Εσύ, ξέρεις από αυτόνομη οδήγηση; | NewsAuto.gr
Σπύρος Χώτος

Εσύ, ξέρεις από αυτόνομη οδήγηση;

Όσο κι αν ξενίζει εμάς, τους λάτρεις του αυτοκινήτου, η αυτόνομη οδήγηση μπαίνει ολοένα και περισσότερο στην καθημερινότητά μας, εφοδιάζοντας τα νέα μοντέλα με διάφορα συστήματα και τεχνολογίες που στόχο έχουν να πάρουν τον έλεγχο του αυτοκινήτου από τα χέρια –και το μυαλό– του οδηγού, αφήνοντας πλέον την τεχνολογία να αναλάβει πολλές ή αν όχι ακόμη και όλες, από τις λειτουργίες οδήγησής του.

ΣΠΥΡΟΣ ΧΩΤΟΣ ([email protected])

Οι υπέρμαχοι της αυτόνομης οδήγησης προβάλουν τα προτερήματά της: Αυτόνομα αυτοκίνητα σημαίνουν και λιγότερα ατυχήματα, λιγότεροι εκπεμπόμενοι ρύποι, ακόμη και χαμηλότερα κόστη μετακίνησης. Χωρίς επιπλέον να παραβλέπουν τη δεδομένη ευχρηστία που προσφέρει σε ανθρώπους με κινητικά προβλήματα, καθώς και σε μεγαλύτερους σε ηλικία.

Για τις επιχειρήσεις, η αυτόνομη οδήγηση θα επιφέρει επίσης πολλά οφέλη. Για παράδειγμα, τα αυτόνομα αυτοκίνητα θα μπορούν να αναλάβουν πλήρως τις παραδόσεις αγαθών, μειώνοντας σε μεγάλο βαθμό το χρόνο παράδοσης, αλλά και το κόστος. Τα αυτόνομα αυτοκίνητα θα μπορούν να μεταφέρουν τους εργαζόμενους από και προς την επιχείρηση, μειώνοντας το χρόνο και το καθημερινό άγχος στο «πήγαινε-έλα» και κάνοντάς τους πιο παραγωγικούς. Τα αυτόνομα αυτοκίνητα θα μειώσουν στο ελάχιστο τα κόστη ασφάλισης, αφού απλά δεν θα συμβαίνουν ατυχήματα… Και πολλά άλλα.

Zweite Etappe des Intelligent World Drive: Auf dem Weg zum autonomen Fahren: Mercedes-Benz auf automatisierter Testfahrt in der Millionenmetropole Shanghai

Τι σημαίνει όμως «αυτόνομο αυτοκίνητο»; Ο καλύτερος τρόπος για να το κατανοήσουμε είναι να δούμε ποια είναι τα επίπεδα της αυτόνομης οδήγησης. Τι σημαίνει όταν αναφέρεται από τον κατασκευαστή ότι ένα αυτόνομο αυτοκίνητο είναι επιπέδου 1, 2, 3 κ.ο.κ. Ας τα δούμε συνοπτικά:

Επίπεδο 0: Αυτοκίνητο χωρίς κανένα σύστημα αυτόνομης οδήγησης. Τιμόνι, ταχύτητα, φρένα κ.λπ. ελέγχονται από τον οδηγό.

Επίπεδο 1: Όλες οι λειτουργίες οδήγησης του αυτοκινήτου ελέγχονται από τον οδηγό, όμως μια από αυτές (π.χ. επιτάχυνση ή έλεγχος τιμονιού) μπορεί να γίνει και αυτόματα.

Επίπεδο 2: Το αυτοκίνητο διαθέτει τεχνολογίες αυτόνομης οδήγησης που μπορούν να πάρουν τον έλεγχο του τιμονιού και του πεντάλ του γκαζιού ταυτόχρονα (δηλαδή έστω και για πολύ λίγα δευτερόλεπτα, το αυτοκίνητο να μπορεί να κινηθεί χωρίς ο οδηγός να έχει τα χέρια του στο τιμόνι και ταυτόχρονα το πόδι του στο πεντάλ του γκαζιού)

Επίπεδο 3: Υπάρχει οδηγός στο αυτοκίνητο, όμως το όχημα έχει τη δυνατότητα να αναγνωρίσει πλήρως από μόνο του το τι συμβαίνει γύρω του, «παρακολουθώντας» μέσω καμερών, ραντάρ, σένσορων κ.λπ. Ο οδηγός πρέπει να έχει το νου του, ωστόσο το όχημα μπορεί μόνο του να λάβει αποφάσεις κατά την κίνησή του και άμεσα να τις πραγματοποιήσει (π.χ. χρήση των φρένων).

Επίπεδο 4: Το πρώτο στάδιο της πλήρους αυτόνομης οδήγησης. Το αυτοκίνητο στρίβει, φρενάρει, επιταχύνει αυτόνομα, ενώ παράλληλα παρακολουθεί και αναγνωρίζει το τι συμβαίνει γύρω του και αποφασίζει π.χ., πότε να αλλάξει λωρίδα, να στρίψει κ.λπ. Το όχημα πριν πραγματοποιήσει οτιδήποτε από τα παραπάνω, πρέπει να πάρει το «OK» από τον οδηγό, ο οποίος είναι αυτός που επιλέγει την πλήρως αυτόνομη λειτουργία του.

Επίπεδο 5: Η πλήρως αυτόνομη οδήγηση. Το αυτοκίνητο αποφασίζει και ενεργεί αυτόνομα χωρίς καμία συμμετοχή οδηγού. Εξ ου και δεν υπάρχει η ανάγκη ύπαρξης τιμονιού, πεντάλ γκαζιού ή φρένου.

Προσωπικά, ως λάτρης του αυτοκινήτου και ως επαγγελματίας δημοσιογράφος αυτοκινήτου, η αυτόνομη οδήγηση μου φαίνεται ένας πραγματικός εφιάλτης. Όχι μόνο γιατί τα αυτοκίνητα θα πάψουν να προσφέρουν το μοναδικό συναίσθημα της «χαράς της οδήγησης» που θεωρώ ότι όλοι οι άνθρωποι αισθάνονται όταν οδηγούν –ή τουλάχιστον έχουν αισθανθεί στα χρόνια που οδηγούν το αυτοκίνητό τους. Κυρίως όμως, επειδή τα αυτόνομα αυτοκίνητα δεν θα δημιουργούν πλέον ανθρώπους που θα αγαπούν το αυτοκίνητο, θα το θεωρούν ένα κομμάτι της ζωής τους και ένα προϊόν που μπορεί να τους προσφέρει τόσες συγκινήσεις και συναισθήματα, όσα κανένα άλλο μαζικό προϊόν δεν έχει καταφέρει να προσφέρει στον άνθρωπο.

Φυσικά επιπλέον, γιατί βάζει σε άμεσο κίνδυνο και το μέλλον του επαγγέλματός μου… Τι να τον κάνεις τον δημοσιογράφο αυτοκινήτου όταν απλά δεν μπορεί να δοκιμάσει ένα αυτοκίνητο; Γιατί να σας μιλάμε από εδώ και πέρα; Για το πόσο γρήγορα με πήγε από το σπίτι στο γραφείο ο virtual σοφέρ μου ή για το πόσο καλά «παίζει» το ηχοσύστημα την αγαπημένη μου μουσική;

autonomous driving 640 (1)

Όμως και παρά τις προσωπικές μου αντιρρήσεις, η αυτόνομη οδήγηση θα έρθει. Και μάλιστα κάθε χρόνο θα έρχεται «σπιντάροντας» λίγο παραπάνω και μπαίνοντας υπό τη μορφή κάποιας νέας τεχνολογίας, στον εξοπλισμό των νέων αυτοκινήτων. Μέχρι να φτάσουμε στην πλήρως αυτόνομη οδήγηση και τις σαρωτικές αλλαγές που θα φέρει στην καθημερινότητά μας.

Πότε όμως θα γίνει αυτό;

Μέχρι το 2020 υπολογίζεται ότι γύρω στα 10 εκατ. οχήματα στον πλανήτη με τεχνολογίες αυτόνομης οδήγησης (Επίπεδα 2 και 3) θα βρίσκονται στους δρόμους. Και αυτό είναι μόνο η αρχή. Η Uber, η γνωστή μας εταιρεία μεταφοράς, έχει δηλώσει ότι από το 2023 τα αυτοκίνητά της θα μεταφέρουν τους πελάτες αυτόνομα. Ειδικοί αναλυτές από τις Η.Π.Α. προβλέπουν ότι το 2030, το 15% των αυτοκινήτων που θα κυκλοφορούν στο δρόμο θα είναι πλήρως αυτόνομα (Επίπεδο 5). Και φυσικά, κάθε χρόνο το ποσοστό αυτό θα αυξάνεται όλο και περισσότερο…

Το μέλλον της αυτοκίνησης είναι λοιπόν αυτόνομο. Και όσο και εάν εμάς, όπως είπα και στο ξεκίνημα, δεν μας αρέσει, το αυτοκίνητο σε λίγες δεκαετίες από σήμερα θα αλλάξει. Ριζικά. Επιφέροντας και πολλές αλλαγές στην καθημερινότητά μας, τις μετακινήσεις μας, το οδικό δίκτυο και τις υποδομές, τη μεταφορά των προϊόντων και των αγαθών. Στα πάντα. Αυτό είναι το μέλλον, θέλουμε δε θέλουμε…

Intelligent World Drive

Log In or Create an account