Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Alfa Romeo Giulietta, δεσποινίς 60 χρονών!

Ελλάδα 2:22
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Alfa Romeo Giulietta, δεσποινίς 60 χρονών!

ΔΟΚΙΜΕΣ

Alfa Romeo Giulietta, δεσποινίς 60 χρονών!

ΔΟΚΙΜΕΣ

Πήγαμε στο Μπαλόκο, όχι μόνο για να δοκιμάσουμε τις νέες εκδόσεις Sprint της Giulietta αλλά για να ταξιδέψουμε 60 χρόνια πίσω, στην εποχή που πρωτοεμφανίστηκε η Alfa με το σεξπιρικό ονοματεπώνυμο.

Advertisement
Advertisement

ΤΟΥ ΑΚΗ ΤΕΜΠΕΡΙΔΗ (twitter.com/theworldoffroad)

Στην συνέντευξη Τύπου, ο Γάλλος επικεφαλής της μάρκας Louis Carl Vignon κατάφερε να μας ταξιδέψει πίσω στο ’54, τότε που γεννήθηκε η Giulietta Sprint. Μας είπε μάλιστα ότι το πρότζεκτ “Tipo 750”, με επικεφαλής το μεγάλο μηχανικό Rudolf Hruska, χρηματοδοτήθηκε χάρη στη διάθεση μετοχών της Finnmeccanica, στην οποία ανήκε η μάρκα, και διαφημίστηκε από ένα λαχείο με πρώτο λαχνό μία Giulietta!

Μάθαμε επίσης ότι σύμφωνα με το αρχικό πλάνο θα έπρεπε να προηγείται η τετράθυρη έκδοση, αλλά ήταν τόσο θορυβώδης που την καθυστέρησαν και παρουσίασαν πρώτα την κουπέ Sprint στο σαλόνι του Τορίνο το 1954. Ευτυχώς! Το κλασικό σχέδιο που έφτιαξαν από κοινού ο Boano και ο Bertone (με τη συνδρομή του νεαρού τότε Giugiaro) είναι η απόδειξη ότι πολλές φορές οι όμορφες ιστορίες γράφονται κατά λάθος.

Advertisement
Advertisement

Βέβαια, το πανέμορφο σχήμα δεν θα έμενε στην ιστορία αν δεν φορούσε τον περίφημο bialbero (δηλαδή με 2ΕΕΚ) των 1290 κ.εκ. Ο 4κύλιδρος, αλουμινένιος, υποτετράγωνος κινητήρας με τις κεκλιμένες βαλβίδες, έμελλε να γράψει μεγάλη ιστορία μια και θα ήταν η βάση για όλες τις πισωκίνητες Alfa μέχρι τη δεκαετία του ’90 που προέκυψε ο Twin Spark.

Μέχρι το 1965 178.000 Giulietta κατασκευάστηκαν σε όλες τις εκδόσεις. Ανάμεσά τους η πανέμορφη Spider του Pininfarina, οι ενισχυμένες Veloce αλλά και η κουπέ σπουδή του Zagato, η SZ. Όπως είπε και ο Vignon, χάρη στην Giulietta, η Alfa εξελίχτηκε σε βιομηχανία: από εκεί που παρήγε 20 αυτοκίνητα τη μέρα, έφτασε να κατασκευάζει 200 στο εργοστάσιό της στο Πορτέλο. Το όνομα Giulietta εγκαταλείφτηκε το 1965. Δεν μας είπαν το λόγο αλλά έτσι κι αλλιώς όταν στο Μιλάνο παρουσίασαν μία σαφώς μεγαλύτερη Alfa, λογικό ήταν το υποκοριστικό Giulietta να έδινε τη θέση του στην Giulia.

Διάδοχος της Giulietta θα μπορούσε να είναι το πρώτο προσθιοκίνητο που παρουσίασε η Alfa το ’72, όμως προτιμήθηκε το όνομα Alfasud προς τιμήν του νέου εργοστασίου στο Πομιλιάνο ντ’ Άρκο, στον Ιταλικό νότο. Η Giulietta του ’77 δεν είχε καμία άλλη συγγένεια – πέραν του κινητήρα 1.3 στην γκάμα της – με την πρωτότοκη μια και ουσιαστικά ήταν μία Alfetta με σφηνοειδές σχήμα. Τι ωραία αυτοκίνητα κι αυτά (Alfetta, Giulietta και GTV) με το κιβώτιο στον πίσω άξονα…

Advertisement

Το όνομα Giulietta ξεχάστηκε τις δεκαετίες του ’80 και του ’90. Τόσο η 33 όσο και οι 145, 147 θα μπορούσαν να βαπτιστούν έτσι, όμως είμαστε ήδη στην εποχή που η Fiat – ως ιδιοκτήτρια της Alfa Romeo – χρησιμοποιεί αριθμούς για τα μοντέλα της, αντιγράφοντας προφανώς τους Γερμανούς premium κατασκευαστές.

Η σημερινή Giulietta μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί μακρινός απόγονος της πρώτης, μια και παίζει ακριβώς στην ίδια κατηγορία και με την ίδια ακριβώς προσέγγιση, του δυναμικού στιλ και της ιταλικότητας. Απλά της λείπει μία έκδοση κουπέ και μία κάμπριο…

Advertisement

Οδηγώντας κάτι μοναδικό!
Από τις παλιές Giulietta που ήταν παρκαρισμένες στο προαύλιο του παλιού κτιρίου στο Μπαλόκο, οι Ιταλοί οικοδεσπότες ξεχώρισαν τις δύο πιο σπάνιες και μας τις εμπιστεύτηκαν για δύο γύρους σε ένα μικρό κομμάτι της πίστας.

Πρώτα οδήγησα την Giulietta SZ, τη Sport Zagato δηλαδή με τους 100 ίππους, στην έκδοση coda tronca, με την κομμένη ουρά. Κόκκινη με αγωνιστικά νούμερα, η μικρή Alfa είναι σπαρτιάτικη μέσα αλλά ευχάριστη. Στους δύο μπροστά, τρίτος δεν χωρεί!

Το μοτέρ γρυλίζει έντονα και η απόκρισή του στο γκάζι είναι εξαιρετική. Παρά τα συνθετικά υγρά που μας είπαν ότι προσθέτουν στην αμόλυβδη βενζίνη για να λιπαίνεται η κεφαλή, ο bialbero χτυπούσε πυράκια όταν βύθιζες το γκάζι κι αυτός ήταν ένας λόγος να του φέρεσαι με το γάντι.

Advertisement

Το τιμόνι παρότι είναι αργό για τα σημερινά δεδομένα, έχει αίσθηση και μηδέν τζόγο στην ευθεία. Πάντως για την ηλικία της η SZ είναι ευκολοδήγητη: ο συμπλέκτης είναι σχετικά ελαφρύς και προοδευτικός ενώ το κιβώτιο είναι αρκετά ακριβές, με ελάχιστο τζόγο και θετικό στα κατεβάσματα, αρκεί να ρίχνεις μια διπλογκαζιά πριν κουμπώσεις την ταχύτητα. Όσο για τα φρένα; Πολύ αδύναμα για να εμπιστευτείς να οδηγήσεις πραγματικά γρήγορα.

Η εμπειρία της 750 Competizione ήταν ακόμη πιο έντονη, πιο ευάερη, ευήλια και βέβαια συναισθηματικά φορτισμένη. Γιατί; Μα πόσες φορές έχεις την ευκαιρία να καθίσεις πίσω από το τιμόνι μίας αγωνιστικής κατασκευής του ’55, τόσο σπάνιας και με τόσο πονεμένη ιστορία;

Η 750 Competizione που οδηγήσαμε είναι ίσως η μόνη ζωντανή από τις δύο που φτιάχτηκαν σε μια προσπάθεια των μηχανικών να πείσουν τη διοίκηση της Alfa να ξαναμπεί στους αγώνες, στην κατηγορία 1500. Δυστυχώς, το πρότζεκτ δεν προχώρησε.

Τι είναι η Competizione; Μία διθέσια barchetta (βαρκούλα!) 3,47 μ. με βάρος 690 κιλών που δεν θύμιζε σχεδιαστικά Alfa αλλά ήταν η απόλυτη Alfa μια και φορούσε τον bialbero κινητήρα μεγαλωμένο στα 1500 κ.εκ. με δύο διπλά καρμπιρατέρ οριζόντια τοποθετημένα και ξηρό κάρτερ.

Η ισχύς φτάνει τα 145 άλογα στις 8.000 στροφές, δηλαδή 100 σχεδόν άλογα στο λίτρο από ατμοσφαιρικό μοτέρ 60 χρόνια πριν! Το ατσάλινο σασί από φύλλα λαμαρίνας το έφτιαξε ο Abarth και το έντυσε ο Boano στο Τορίνο.

Πώς πηγαίνει στο δρόμο; Αέρα! Ακούγεται πολύ όμορφα, ακούει στο γκάζι ακόμη καλύτερα, είναι και δείχνει πανάλαφρη, αλλάζει ταχύτητες γρήγορα και όταν ζεσταθεί αρχίζει και αναδύει εκείνη τη μυρωδιά του λαδιού που αν τη μυρίσεις μικρό παιδί σε κάποια πίστα με σανούς στην άκρη, την πάτησες! Γιατί;

Γιατί κάτι τέτοια αυτοκίνητα έχτισαν το θρύλο της Alfa Romeo και δεν τον άφησαν να σβήσει παρά τα πέτρινα χρόνια που ενίοτε μεσολάβησαν.

Τέτοιες Giulietta – ακόμη και μέσα από τις ξεθωριασμένες σελίδες παλιών περιοδικών – έκαναν αρκετούς να τα θυσιάσουν όλα για να γίνουν οδηγοί αγώνων. Και άλλοι, που δεν τα κατάφεραν, κατέληξαν λαδοχέρηδες μηχανικοί ή απλοί ονειροπόλοι που ορκίζονται φανατικοί Αλφίστες μέχρι να πεθάνουν. Είτε διαθέτουν Alfa στο γκαράζ, είτε όχι…

“Με την ευκαιρία, επισκεφτείτε το www.alfaromeohalloflegends.com, που μόλις άνοιξε και μας ξεναγεί στις πιο σημαντικές Alfa της ιστορίας. Σα να κάνεις βόλτα σε μουσείο!”