Live Κίνηση
Περισσότερα
FORMULA 1

GP Βελγίου: Ένας λάθος χάρτης έκρινε τον αγώνα!

Ελλάδα 19:46
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

GP Βελγίου: Ένας λάθος χάρτης έκρινε τον αγώνα!

FORMULA 1

GP Βελγίου: Ένας λάθος χάρτης έκρινε τον αγώνα!

FORMULA 1

Χτες είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε μια συγκλονιστική μάχη ανάμεσα στο Λιούις Χάμιλτον και στο Σεμπάστιαν Φέτελ για τη νίκη στο Βελγικό Grand Prix.

Advertisement
Advertisement

ΤΟΥ ΤΑΚΗ ΠΟΥΡΝΑΡΑΚΗ

Οι δυο τους εκκινούσαν από την πρώτη σειρά της εκκίνησης χρησιμοποιώντας αμφότεροι την πάρα πολύ μαλακή γόμα της Pirelli. Ο Χάμιλτον που ήταν στην pole εκκίνησε τέλεια, διατήρησε την πρωτοπορία και έφτιαξε μια διαφορά που κρατούσε το Φέτελ εκτός ζώνης DRS (1 sec). O Bρετανός μπήκε ν’ αλλάξει ελαστικά στο 12ο γύρο. Έβαλε τη μαλακή γόμα και το ερώτημα ήταν αν θα μπορούσε να πάει μ’ αυτή μέχρι το τέλος. Ο Φέτελ μπήκε δυο γύρους αργότερα στον 14ο γύρο. Η Pirelli έλεγε θεωρητικά πριν τον αγώνα ότι αν θες να κάνεις μόνο μια αλλαγή ελαστικών πρέπει το νωρίτερο να μπεις στον 14ο γύρο εφόσον έχεις εκκινήσει με US (Ulrta Soft, πάρα πολύ μαλακή γόμα).

Βγαίνοντας από τα πιτ ο Χάμιλτον βρήκε μπροστά του το Ράικονεν, η Ferrari προσάρμοσε τη στρατηγική του Φινλανδού για να κόψει έστω και 1 sec στο Χάμιλτον. Ο Βρετανός τον πέρασε χωρίς πρόβλημα, ο Φέτελ μετά τη δική του αλλαγή βρέθηκε πίσω από τη Mercedes με τη διαφορά να κυμαίνεται από 1-2 sec. Όπως περιέγραψε άριστα μετά τον αγώνα ο Φέτελ: “Περίμενα να κάνει λάθος, δεν έκανε, περίμενε να κάνω λάθος, δεν έκανα”.

Advertisement
Advertisement

Στον 30στο γύρο ο αλυτάρχης του αγώνα ενέπλεξε το αυτοκίνητο ασφαλείας για να καθαρίσει η πίστα από τα συντρίμμια της αεροτομής του Οκόν. Πλέον όπως αναλύει ο επικεφαλής αγώνων αυτοκινήτου της Pirelli, Μάριο Ίσολα δεν είχε νόημα η στρατηγική ενός πιτ στοπ καθώς όλοι εκμεταλλεύτηκαν το μηδενισμό των διαφορών και άλλαξαν ελαστικά: “Το αυτοκίνητο ασφαλείας προφανώς επηρέασε τη στρατηγική αγώνα. Τα ερωτήματα για φθορά και πτώση στην απόδοση προς το τέλος, έπαψαν να έχουν σημασία καθώς οι οδηγοί άδραξαν την ευκαιρία του μηδενισμού των διαφορών για ν’ αλλάξουν ελαστικά. Παραταύτα ήταν και πάλι θέμα στρατηγικής η επιλογή γόμας. Όπως όλο το Σαββατοκύριακο έτσι και στον αγώνα οι πρωτοπόροι ήταν πολύ κοντά σε ρυθμό. Πριν εμφανιστεί το αυτοκίνητο ασφαλείας όλα έδειχναν ότι οι πρωτοπόροι θα πάνε σε στρατηγική μιας αλλαγής σε μια από τις πιο σκληρές, για τα ελαστικά, πίστες όλης της σεζόν. Οι πρωτοπόροι είχαν εκκινήσει με την πάρα πολύ μαλακή γόμα που έκανε επιτυχημένο ντεμπούτο στο Σπα”.

Spa17-pirelli-infographic-review-a640tall
Δείτε και το σχετικό διάγραμμα των πιτ στοπ.

Μερικές βδομάδες νωρίτερα ο Χάμιλτον για το συγκεκριμένο 3ημερο έχει επιλέξει τα εξής σετ ελαστικών: 4S/3SS/6US ενώ ο Φέτελ 3S/3SS/7US. Έτσι πριν το ξεκίνημα του αγώνα ο Χάμιλτον έχει ένα παραπάνω σετ φρέσκιας μαλακής γόμας και ο Φέτελ ένα παραπάνω σετ πάρα πολύ μαλακής γόμας. Είναι δεδομένο ότι οι υπεύθυνοι στρατηγικής της Mercedes είχαν αποφασίσει όταν έγινε η επιλογή σε μεγιστοποίηση χρήσης της μαλακής γόμας στον αγώνα. Εδώ θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Η πάρα πολύ μαλακή γόμα είναι 1 sec ταχύτερη στο γύρο από τη μαλακή, αλλά όχι για πολύ. Αντέχει για ένα γύρο, δύο το πολύ εφόσον ο οδηγός πιέσει οριακά. Η πάρα πολύ μαλακή γόμα δεν αντέχει πάνω από δυο γύρους σ’ αυτό το ρυθμό, σε αντίθεση με τη μαλακή που αντέχει αρκετά σε οριακή πίεση. Κοντολογίς η μαλακή γόμα είναι σχεδιασμένη για αγώνα, η πάρα πολύ μαλακή για κατατακτήριες δοκιμές. Γι’ αυτό και ο Φέτελ δεν πίεσε οριακά τα ελαστικά του. Τα γράφουμε αυτά για όσους απορούν γιατί ο Φέτελ δε μπορούσε, παρότι είχε ταχύτερη γόμα να περάσει στους 9 τελευταίους γύρους. Από την πλευρά του ο Χάμιλτον κάνει λόγο για 9 γύρους κατατακτήριων δοκιμών στο τέλος όπου κινήθηκε πιέζοντας στο απόλυτο όριο.

Advertisement

Spa17-pirelli-infographic-review-b640tall
Δείτε ότι η διαφορά ανάμεσα στους ταχύτερους γύρους της μαλακής και της πάρα πολύ μαλακής γόμας είναι μόλις 1 δέκατο.

Αμφότεροι οι Χάμιλτον, Φέτελ γνωρίζουν ότι η επανεκκίνηση θα είναι καθοριστική. Ο Μπότας πίσω τους σ’ αυτή τη φάση έχασε δυο θέσεις στο τέλος της ευθείας Κέμελ, από τους Ρικιάρντο, Ράικονεν. Όσο κι αν σας φανεί απίστευτο ο Χάμιλτον κατάφερε να διατηρήσει τη θέση του λόγω λάθους! Ο ίδιος περιγράφει: ” Έφυγα καλά στην επανεκκίνηση όταν αποχώρησε το αυτοκίνητο ασφαλείας. Δεν είχα επιλέξει όμως τη σωστή χαρτογράφηση για μια τέτοια κατάσταση. Δεν είχα πλήρη δύναμη. Ξεμάκρυνα αλλά άρχισε να με φτάνει. Αρχικά νόμισα ότι είχα κάνει κρίσιμο λάθος, όμως τελικά ήταν σωστό. Βγήκαμε από το τελευταίο σικέιν με ελάχιστη διαφορά, αν είχαμε μεγαλύτερη, θα μπορούσε να μπει στις μειωμένες αντιστάσεις με απόσταση 3-4 μονοθέσια και να με περάσει στο τέλος της ευθείας εκκίνησης – τερματισμού. Στην 1η στροφή είχα κρύα ελαστικά και μπλόκαρα λίγο. Επιτάχυνε πριν από μένα, τον άκουγα και καθώς κατηφορίζαμε πάτησα το γκάζι 90% για να κολλήσει πίσω μου. Μόλις ανεβήκαμε την Eau Rouge πάτησα τέρμα. Ήταν πολύ κοντά οπότε δεν μπορούσε στη φάση της επιτάχυνσης να ωφεληθεί από τη μείωση των αντιστάσεων χωρίς να πέσει πάνω μου οπότε βγήκε στο πλάι. Ήταν εξαιρετική μάχη και νιώθω πολύ καλά που κατάφερα να μείνω μπροστά στη Les Combes. Μετά έκανα 9-10 γύρους σε ρυθμό κατατακτήριων διαφορών για να κρατηθώ μπροστά. Ήταν πολύ γρήγορος είχε ταχύτερο ελαστικό και έπρεπε να κάνω πραγματικά εξαιρετικούς γύρους για να κρατηθώ μπροστά του σ’ αυτή τη 2η φάση”.

Advertisement

hamilton-spa17-pirelli-e640

Αυτά αποκάλυψε ο Χάμιλτον μετά το τέλος του αγώνα σχετικά με τη μονομαχία του με το Φέτελ. Η εικόνα δείχνει τα δυο μονοθέσια με 319km/h να ταξιδεύουν για 7 sec πριν φρενάρουν οριακά οι οδηγοί στο τέλος της ευθείας Κέμελ. Θυμίζουμε ότι το DRS ενεργοποιείται 2 γύρους μετά την αποχώρηση του αυτοκινήτου ασφαλείας και μέχρι τότε ο Χάμιλτον είχε φτιάξει διαφορά πάνω από 1 sec. Τώρα όσον αφορά στην τακτική slip streaming, όταν το μονοθέσιο που ακολουθεί, μπει στην ακάθαρτη ροή αέρα του προπορευόμενου στην ευθεία απολαμβάνει μειωμένες αεροδυναμικές αντιστάσεις οπότε φτάνει νωρίτερα στην τελική του ταχύτητα. Παλιά αυτή προκαθορίζονταν από το γρανάζωμα του κιβωτίου. Σήμερα με το DRS και τα στάνταρ κιβώτια αυτή εξαρτάται από τις στροφές που ανεβάζει η υβριδική μηχανή ανάλογα την χαρτογράφηση. Αν ο Φέτελ δε βρίσκονταν τόσο κοντά πίσω από το Χάμιλτον στην έξοδο της Eau Rouge θα χρησιμοποιούσε τις μειωμένες αεροδυναμικές αντιστάσεις πίσω από τη Mercedes για να επιταχύνει, θα έφτανε στα 300km/h έχοντας 500rpm λιγότερες και βγαίνοντας στο πλάι θα περνούσε εκμεταλλευόμενος την επιπλέον ώθηση που θα του έδιναν αυτές οι 500 στροφές για να φτάσει νωρίτερα στην τελική του ταχύτητα απ’ ότι ο Χάμιλτον. Δεν το πέτυχε γιατί ο Βρετανός τον “έφερε” ακριβώς πίσω του από τη La Source και έτσι δεν απόσταση για slip streaming. Σημειώστε πως αυτό ακούγεται εύκολο αλλά δεν είναι, αν κόψεις πολύ, σε πέρασε σα σταματημένο ένας οδηγός επιπέδου Φέτελ. Επιπλέον σύμφωνα με την άποψη του Χάμιλτον η Ferrari ήταν ταχύτερη: “Αν ήμουν πίσω του δε θα μπορούσα να κρατηθώ κοντά του όπως αυτός”.

Θεωρώ πως είμαστε τυχεροί ως φίλαθλοι που ζούμε μια τέτοια συναρπαστική μάχη για τον τίτλο φέτος. Ο Φέτελ προηγείται με 7 βαθμούς απομένουν 200 να μοιραστούν σε 8 αγώνες αρχής γενομένης από το Ιταλικό GP την ερχόμενη Κυριακή 3/9.

Advertisement