Live Κίνηση
Περισσότερα
Mobility

Είναι η λύση για το κυκλοφοριακό χάος;

Ελλάδα 21:37
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ
        string(69) "Είναι η λύση για το κυκλοφοριακό χάος;"
    

Είναι η λύση για το κυκλοφοριακό χάος;

Mobility

Η Αττική και οι οδηγοί τους ζουν καθημερινά σε καθεστώς μόνιμης συμφόρησης και ήταν θέμα χρόνου το κυκλοφοριακό να περάσει από τη γκρίνια των οδηγών στο τραπέζι της οργανωμένης πολιτικής συζήτησης, όπως ακριβώς έγινε στο σημαντικό συνέδριο Newsauto Talks.

Advertisement
Advertisement

To 1ο συνέδριο Newsauto Talks, που πραγματοποιήθηκε στις 11 Νοεμβρίου στο Ellinikon Experience Centre, με θέμα «Αυτοκίνηση, Κινητικότητα και Ελληνική Κοινωνία» είχε ισχυρή παρουσία εκπροσώπων της κυβέρνησης, της αυτοκινητοβιομηχανίας, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των συγκοινωνιολόγων.

Στις τοποθετήσεις τους, οι συγκοινωνιολόγοι και οι φορείς έθεσαν ως βασικές προϋποθέσεις για να ανασάνει η Αττική την ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, την επιτάχυνση κρίσιμων έργων (όπως η επέκταση της Λ. Κύμης, ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά και οι νέες συνδέσεις με την Αθηνών–Λαμίας) και τη δημιουργία ενιαίου μητροπολιτικού φορέα που θα συντονίζει ΜΜΜ, οδικό δίκτυο και στάθμευση. Η κοινή διαπίστωση ήταν ότι το πρόβλημα δεν λύνεται με περισσότερη άσφαλτο, αλλά με καλύτερη διαχείριση του χώρου, νέα κουλτούρα μετακινήσεων και αυστηρή εφαρμογή των κανόνων.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, στο Newsauto Talks παρουσιάστηκαν και στοχευμένες προτάσεις για τον πιο «πονεμένο» άξονα, τον Κηφισό και την προέκτασή του προς την Εθνική Οδό Αθηνών–Λαμίας, από το ύψος της Βαρυμπόπης και κάτω. Μία από τις πιο χαρακτηριστικές ιδέες που συζητήθηκαν ήταν ο περιορισμός ή και η απαγόρευση κυκλοφορίας βαρέων φορτηγών σε ώρες αιχμής, ώστε να απελευθερωθεί κρίσιμος οδικός χώρος σε μια ζώνη όπου το μόνιμο «έμφραγμα» έχει γίνει πλέον κομμάτι της καθημερινότητας. Οι συγκοινωνιολόγοι τόνισαν ότι τα βαρέα οχήματα, λόγω μήκους και αργής επιτάχυνσης, καταλαμβάνουν δυσανάλογα μεγάλο μέρος της χωρητικότητας των λωρίδων, ιδίως όταν συνυπάρχουν με επιβατικά που αλλάζουν συνεχώς λωρίδες για να τα προσπεράσουν.

Advertisement
Advertisement

Η κυβερνητική πλευρά, μέσω των παρεμβάσεων στο συνέδριο, έστειλε το μήνυμα ότι το κυκλοφοριακό και η οδική ασφάλεια αντιμετωπίζονται πλέον ως ενιαίο πακέτο πολιτικής. Ο Πρωθυπουργός, στο μήνυμά του, τόνισε ότι τα τροχαία «δεν είναι μοίρα, είναι ευθύνη», ενώ ο Αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης παρουσίασε τις παρεμβάσεις που ήδη υλοποιούνται: νέο όριο ταχύτητας 30 χλμ./ώρα εντός αστικού ιστού, ηλεκτρονικές κλήσεις που φτάνουν απευθείας στη θυρίδα του πολίτη, ανάπτυξη δικτύου καμερών με τεχνητή νοημοσύνη και αξιολόγηση του νέου ΚΟΚ στις αρχές του 2026, ώστε να διορθωθούν μέτρα που δεν αποδίδουν.

Λίγες ημέρες μετά το συνέδριο, ο κος Κυρανάκης αποκάλυψε σε τηλεοπτική συνέντευξη ότι βρίσκεται ήδη στο τραπέζι η πρόταση που συζητήθηκε στο συνέδριο, για απαγόρευση κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων στον Κηφισό, από τις 7:00 έως τις 10:00 το πρωί, ως εργαλείο αποσυμφόρησης του βασικού αυτού άξονα. Όπως εξήγησε, η συζήτηση αφορά την πιλοτική εφαρμογή του μέτρου σε πρωινή αιχμή, με παράλληλες μετρήσεις ώστε να αποτυπωθεί η πραγματική συνεισφορά των φορτηγών στο πρόβλημα.

Χαρακτηριστική ήταν η τοποθέτησή του ότι «δεν χωράμε άλλοι» στους δρόμους της Αθήνας, περιγράφοντας ένα σύστημα όπου οι υποδομές, τα λεωφορεία, το μετρό και η κατοικία έχουν φτάσει στα όριά τους. Την ίδια στιγμή, όπως ο ίδιος αποκάλυψε, το Υπουργείο χρησιμοποιεί drones για να μετρήσει με ακρίβεια πόσα βαρέα οχήματα κυκλοφορούν στον άξονα, πόσο χώρο καταλαμβάνουν και ποια είναι η πραγματική τους επίδραση στην ικανότητα διέλευσης του δικτύου. Αυτά τα δεδομένα θα χρησιμοποιηθούν ως τεχνική τεκμηρίωση, ώστε να μην στηριχθεί η συζήτηση μόνο σε εντυπώσεις ή πολιτική πίεση.

Advertisement

Τα δυνητικά οφέλη του μέτρου είναι προφανή: λιγότερα φορτηγά σε ώρες αιχμής σημαίνει μεγαλύτερη ροή για τα επιβατικά, πιο σταθερές ταχύτητες, μικρότερο κίνδυνο ατυχημάτων με μεγάλες μάζες οχημάτων και, συνολικά, μικρότερο «πάγωμα» του άξονα που λειτουργεί ως αρτηρία για όλο το Λεκανοπέδιο. Σε συνδυασμό με έργα που ήδη προωθούνται –όπως οι νέοι κόμβοι Σκαραμαγκά, Σχιστού και Ναυπηγείων, που στοχεύουν στο να κρατήσουν τα βαρέα οχήματα εκτός του πυρήνα της πόλης– η απαγόρευση σε συγκεκριμένο χρονικό παράθυρο θα μπορούσε να λειτουργήσει ως συμπληρωματικό εργαλείο και όχι ως μεμονωμένο «μαγικό ραβδί».

Ωστόσο, ο ίδιος ο Αναπληρωτής Υπουργός αναγνώρισε και τις παρενέργειες που μπορεί να φέρει μια τέτοια παρέμβαση. Αν απαγορευτεί η διέλευση φορτηγών από 7:00 έως 10:00, είναι πολύ πιθανό η κίνηση να «συμπιεστεί» πριν και μετά το παράθυρο, δημιουργώντας κορύφωση λίγο πριν τις 7:00 και αμέσως μετά τις 10:00. Παράλληλα, οι επιχειρήσεις που εξαρτώνται από πρωινές παραδόσεις θα πρέπει να αλλάξουν ριζικά τον προγραμματισμό τους, κρατώντας προσωπικό σε ώρες που σήμερα δεν εργάζεται, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το κόστος και, τελικά, τις τιμές στο ράφι.

Advertisement