Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Πράσινα άλογα, πράσινοι φόροι;

Ελλάδα 17:20
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Πράσινα άλογα, πράσινοι φόροι;

ΝΕΑ

Πράσινα άλογα, πράσινοι φόροι;

ΝΕΑ

Αίσθηση έχουν προκαλέσει τα πρόσφατα δημοσιεύματα σχετικά με πιθανή φορολόγηση των πετρελαιοκίνητων οχημάτων στην χώρα μας…Αίσθηση, ναι, μπορεί να έχουν προκαλέσει… Αλλά έκπληξη για ποιο λόγο; Σε μία καθαρά φοροεισπρακτική περίοδο με τον παράλογο ως ένα σημείο φόρο πολυτελείας (αναφέρομαι κυρίως στην λογική του ορίου των κινητήρων με κυβισμό 2.000 cc, όταν ένα αυτοκίνητο με λιγότερα κυβικά μπορεί να έχει π.χ. διπλάσιο κόστος αγοράς!) και με το κράτος να αναζητά έσοδα και νέους πόρους. Και από την στιγμή που 2 στα 3 αυτοκίνητα που πωλούνται τα τελευταία έτη στην αγορά είναι ντίζελ τι κάνει νιάου-νιάου στα κεραμίδια (ή πιο εύστοχα στους δρόμους); Τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα που μπορεί να κοστίζουν κάτι παραπάνω, αλλά η μικρότερη κατανάλωση καυσίμου σε συνδυασμό με την χαμηλότερη τιμή πώλησης δελεάζει το αγοραστικό κοινό. Τώρα, του ξέφυγε-δεν του ξέφυγε του αναπληρωτή Υπουργού Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας κυρίου Γιάννη Τσιρώνη, ο πράσινος φόρος στα ντίζελ είναι απλά θέμα χρόνου με πρόσχημα όπως πάντα την προστασία του περιβάλλοντος και λοιπές δικαιολογίες, προς την στροφή σε εναλλακτικές μορφές κίνησης κ.λπ.

Advertisement
Advertisement

Πάντως, για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, ήδη έχει αναγνωρισθεί σε πολλές χώρες της Ευρώπης το έντονο πρόβλημα που παρατηρείται στα μεγάλα αστικά κέντρα ελέω των πετρελαιοκίνητων παλαιότερης τεχνολογίας. Και αν σκέπτεστε πως τα σύγχρονα ντίζελ είναι «καθαρά και άγια», τα χρόνια περνούν και κάποια στιγμή και αυτά με την σειρά τους παλιώνουν, ειδικά όταν δεν συντηρούνται σωστά. Αξίζει να σημειωθεί πως με αφορμή την περιβαλλοντική ρύπανση στο κέντρο του Παρισιού, η γαλλική κυβέρνηση προετοιμάζει ένα σύστημα καταχώρησης και έμμεσου εκτοπισμού των πετρελαιοκίνητων που επιβαρύνουν περισσότερο.

Επίσης, στο Λονδίνο και σε άλλες μεγαλουπόλεις της Βρετανίας, έχει επισημανθεί το πρόβλημα των οξειδίων του αζώτου καθώς ακόμη και τα νέας τεχνολογίας Euro 6 πετρελαιοκίνητα στις πραγματικές συνθήκες κίνησης εκπέμπουν πολύ περισσότερους ρύπους από ότι δείχνουν οι εργοστασιακές και τυποποιημένες μετρήσεις της Ε.Ε., σύμφωνα με άρθρο και του βρετανικού περιοδικού Autocar. Προσωπικά, έχω αναφερθεί πολλές φορές στο θέμα της ρύπανσης από τους πετρελαιοκινητήρες που σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης επιβαρύνουν πολύ περισσότερο το περιβάλλον σε σχέση με τους βενζινοκινητήρες. Μάλιστα, η τελειότερη καύση των ντίζελ έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή μικροσωματιδίων στην κλίμακα των «νάνο» έχοντας ακόμη πιο διεισδυτικές/βλαβερές επιπτώσεις στο ανθρώπινο αναπνευστικό σύστημα, ειδικά σε πόλεις με έντονα φωτοχημικό νέφος.

Επιστρέφοντας στο θέμα του πράσινου φόρου για τα ντίζελ, φυσικά και θα επιβαρυνθούν περισσότερο τα παλαιότερης τεχνολογίας (π.χ. από Euro 4 και πίσω;) συμπεριλαμβάνοντας τα βαν, φορτηγά και λεωφορεία. Ωστόσο, τα χρόνια περνούν και ένα τέτοιο πιθανό μέτρο σταδιακά θα αφορά και στα ντίζελ Euro 5 και σε βάθος χρόνου τα Euro 6 (καλά να είμαστε μέχρι τότες…). Επίσης, ένα ακόμη όφελος για τον καταναλωτή που αναμένεται να καταργηθεί εντελώς είναι το όριο των 100 g CO2/km που εξασφαλίζει μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. Ακόμη και αν δεν καταργηθεί, θα μπορούσε να μειωθεί σε τέτοιο επίπεδο (π.χ. στα 85 g/km) που πρακτικά θα αφορούσε ένα πολύ μικρό αριθμό επιβατικών αυτοκινήτων. Α, ξεχάσαμε και το σημαντικότερο που μέχρι τώρα θεωρούμε δεδομένο… Προφανώς και θα γνωρίζετε πως στην Ελλάδα η τιμή του ντίζελ είναι από τις χαμηλότερες. Ποιος μας λέει πως δεν θα υπάρξουν πρόσθετοι φόροι διαχωρίζοντας το θέρμανσης με την παλιά συνταγή (την χρήση χρωστικής ουσίας) ή εναλλακτικά με κοινωνικά κριτήρια (μέτρα επιδότησης); Μακάρι να μην αλλάξει κάτι, αλλά όπου υπάρχει καπνός υπάρχει και φωτιά…

Advertisement
Advertisement