Lovelace του Albuquerque στο Νέο Μεξικό, το οποίο σχεδίασε ένα πείραμα με πιθήκους, 10 τον αριθμό, μέσα σε αεροστεγείς θαλάμους, οι οποίοι εισέπνεαν τα καυσαέρια ενός πετρελαιοκινητήρα Volkswagen, από αυτούς που είχαν το παράνομο λογισμικό, για τέσσερις ώρες συνεχώς. Ας δούμε όμως και το «ποιος» την παρήγγειλε. Οπως διαπιστώθηκε η EUGT χρηματοδοτούνταν από τέσσερις γερμανικές βιομηχανίες, τρεις κατασκευαστές αυτοκινήτων και μία τεχνολογίας. Ολες πασίγνωστες: Volkswagen, Daimler, BMW και Bosch.

Και τώρα η πλοκή γίνεται ακόμα πιο ενδιαφέρουσα: σύμφωνα με αποκαλύψεις που έγιναν στον γερμανικό τύπο παρόμοιες μελέτες έγιναν και επί γερμανικού εδάφους, σε ερευνητικό κέντρο του Άαχεν, σε ανθρώπους. Οι οποίοι φυσικά, σε αντίθεση με τους δυστυχείς πιθήκους, ήταν εθελοντές και εισέπνευσαν μόνο διοξείδιο του αζώτου (NO2). Και πάλι όμως το ηθικό πρόβλημα που προκύπτει είναι ο ελέφαντας στο δωμάτιο: γιατί έγιναν όλες αυτές οι έρευνες; Μα για να αμφισβητηθεί η έκθεση του Π.Ο.Υ, η οποία «ενοχοποιεί» τους ντίζελ κινητήρες και βάσει (και αυτής) η Volkswagen «αναγκάστηκε» να κλέψει στο λογισμικό 11 εκατομμυρίων οχημάτων προκειμένου να εκπέμπονται λιγότερα NOx –για την ακρίβεια μέχρι και 40 φορές λιγότερα- κατά τη διάρκεια των ελέγχων ρουτίνας και να επανέρχονται στα κανονικά (παράνομα δηλαδή) επίπεδα αμέσως μετά. Ήθελαν, με άλλο λόγια να έχουν ένα επιστημονικό αντεπιχείρημα στην δικαστική διαμάχη, παρόλο που θα ήταν μεταγενέστερο. Θα είχε γίνει δηλαδή αφού τους είχαν πιάσει κλέπτοντες οπώρας.

Advertisement

Στη Γερμανία λοιπόν έχει ξεσηκωθεί θύελλα διαμαρτυριών για την χρησιμοποίηση Πρωτευόντων στα πειράματα. Λιγότερες διαμαρτυρίες ακούγονται για το γεγονός ότι ο άνθρωπος που φέρεται ως ο επιβλέπων στη διεξαγωγή των πειραμάτων, Τόμας Στενγκ, επικεφαλής του Τμήματος Εξωτερικών και Κυβερνητικών Σχέσεων της εταιρείας, ο οποίος κλήθηκε να διαχειριστεί τις τεράστιες επιπτώσεις της κακής δημοσιότητας από το dieselgate, είχε προηγουμένως διατελέσει αναπληρωτής κυβερνητικός εκπρόσωπος από το 1998 έως το 2009, πρώτα υπό τον Γκέρχαρντ Σρέντερ και έπειτα υπό την Άγγελα Μέρκελ. Τυχαίο; Όχι βέβαια.

Υπό το βάρος των καταγγελιών ο Στεγκ παύθηκε από τη θέση του, αλλά η (πολλοστή) ζημιά για την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία και ειδικά για τη Volkswagen έχει γίνει. Να πούμε πάντως ότι η Volkswagen ήταν και η μοναδική από τις τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες που δημοσίως παραδέχτηκε την διεξαγωγή αυτών των πειραμάτων και ζήτησε συγγνώμη γι αυτά. Οι άλλες δύο προτίμησαν να αποποιηθούν των ευθυνών τους με δηλώσεις τύπου «δεν το ξέραμε» ή «το ψάχνουμε»…
Τα συμπεράσματα που προκύπτουν μπορούν να ερμηνευθούν από διαφορετικές σκοπιές. Είναι προφανής ο συγχρωτισμός (sic) των μεγάλων εταιρειών με τις κυβερνήσεις των χωρών τους και φυσικά υπάρχει και το θέμα ηθικής τάξης των πειραμάτων σε ζώα (και σε ανθρώπους) με αμφιλεγόμενο στόχο και αμφιβόλου επιστημονικής αξίας αποτελέσματα.

Advertisement

Σε αυτό το τελευταίο πάντως καλό είναι να έχουμε στο μυαλό μας ότι η ηθική δεν είναι αλά καρτ. Ξέρετε πώς διαπίστωσε ο Π.Ο.Υ ότι τα NOx είναι εν δυνάμει καρκινογόνα για τους ανθρώπους; Μετά από έρευνα αλλά και πειράματα που έγιναν (και) σε ζώα…