Menu
Live Κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων newsautoCHOICE | Τιμές Καυσίμων

Car Gadget

Ημιάκαμπτος ή πολλαπλών συνδέσμων; Είναι κριτήριο αγοράς η πίσω ανάρτηση;

  • Νίκος Κουνίτης

Μπορεί η διάταξη της πίσω ανάρτησης να αποτελέσει κριτήριο αγοράς ενός αυτοκινήτου της μικρομεσαίας κατηγορίας;

H ανάρτηση του αυτοκινήτου αποτελεί το συνδετικό κρίκο αμαξώματος και τροχών. Αποστολή της είναι να μεγιστοποιήσει την επαφή ελαστικών και επιφάνειας του οδοστρώματος, να εξασφαλίσει κατευθυντικότητα και κράτημα, αλλά και την άνεση των επιβατών. Χαρακτηριστικά που συχνά είναι αντικρουόμενα και επιβάλλουν αρκετούς συμβιβασμούς. Γι΄ αυτό άλλωστε υπάρχουν διάφοροι τύποι εμπρός και πίσω ανάρτησης, ανάλογα με την εκάστοτε εφαρμογή. Για τον εμπρός άξονα έχει επικρατήσει η χρήση γόνατων MacPherson και πίσω ο ημιάκαμπτος άξονας ή η ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων. Σπανιότερα, συνήθως σε σπορ αυτοκίνητα, συναντώνται και διπλά ψαλίδια εμπρός-πίσω. Παλιότερα οι πολλαπλοί σύνδεσμοι ήταν προνόμιο μόνο των μεγαλύτερων και ακριβότερων μοντέλων, σήμερα έχουν επεκταθεί έως και τη μικρομεσαία κατηγορία, όπου εξακολουθεί, όμως, να κυριαρχεί ο ημιάκαμπτος άξονας. Ποιές είναι, λοιπόν, οι κύριες διαφορές τους;

H ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων είναι πιο πολύπλοκη και αποτελεσματική διάταξη, χάρη στη χρήση πέντε ή περισσότερων συνδέσμων. Μια συνήθης υλοποίηση διαθέτει τρεις πλάγιους συνδέσμους για το έλεγχο της εγκάρσιας θέσης του τροχού, ένα διαμήκη σύνδεσμο και ένα σύνδεσμο ελέγχου της σύγκλισης-απόκλισης του τροχού. Είναι μια ανεξάρτητη ανάρτηση, που παρέχει μεγάλη πλευρική ακαμψία και την επιθυμητή αλλαγή σύγκλισης των τροχών σε συνδυασμό με την ενδεδειγμένη κατακόρυφη και διαμήκη συμπεριφορά τους. Μπορεί, μάλιστα, να σχεδιαστεί έτσι ώστε να αντιστέκεται στη βύθιση και ανασήκωση του αμαξώματος κατά το φρενάρισμα ή την επιτάχυνση αντίστοιχα. Για να το θέσουμε πιο απλά, η ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων προσφέρει τον καλύτερο δυνατό διαχωρισμό κρατήματος και άνεσης, μειώνοντας τους συμβιβασμούς που πρέπει να γίνουν από τους μηχανικούς. Απ’ την άλλη, βέβαια, είναι η περισσότερο πολύπλοκη διάταξη, κάτι που έχει αντίκτυπο τόσο στις απαιτούμενες ρυθμίσεις, όσο και στο κόστος.

Στην περίπτωση της ανάρτησης ημιάκαμπτου άξονα οι τροχοί δεν είναι εντελώς ανεξάρτητοι: Οι διαμήκεις βραχίονες κάθε τροχού συνδέονται μεταξύ τους με εγκάρσιο άξονα, ο οποίος έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να συστρέφεται επιτρέποντας έτσι τη σχετική κίνηση των τροχών. Αν και είναι παρασάγγας καλύτερη του απλού άκαμπτου άξονα, ενέχει κάποιους συμβιβασμούς. Για τη μεταφορά μεγαλύτερων πλευρικών δυνάμεων απαιτούνται, για παράδειγμα, σκληρότερα σινεμπλόκ, τα οποία επηρεάζουν αρνητικά την άνεση. Γι΄ αυτό και ο ημιάκαμπτος άξονας συνδυάζεται πολλές φορές με σύνδεσμο Watt ή ράβδο Panhard. Απ΄ την άλλη, τα χαμηλά σημεία έδρασης και η θέση ελατηρίων και αμορτισέρ κλέβουν λιγότερο χώρο από επιβάτες και αποσκευές σε σχέση με την ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων. Παράλληλα, πρόκειται για μια διάταξη χαμηλότερου κόστους με λιγότερες παραμέτρους προς ρύθμιση, αλλά με μεγάλη αποτελεσματικότητα και απόδοση. Ναι, στην πίστα ένα αυτοκίνητο με ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων θα συμπεριφερθεί καλύτερα και στο δρόμο θα προσφέρει μεγαλύτερη απόσβεση (κυρίως στις εγκάρσιες ανωμαλίες του οδοστρώματος). Όμως οι σύγχρονοι ημιάκαμπτοι άξονες των μικρομεσαίων αυτοκινήτων σε καμία περίπτωση δεν συγκαταλέγονται στα μειονεκτήματά τους!

Δημοφιλή στο Protothema.gr